Gå til innhold

Var det vanlig for foreldre får å låse barna sine inne hvis de hadde vært ulydige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette gjorde spesielt mamma ofte husker jeg. Låste meg inne på badet der det ikke var vindu også slo hun av lyset. Hun åpnet ikke på lenge uansett hvor mye jeg hylte og dundret på døra. Da hun endelig slapp meg ut så tok hun meg hardt i armen og slengte meg inn på stua. Var ingen trøst å få. Flere som har opplevd dette i sin barndom? Jeg har klaustrofobi men jeg vet ikke om det er på grunn av dette. 

Jeg er ikke så gammel. Født i 86.

Anonymkode: a55da...ada

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skrivefeil øverst. Det skulle stå før, ikke får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette gjorde spesielt mamma ofte husker jeg. Låste meg inne på badet der det ikke var vindu også slo hun av lyset. Hun åpnet ikke på lenge uansett hvor mye jeg hylte og dundret på døra. Da hun endelig slapp meg ut så tok hun meg hardt i armen og slengte meg inn på stua. Var ingen trøst å få. Flere som har opplevd dette i sin barndom? Jeg har klaustrofobi men jeg vet ikke om det er på grunn av dette. 

Nei..dette er jo mishandling. Dette er jo ikke bra 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, på ingen måte. 

Gjorde jeg noe som ikke var bra så snakket de med meg. Jeg fikk sette ord på hva jeg følte, og hvorfor jeg hadde valgt som jeg hadde valgt. De delte hva de tenkte om situasjonen - med voksne øyne. Jeg husker disse samtalene som vonde - fordi jeg følte anger og dårlig samvittighet, og gode - fordi jeg følte omsorg. Og gjorde veldig sjeldent det samme igjen. 

Er født i 82. 

Anonymkode: 0b001...dcf

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke opplevd å bli låst inn p.g.a ulydighet. Vokste opp på 60 tallet på bygda, det var ikke vanlig i min familie å slå barn. Var ikke noen engel, husker jeg knuste ei rute en gang i et uthus. Bare et dumt innfall. Fikk masse kjeft for det, men juling har jeg og mine søsken aldri fått.  Men vet at naboungene fikk ris av og til av faren.

Anonymkode: 40d01...3ce

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Huff dette gjorde vondt å lese. Jeg er født i 89 og har fått meg en klaps, men aldri blitt innelåst noen plass. Har aldri falt meg inn å låse hverken egne barn eller andre inne noen plass. Sender deg en klem ♥️

Anonymkode: f33d2...d66

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er både psykisk og fysisk vold!!! Ikke greit eller normalt av en forelder å gjøre.

Min mor løp ofte etter meg og lugget meg eller dyttet meg. Hun skremte meg skikkelig. Slike ting er absolutt ikke greit. 

Jeg har fått hjelp med å takle PTSD etter en sånn barndom. Håper du skjønner at dette ikke var din feil ❤️

Anonymkode: c3327...b9f

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vanligere og mer akseptert før ja.. 

Anonymkode: 88a02...3d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanligere og mer akseptert før ja.. 

Så voksne tenkte at det var greit å skremme barna sine så de fikk traumer? Eller mente de at de tålte det.

For var vel kanskje ikke så mye snakk om traumer før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

81 modell her. Det hente jeg ble sendt på rommet og fikk beskjed om å komme ut når jeg hadde bestemt meg om å høre etter. Men aldri låst inne nei. Men jeg elsket jo å være på rommet mitt alene. Så det var ingen straff i seg selv. Jeg elsket det. Det gjør jeg fortsatt. Blir det litt for mye for meg så går jeg på rommet mitt. Enten så går jeg gjennom alle smykkene mine. Ellers så leser jeg ei bok. 

Anonymkode: c91d0...68c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig på 60-tallet, ikke vanlig på 80-tallet og ikke vanlig nå - blant normale, stabile foreldre vel å merke.

Veldig forståelig om det har utløst klaustrofobi. 

Endret av Hareena
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk juling og innestraff. Ikke trøst eller mulighet til å sette ord på ting.

Meget spesielt å låse inne i mørket. Litt ekstra sadistisk.

Født tidlig 80'

Anonymkode: c1383...492

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk aldri noe straff, og har ikke hørt om noen som ble låst inne. Født i ‘72. 
Det du beskriver er grov og ulovlig barnemishandling. Det var det også for 30 år siden.

Anonymkode: 95e9a...c93

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble ikke direkte innelåst, men ble sent på rommet mitt og fikk ikke komme ut før middag, eller neste morgen. (Avhengig av når på dagen det var).
Men de skrudde jo ikke av lyset, det hørtes skikkelig ugreit ut. 
Vi snakket aldri om følelser, eller noe annet for den saks skyld. De voksene gav kommandoer, og vi måtte pent høre etter. Opplevde aldri å føle at jeg fikk omsorg eller kjærlighet fra mine foreldre. De var nok veldig glad i oss, men de sa eller viste det aldri direkte.

Født i ‘90.

Glad ting har endret seg! Jeg oppdrar mine barn stikk motsatt. Vi snakker om absolutt alt, og jeg ønsker å lytte til deres følelser, opplevelser og synspunkter. Når jeg tar en sjefsavgjørelse, forklarer jeg alltid hvorfor og hva jeg mener. De blir overøst med kjærlighet både i ord og fysisk - såpass at 11 åringen begynner å synes at det er litt plagsomt tror jeg🙊

Anonymkode: 290de...bc7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Farmor gjorde det til meg en gang da jeg var 6-7z Låste meg inn på badet. Slo ikke av lyset da, men uansett. Møtte henne liksom en gang i året, så var ikke trygg på henne fra før.

dro aldri dit alene igjen.

Anonymkode: 1e833...ec0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg ble "låst" inne på rommet mitt noen ganger. Dvs jeg fikk beskjed om å gå på rommet mitt og å ikke komme ut igjen før jeg hadde  tenkt / blitt blid  / whatever,men det å bli låst inne på ett mørkt rom har jeg aldri opplevd. Det er jo ikke greit i det hele tatt. Kan jo bli traumatisert. Det har du jo mest sannsynligvis blitt også.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg er jevngammel, ble låst inne i kjellerboden om jeg var ulydig. Der var der betonggulv, og ikke noe lys, og jeg husker masse edderkopper og andre kryp. Av med sokker og inn i boden med meg i alt fra 10 minutter til noen timer, alt etter hva jeg hadde gjort/ikke gjort.

Anonymkode: ddd10...829

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så voksne tenkte at det var greit å skremme barna sine så de fikk traumer? Eller mente de at de tålte det.

For var vel kanskje ikke så mye snakk om traumer før?

Helst det siste tenker jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er jevngammel, ble låst inne i kjellerboden om jeg var ulydig. Der var der betonggulv, og ikke noe lys, og jeg husker masse edderkopper og andre kryp. Av med sokker og inn i boden med meg i alt fra 10 minutter til noen timer, alt etter hva jeg hadde gjort/ikke gjort.

Anonymkode: ddd10...829

Av med sokker og inn på kaldt betonggulv med edderkopper? Det er jo bare sadistisk og jævlig. Stakkars deg 😭❤️ grusomt å høre 

Anonymkode: 5f6b5...067

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...