AnonymBruker Skrevet 3. mars #1 Del Skrevet 3. mars Jeg har romsdalsbunad og søljer med løv. Det eneste jeg mangler av sølv er en bunadsring, og jeg har lenge tenkt å kjøpe bunadsring med to eller tre løv på, men så oppdaget jeg at disse ringene er ikke unike for min bunad men passer også til Nordlandsbunad, Sunnhordlandsbunad og sikkert andre bunader også. Nylig var jeg i en liten sølvsmie i Nordfjord og der hadde sølvsmeden tatt teskjeer av typen telesølv, rosesølv ol og smeltet om og laget ringer. Blir det feil å bruke en slik ring som bunadsring? Anonymkode: ab67d...212 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 6. mars #2 Del Skrevet 6. mars Det tenker jeg absolutt ikke det blir. Har vurdert slik selv, men da hadde jeg lyst å lage den selv, så den blir enda mer personlig😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. mars #3 Del Skrevet 6. mars Det er jo tradisjonsrikt mønster på den, så jeg tenker den må da være fin å bruke som bunadsring! Ser ut til å passe perfekt til det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 7. mars #4 Del Skrevet 7. mars Ring er vel ikke en del av det "obligatoriske", bunadsølvet, så ingen ringer blir vel feil om de ikke er veldig prangende og/eller bryter veldig med bunadsstilen? Samme med øredobber. Det er ikke feil med "vanlige" øredobber til bunad om de er enkle og nøytrale og eller passer til bunaden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #5 Del Skrevet 7. mars Thyra skrev (7 timer siden): Ring er vel ikke en del av det "obligatoriske", bunadsølvet, så ingen ringer blir vel feil om de ikke er veldig prangende og/eller bryter veldig med bunadsstilen? Samme med øredobber. Det er ikke feil med "vanlige" øredobber til bunad om de er enkle og nøytrale og eller passer til bunaden. Til min romsdalsbunad er det både øredobber og ring som inngår i bunadssølvet, så da er det bedre å bruke ingenting istedenfor nøytrale øredobber som feks sølvringer eller perler som ikke passer . Ts Anonymkode: ab67d...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #6 Del Skrevet 7. mars Det er bare tull at man ikke kan bruke annet sølv enn «det som hører til». Alle disse reglene er relative nye, og det er ikke tradisjonelt. Ser man på eldre bunader ser man mye mer variasjon. Folk brukte det de hadde eller fikk tak i. Både sølv, søm ig stoff. Mye mer sjarmerende enn «uniformen» man skal ha nå. Anonymkode: 4f60b...a04 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 7. mars #7 Del Skrevet 7. mars (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Til min romsdalsbunad er det både øredobber og ring som inngår i bunadssølvet, så da er det bedre å bruke ingenting istedenfor nøytrale øredobber som feks sølvringer eller perler som ikke passer . Ts Anonymkode: ab67d...212 Ihvertfall øredobber, mulig også ring er vel noe som har kommet til bunadsølvet senere år. Det var ikke med opprinnelig. De fleste bunader har mulighet for tilhørende ring og øredobber. Men det er ikke noe man må ha for å ha "komplett" bunadssølv. De fleste bruker vel de ringene de eventuelt bruker til vanlig til bunaden? Giftering, forlovelsesring etc? De pleier vel ikke å ta dem av seg? Perler som ikke passer bør man vel droppe. Men små nøytrale Sølvi eller gull øredobber til bunad er vel greit? Så lenge de ikke "krasjer" med bunadssølvet. F.eks.: https://www.chanti.no/2_mm_oeredobber_i_soelv__-3251321 Endret 7. mars av Thyra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 20.32): Jeg har romsdalsbunad og søljer med løv. Det eneste jeg mangler av sølv er en bunadsring, og jeg har lenge tenkt å kjøpe bunadsring med to eller tre løv på, men så oppdaget jeg at disse ringene er ikke unike for min bunad men passer også til Nordlandsbunad, Sunnhordlandsbunad og sikkert andre bunader også. Nylig var jeg i en liten sølvsmie i Nordfjord og der hadde sølvsmeden tatt teskjeer av typen telesølv, rosesølv ol og smeltet om og laget ringer. Blir det feil å bruke en slik ring som bunadsring? Anonymkode: ab67d...212 Den var nydelig, selvsagt kan du bruke den! Jeg har ring fra sølvsmia i Karasjok som jeg bruker, har bunad fra vestlandet. Anonymkode: 544bf...d94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå