Gå til innhold

Spiser ikke lengre ultraprossesert mat - min erfaring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som overvektig og avhengig av sukker bestemte jeg meg helt plutselig for at nok er nok. Etter å ha kjørt nedpå en grandis, 200 g melkesjokolade og pepsi max, kjente jeg bare at nei. Denne drittmaten gidder jeg ikke å spise lengre. Bestemte meg for å kutte ut alt ultraprosessert, brukte app for å sjekke matvarene. Og det sykeste er at hun som spise 200 g melkesjokolade OM DAGEN ikke lenger har behov for det! Ikke var det vanskelig heller! Søtsuget er ikke der. Jeg er helt sjokkert. Maten jeg spiser nå føles så uendelig mye bedre, og jeg er så lykkelig for kropp og hodet endelig skjønte det ❤️

Anonymkode: 64021...d23

• Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo supert det - men det er klart at man går ned i vekt når man har et kosthold bestående av ferdigpizza og sjokolade, uten at verken ferdigpizza, sjokolade eller sukkerfri brus er noe problem i seg selv om man spiser det av og til.

Anonymkode: c6a9b...a9e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lenge har du klart det? 
Jeg klarer i måneder, så går jeg på en smell også craver jeg sjokolade i ukesvis igjen (særlig ved pms) 

Anonymkode: ca8b7...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo supert det - men det er klart at man går ned i vekt når man har et kosthold bestående av ferdigpizza og sjokolade, uten at verken ferdigpizza, sjokolade eller sukkerfri brus er noe problem i seg selv om man spiser det av og til.

Poenget her er vel at ved å spise rent, så forsvant sukkerhungeren. Det er min erfaring også! 

Anonymkode: f1d1d...50c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra! Jeg eliminerte menstruasjonssmerter ved å kutte ut alt med tilsetningsstoffer og raffinert sukker. Har ikke spist det siden 2006, med ekstremt få unntak.

Anonymkode: 1c55c...005

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser en del prosessert mat men likevel veldig lite brus for eksempel. I dag spiste jeg feks en ferdig lagd tomatsuppe og tilsatte kjøtt og kokte egg. Det er ikke helt lagd fra bånn men heller ikke grandis liksom. 

Det mest effektivt for å stilne søtsug er tilskudd av krom. Og å spise nok protein. Jeg spiser også 70 % sjokolade, for da får jeg ikke lyst på mye av gangen. 

Har forresten mensen nå, og siden jeg mister mye blod tar jeg mye jern og spiser rødt kjøtt. Kjøper inn kjøtt når appen viser at mensen er på vei. 

Anonymkode: 772a5...927

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har fortsatt lyst på litt sjokolade eller chips nå og da selv om jeg ikke vanligvis spiser UP. Men klart blir kroppen vant til det daglig får den også lyst på det ofte.

Anonymkode: b246d...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken app er bra å bruke for å sjekke om noe er UP?

Anonymkode: bb0c1...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har fortsatt lyst på litt sjokolade eller chips nå og da selv om jeg ikke vanligvis spiser UP. Men klart blir kroppen vant til det daglig får den også lyst på det ofte.

Ja, og det er jo helt normalt. Men mange mister cravingen og blir mer "likegyldig" til sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trygg mat

Anonymkode: 6f734...82c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Poenget her er vel at ved å spise rent, så forsvant sukkerhungeren. Det er min erfaring også! 

Er endel ultraprossesert som ikke er i den kategorien du har inntatt mye av.

Altså søtsaker/veldig salt og fet snop+grandis uten næring osv.

Så du ville fått samme effekt om du bare droppa det man ville kalt «junkfood» og spist helt ordinært, UP eller ei. 

Min erfaring er at jeg alltid 4ever vil elske sjokolade og bare må si NEI. Også i de årene jeg spiste veldig kontrollert idbm elimineringsdiett.

Samme gjelder kaffe for meg. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (5 minutter siden):

Hvorfor også kaffe?

Anonymkode: 01ca5...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor også kaffe?

Anonymkode: 01ca5...3f8

Usikker på hva du spør om - men jeg mente si:

Hjernen min er besatt av tilstrekkelig koffein - og elsker sjokolade.

Kunne ikke spist de mengdene TS viser til på en gang, men jeg er VELDIG god på å spise litt og litt sånn at det over tid jo lett blir mer enn nødvendig. 

Og ikke bra for tannhelsen heller.

Så jeg må si NEI høyt inni meg for å unngå 7tusen hull pg koffeinsjokk 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, samme her: man blir vant til ekte mat og ultraprosessert begynner til og med å smake skikkelig rart - man kjenner plutselig smaken av kjemikaliene og at sånn smaker det ike når man lager hjemme.

Jeg begynte å kutte ut up når jeg og kjæresten bodde fra hverandre, ca 10 år siden, for å få bedre økonomi (ja, det er billigere å spise hjemmelaget). Når jeg bodde med kjæresten spiste vi MYE UP. Flyttet sammen igjen etterpå og jeg begynte å lære mer og mer om denne typen mat. Fikk han med meg etter hvert, og de siste 5 årene ca spiser vi begge (alle) lite UP. Har bare opplevd det som positivt, utenom at det hender viser med andre folk som lurer på hvorfor vi ikke bare spiser de billige grillpølser, eller hvorfor barna ikke bare kan få tubeost eller posetomatsuppe 😑

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Er endel ultraprossesert som ikke er i den kategorien du har inntatt mye av.

Altså søtsaker/veldig salt og fet snop+grandis uten næring osv.

Så du ville fått samme effekt om du bare droppa det man ville kalt «junkfood» og spist helt ordinært, UP eller ei. 

Min erfaring er at jeg alltid 4ever vil elske sjokolade og bare må si NEI. Også i de årene jeg spiste veldig kontrollert idbm elimineringsdiett.

Jeg  har tidligere spist sunt samtidig som jeg har inntatt endel UP, feks i form at lettbrus, lettsaft, diverse pålegg, sauser osv. Hadde likevel ekstremt søtsug. Det har jeg ikke nå som jeg har kuttet fullstendig (for en periode). 

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker appen fri for.

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Poenget her var ikke vektnedgang. Og jeg klarer heller ikke å spise det bare av og til. Det ble for mye - hele tiden. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Salt chips er jo ikke up. 

Anonymkode: bab34...404

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Salt chips er jo ikke up. 

Anonymkode: bab34...404

det kommer ann på hvilke du velger, noen av de som er på markedet er ikke lagd av poteter en gang men av potetmel og stivelse typ maismel, hvetestivelse, rismel osv.. 

Anonymkode: a9712...fee

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke egentlig. Det ts har gjort er ikke å gå fra å spise junk til å spise «rent». Ts har gått fra å spise høykalori mat uten særlig motstand i smaksbildet, i konsistens etc til å spise mat som faktisk har både variert smak og variert konsistens. Junkfood er primært smakløs, ikke primært uten næring. Det er nettopp denne mangelen på smak (utover salt, søtt og fett) som gjør at den oppleves så «trygg».

Ts har dessuten ikke lykkes. Hen har klart å endre et dysfunksjonelt kosthold med et annet. Og slik gjør mennesker med problematisk forhold til mat - de migrerer mellom ulike «dietter» og tror kortvarig at hver av dem presenterer en løsning. Selv om vi godt vet at problemer er rent psykisk, og må løses som et slikt.

Anonymkode: 2deae...554

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...