Gå til innhold

Spiser ikke lengre ultraprossesert mat - min erfaring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke egentlig. Det ts har gjort er ikke å gå fra å spise junk til å spise «rent». Ts har gått fra å spise høykalori mat uten særlig motstand i smaksbildet, i konsistens etc til å spise mat som faktisk har både variert smak og variert konsistens. Junkfood er primært smakløs, ikke primært uten næring. Det er nettopp denne mangelen på smak (utover salt, søtt og fett) som gjør at den oppleves så «trygg».

Ts har dessuten ikke lykkes. Hen har klart å endre et dysfunksjonelt kosthold med et annet. Og slik gjør mennesker med problematisk forhold til mat - de migrerer mellom ulike «dietter» og tror kortvarig at hver av dem presenterer en løsning. Selv om vi godt vet at problemer er rent psykisk, og må løses som et slikt.

Anonymkode: 2deae...554

Dette er feil. Jeg har spist sunt før uten å tenke over UP, da hadde jeg fortsatt ekstremt søtsug. Jeg tenker heller ikke å være fanatisk på dette, annet enn i en startfase for å teste ut. Jeg har ikke planer om å nekte meg UP fullstendig for all framtid. Så der var du litt for forutinntatt. 

Ts

Anonymkode: 64021...d23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er jo supert det - men det er klart at man går ned i vekt når man har et kosthold bestående av ferdigpizza og sjokolade, uten at verken ferdigpizza, sjokolade eller sukkerfri brus er noe problem i seg selv om man spiser det av og til.

Anonymkode: c6a9b...a9e

Dette er så søppelmat at vi burde egentlig styre helt unna, med kun noen FÅ unntak. Vi må tenke på at alt vi putter i oss påvirker kroppen på flere måter (bl.a. autoimmune sykdommer) og vi er virkelig ikke skapt for å prosessere masse sukker, E-stoffer, tilsetningsstoffer, emulgatorer, en masse fint hvetemel ++.

Anonymkode: 6caf0...914

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke egentlig. Det ts har gjort er ikke å gå fra å spise junk til å spise «rent». Ts har gått fra å spise høykalori mat uten særlig motstand i smaksbildet, i konsistens etc til å spise mat som faktisk har både variert smak og variert konsistens. Junkfood er primært smakløs, ikke primært uten næring. Det er nettopp denne mangelen på smak (utover salt, søtt og fett) som gjør at den oppleves så «trygg».

Ts har dessuten ikke lykkes. Hen har klart å endre et dysfunksjonelt kosthold med et annet. Og slik gjør mennesker med problematisk forhold til mat - de migrerer mellom ulike «dietter» og tror kortvarig at hver av dem presenterer en løsning. Selv om vi godt vet at problemer er rent psykisk, og må løses som et slikt.

Anonymkode: 2deae...554

Tull!

Jeg spiste det som var/er ansett for å spise sunt (offentlige retningslinjer), jeg var normalvektig, med en bmi på 23-24. Spiste variert. Var likevel alltid enormt sugen på samme som Ts spiste. Drakk ikke brus, men det ble store mengder sjokolade og en del potetgull. Jeg tok tilskudd med krom som hadde null effekt på meg, uansett dose og varighet.

Jeg la om kostholdet, optimaliserte kostholdet, kuttet UP-mat (dette var før det ble kaldt UP...).

Endringen var i stor grad å få inn mer grønnsaker og bær og nøtter, spise rent kjøtt og fisk, og ikke minst få i meg nok omega3. Fortsatte å spise sjokolade, men da minimum 85% og lite av det. Når jeg en sjelden gang får lyst på potetgull nå, så vet jeg at jeg har fått i meg litt for lite salt i maten jeg lager. En dag eller to med nok (ikke for mye) salt, og suget på potetgull forsvinner igjen.

Som AprilLudgate over her, så har jeg også kuttet ut kaffe, da det tydeligvis gjør noe med blodsukkeret mitt også, og også gir meg søtsug.

Din påstand om at junkfood ikke mangler næring, den blir for dum, for dette finnes det faktisk en god del forskning på. F.eks. er det ikke uvanlig at de som sliter med fedme også ofte har næringsmangler. Fra forskning gjort i amerikanske fengsler (som ofte tilbyr junkfood fordi det er billig) er det også vist at selv fanger som har sittet inne i flere år har næringsmangler, og har store fordeler helsemessig når de ble satt på kosttilskudd og omega3, bl.a. gikk andel vold drastisk ned der de fikk kosttilskudd, enda mer der de også fikk sunnere mat og kosttilskudd. Junkfood har lite næring, til tross for ofte høyt innhold av kalorier.

Ts - bra jobba! Det er mange som har samme erfaring som det du har! I tillegg til at søtsug forsvinner så får man gradvis mer energi, man får fysisk mer ro i kroppen fordi det blir mindre betennelse og man får nok mineraler/vitaminer osv. osv. Det er alt å vinne på å legge om kostholdet slik du har gjort! Som Katties også nevnte, etterhvert får man også endret smak, man kan faktisk kjenne en bismak i produkter som er ultraprosessert og de som har mye unødvendige tilsetningsstoffer i seg. Det er utrolig frigjørende å få tilbake naturlig smakssans og smakspreferanser, for det vil i tillegg til at søtsuget forsvinner, gjøre det lettere og lettere å velge riktig mat. Og jo lenger man lever med et mer optimalt forhold, jo lettere blir det å hente seg inn om man skeier ut en sjelden gang, fordi kroppen varsler tydeligere på hva den ønsker, og man vet av erfaring at ev. nytt sug forsvinner bare man igjen er konsekvent.

Anonymkode: f7dc1...234

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Salt chips er jo ikke up. 

Anonymkode: bab34...404

Jo, det er det, faktisk. Selv når ingredienslisten bare består av poteter, olje og salt.

Ett av kriteriene for å klassifisere noe som ultraprosessert, er nemlig at det er laget for at vi skal overspise og at det ikke er næringsrikt. Så potetgull, selv når det ikke inneholder skadelige tilsetningsstoffer, er alltid ultraprosessert. For det gir jo uansett ikke noe positivt til kroppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lafamiglia skrev (På 4.3.2025 den 21.04):

Jo, det er det, faktisk. Selv når ingredienslisten bare består av poteter, olje og salt.

Ett av kriteriene for å klassifisere noe som ultraprosessert, er nemlig at det er laget for at vi skal overspise og at det ikke er næringsrikt. Så potetgull, selv når det ikke inneholder skadelige tilsetningsstoffer, er alltid ultraprosessert. For det gir jo uansett ikke noe positivt til kroppen.

Bs! 

Anonymkode: db004...17d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...