Gå til innhold

Sjefen trenger seg på og snoker i sykemeldingen min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gitt beskjed at jeg er sykemeldt pga private årsaker. Sjefen spurte om det var noe han eller arbeidsplassen kunne gjøre for meg, men det er det dessverre ikke (svarte jeg.. jeg sa at jeg i perioden her trengte å ta vare på meg selv, men takket for tilbudet selv om de ikke kan gjøre noe). Jeg informerte i tillegg i samme melding til sjefen at fastlegen har vurdert det slik at jeg skal sykemeldes, og grunnen til sjefen sa jeg derfor da var av private årsaker. Sjefen svarte ikke på den siste meldingen vår. 

Nå har jeg mottatt en laaaang sms fra medeier i firmaet som stiller 6 konkrete spørsmål om min sykemelding, og det kommer tydelig frem i formuleringen at intensjonen her er snoking. Rett og slett. Har lest meldingen flere ganger selv og latt andre familiemedlemmer og venner lest for andre synspunkter. De opplever meldingen på samme måte som meg, at de tråkker inn i privatlivet og personvernet mitt. 

Er dette her egentlig greit? Hvordan ville du ha reagert? 

Anonymkode: c29ef...57d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde vel svart på meldingen at det er en privatsak og ikke noe jeg har tenkt å oppgi.

Anonymkode: 72e16...3f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har en plikt til å følge opp, og en plikt ovenfor de andre ansatte som får en merbelastning om å følge opp fravær og få folk raskere tilbake.

Jeg forstår at det oppleves kjipt nå når du er i en vanskelig situasjon, men enten så er dette normal oppfølgingspraksis for arbeidsgiver, altså så gjør de dette med alle, eller så har du en fraværshistorikk som gjør at de følger litt tettere opp. 
Uansett alternativ så er det faktisk arbeidsgivers plikt å følge deg opp, og arbeidsgiver betaler for ditt fravær.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har god samvittighet om jeg blir sykemeldt, og hadde ikke hatt noe problem med å fortelle årsaken om noen spurte.

Så om du har gyldig grunn til fraværet ser jeg ikke problemet med å svare ærlig, tenker også det er en fordel for å redusere sjansen for spekulasjoner og baksnakking fra kollegaer.

Anonymkode: 40bb6...067

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver har strenge regler i forhold til å følge opp sykmeldte, og du som sykmeldt har også retningslinjer å følge for å ha rett til å beholde sykpenger.

Spør de om diagnose? Eller i fht til tilrettelegging?

Anonymkode: bf63f...ccb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk reglene for hva arbeidsgiver har krav på å vite. Så svarer du ut de 6 punktene med det de har krav på, og resten skriver du at helseinformasjon er privat. De må spørre om ting som tilrettelegging, lengde, om det er noe ved arbeidsmiljøet som er årsak. 

Anonymkode: b613c...39f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gjør som meg : du svarer at du har levert sykemelding, gitt info om at tilrettelegging er uaktuellt. Også referer du til lovverket. De prøver seg vettu fordi de vet at folk er pysete og ikke tørr å si imot. Det er derfor arbeidslivet har blitt slik det er. Jeg har flere gang minnet lederen min på dette muntlig og skriftlig. « Kari, dette vet du at du ikke har lov å spørre om».

Anonymkode: d528e...a4e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har god samvittighet om jeg blir sykemeldt, og hadde ikke hatt noe problem med å fortelle årsaken om noen spurte.

Så om du har gyldig grunn til fraværet ser jeg ikke problemet med å svare ærlig, tenker også det er en fordel for å redusere sjansen for spekulasjoner og baksnakking fra kollegaer.

Antar da at det var noe fysisk med deg? Ikke typ psykose, innleggelse, suicidale tanker osv. Veldig lett å være åpen om blindtarmoperasjon, kreft, slag og diverse. Ikke like vanlig enda å snakke om schizofreni diagnosen sin over en tvangssosialisert lunsj med kollegaene sine. Jeg skal love deg en ting, når ledere får vite at ansatte har psykiske lidelser uansett type så settes det i gang en prosess med «hvordan få denne personen ut».  

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør som meg : du svarer at du har levert sykemelding, gitt info om at tilrettelegging er uaktuellt. Også referer du til lovverket. De prøver seg vettu fordi de vet at folk er pysete og ikke tørr å si imot. Det er derfor arbeidslivet har blitt slik det er. Jeg har flere gang minnet lederen min på dette muntlig og skriftlig. « Kari, dette vet du at du ikke har lov å spørre om».

Arbeidsgiver kan spørre om alt bortsett fra diagnose. Arbeidsgiver kan ikke kreve å få innsyn i diagnose, men arbeidstaker må opplyse om tilretteleggingsmuligheter, antatt varighet etc etc. Om du kan sitte på en stol og kopiere en halvtime tre ganger om dagen kan arbeidsgiver tilrettelegge arbeidet slik at det er det du gjør til du er friskmeldt. Arbeidsgiver betaler arbeidstaker også i sykemeldingen, og kan bestride sykemeldinger om de mener de kan tilrettelegge tilstrekkelig og at arbeidstaker ikke samarbeider.

Når det er sagt så er sjelden arbeidsgiver så vrang, det er mer jobb enn nytte, og aldri hensiktsmessig om sykemeldingen er reell.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt mye strengere krav til at arbeidsgiver må følge opp sykemeldte. De må melde inn til Nav hvordan du er fulgt opp og hvilke tiltak som er vurdert sammen med deg. Hvor lenge har du vært sykemeldt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Agatha skrev (12 minutter siden):

Det er blitt mye strengere krav til at arbeidsgiver må følge opp sykemeldte. De må melde inn til Nav hvordan du er fulgt opp og hvilke tiltak som er vurdert sammen med deg. Hvor lenge har du vært sykemeldt?

Betyr det indirekte at leder har krav på å vite hvilken sykdom man har? Kan de spørre, er det migrene eller forstuet stortå? Bare et eksempel..

Anonymkode: c9e17...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Betyr det indirekte at leder har krav på å vite hvilken sykdom man har? Kan de spørre, er det migrene eller forstuet stortå? Bare et eksempel..

Anonymkode: c9e17...9a5

De kan ikke kreve å vite diagnose, men de må få vite restarbeidsevne.

Restarbeidsevne ved forstuet tå er ganske mye større enn ved sterk migrene.

Endret av kissmequick
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes legeerklæringer burde inneholde del om restarbeidsevne som gis til arbeidsgiver. Synes ikke arbeidsgiver bare skal måtte akseptere arbeidstakers ord om det blir sagt at det ikke kan tilrettelegges.  For mange får ligge på sofaen som lett kunne jobbet.

Anonymkode: a2fe1...e65

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du burde være glad for å ha en arbeidsgiver som bryr seg og vil tilrettelegge. Du burde være så åpen du kan og skape tillit. 

Anonymkode: 239b8...539

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss sier alle hvorfor de er sykmeldte. Men etter pandemien er det omtrent null fravær for alle tar hjemmekontor når de er syke. Positivt for alle! 

Anonymkode: ada00...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det står også i arbeidsmiljøloven at du som arbeidstaker skal medvirke ved utarbeiding og gjennomføring av oppfølgingsplaner ved helt eller delvis fravær fra arbeidet på grunn av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende. 

Anonymkode: 7968d...bcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Antar da at det var noe fysisk med deg? Ikke typ psykose, innleggelse, suicidale tanker osv. Veldig lett å være åpen om blindtarmoperasjon, kreft, slag og diverse. Ikke like vanlig enda å snakke om schizofreni diagnosen sin over en tvangssosialisert lunsj med kollegaene sine. Jeg skal love deg en ting, når ledere får vite at ansatte har psykiske lidelser uansett type så settes det i gang en prosess med «hvordan få denne personen ut».  

Helt enig med deg. Liten digresjon; Jeg har vært sykemeldt 2 ganger i mitt liv. Jeg er 33 år, har to barn, og har ikke vært sykemeldt eller hatt svangerskapspenger under svangerskap (men har hatt komplikasjonsfrie svangerskap og en samarbeidsvillig kropp, og vært heldig). Det vil i praksis si at da jeg ble sykemelt, så var dette veldig lite typisk for hvordan min sjef kjenner meg. Å fortelle kollegaer åpent om sykemelding etter operasjon var enkelt. Da jeg fikk en psykisk knekk derimot, holdt jeg helt kjeft. Vi liker å tro at vi er gode på å tilrettelegge for folk som er sykemeldte, men når det gjelder psykiske vansker er vi helt rævva og mangler kunnskap. Min knekk varte lenge, og jeg slet med både angst og depresjon, og selv 3 år senere går jeg på antidepressiva for å ha gode dager. Ingen på min jobb vet om det. Etter at jeg kom meg ut av min psyiske knekk, har jeg vært i full jobb, og ingen vet hva jeg har strevd med og fortsatt preges av. Når min psykiske helse skranter såpass mye at jeg er sykemeldt, så er det ingen ting jobben kan tilrettelegge med for å gjøre det lettere for meg å komme tilbake. Da trenger jeg faktisk rett og slett 100% fokus på meg selv. 

Anonymkode: b212a...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så om du har operert hemorider, feks er dette noe jobben din har noe med?

At enkelte syntes det er ok å dele alt, må man også respektere at det gjelder ikke alle. Det er uansett legen som  sykemelder, også en instans som bør gjelde.

Dette med at jobben skal følge opp er ok med spm om de kan legge til rette etc, men de har ikke krav på å vite hva det er

Anonymkode: e2de7...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...