Gå til innhold

Sjefen trenger seg på og snoker i sykemeldingen min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Arbeidsgiver er pliktig til å følge opp og tilrettelegge for å få deg tilbake i jobb. 

Anonymkode: b9909...140

Ja, men ikke fra dag 1 

Anonymkode: ffa73...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 19.09):

Jeg har gitt beskjed at jeg er sykemeldt pga private årsaker. Sjefen spurte om det var noe han eller arbeidsplassen kunne gjøre for meg, men det er det dessverre ikke (svarte jeg.. jeg sa at jeg i perioden her trengte å ta vare på meg selv, men takket for tilbudet selv om de ikke kan gjøre noe). Jeg informerte i tillegg i samme melding til sjefen at fastlegen har vurdert det slik at jeg skal sykemeldes, og grunnen til sjefen sa jeg derfor da var av private årsaker. Sjefen svarte ikke på den siste meldingen vår. 

Nå har jeg mottatt en laaaang sms fra medeier i firmaet som stiller 6 konkrete spørsmål om min sykemelding, og det kommer tydelig frem i formuleringen at intensjonen her er snoking. Rett og slett. Har lest meldingen flere ganger selv og latt andre familiemedlemmer og venner lest for andre synspunkter. De opplever meldingen på samme måte som meg, at de tråkker inn i privatlivet og personvernet mitt. 

Er dette her egentlig greit? Hvordan ville du ha reagert? 

Anonymkode: c29ef...57d

Hvis du leser hva som står på sykemeldingsskjemaet fra NAV, så plikter faktisk arbeidsgiver å lage en oppfølgingsplan for sykemeldte, så her er det du selv som ikke har satt deg inn i regelverket, ts, og ikke sjefen som snoker!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (29 minutter siden):

Hvis du leser hva som står på sykemeldingsskjemaet fra NAV, så plikter faktisk arbeidsgiver å lage en oppfølgingsplan for sykemeldte, så her er det du selv som ikke har satt deg inn i regelverket, ts, og ikke sjefen som snoker!

De få gangene jeg har vært sykmeldt så har jeg kun fylt ut skjemaet med opplysninger om ansettelsesforholdet og tidsrom for fraværet.
Ingenting hva slags plikter arbeidsgiver  evt måtte ha utenom at en ikke er frisk til å bære på jobb . 
Ved langtidssykmelding så forandrer det seg ja, men ikke ved første sykmelding 

Anonymkode: ffa73...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ved langtidssykmelding så forandrer det seg ja, men ikke ved første sykmelding 

Det spørs jo litt på forhistorien det. 
Er det noen som er borte til stadighet er vi på fra første nye sykmelding.

Anonymkode: bf63f...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tidligere eier begynte å snoke rundt om om jeg virkelig var syk, hadde sykmelding. Jeg snakket med nav om dette. Og de var tydelig at det er IKKE lov. Det er brudd på gdpr og jeg burde kontakte Datatilsynet. Jeg ringte datatilsynet og de bekreftet at å kontakte min omgangskrets for å sjekke om jeg var syk er grovt brudd. De har lov til å spørre om det er arbeidsrelatert, hvor lenge du tror det vil vare, og om de kan tirettelegge. Det er kun det de har lov til å spørre om!

Anonymkode: ee205...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...