Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert på dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis noen andre voksne hadde sagt åhhh så flink du er for noe helt vanlig som å få og handle eller vaske gulvet? Hadde du blitt glad eller irritert. Jeg har Asperger og de som kjenner meg og vet at jeg har diagnosen  snakker ofte sånn til meg. De behandler meg som jeg er mindre intelligent. Det hjelper ikke å si fra for det har jeg gjort flere ganger men det blir ikke noe bedre, de bare fortsetter. Jeg ønsker ikke å bli behandlet som et barn. Det toppet seg da kusinen min spurte om hun skulle hjelpe meg å knytte skoene og så sa hun at det kan jo være litt vanskelig. Jeg er over 30 år og har ingen problemer med å knytte skoene selv. Gjett om hun fikk høre det etterpå.  Nå er jo Asperger en diagnose som gjør at mange kan oppfatte en som ekstra intelligent på noen områder, og at man trenger mye hjelp på andre områder. Men det varierer jo hvor stor grad man har.

Jeg er vant til å klare det meste selv, så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan skjønne det.

Flere her?

Anonymkode: 8bcf8...ced

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg misliker også å få skryt for ting som "alle" andre klarer, men da får jeg bare høre at jeg er for streng med meg selv. 😂 Jeg syns derimot det er veldig nedlatende.

Anonymkode: 68e47...20c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å knytte skoene var jo veldig spesielt, da tror jeg kanskje jeg hadde spurt hvorfor hun trodde jeg trengte hjelp til det.

Ellers hender det jo at man sier folk er flinke når de gjør noe som regnes som kjedelig/upopulært, selv om det egentlig er en ting vi alle kan gjøre uten problemer. Da er det mer ment som en uformell ros for at de har tatt tak og gjort noe den som snakker synes er en kjedelig oppgave.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis noen andre voksne hadde sagt åhhh så flink du er for noe helt vanlig som å få og handle eller vaske gulvet? Hadde du blitt glad eller irritert. Jeg har Asperger og de som kjenner meg og vet at jeg har diagnosen  snakker ofte sånn til meg. De behandler meg som jeg er mindre intelligent. Det hjelper ikke å si fra for det har jeg gjort flere ganger men det blir ikke noe bedre, de bare fortsetter. Jeg ønsker ikke å bli behandlet som et barn. Det toppet seg da kusinen min spurte om hun skulle hjelpe meg å knytte skoene og så sa hun at det kan jo være litt vanskelig. Jeg er over 30 år og har ingen problemer med å knytte skoene selv. Gjett om hun fikk høre det etterpå.  Nå er jo Asperger en diagnose som gjør at mange kan oppfatte en som ekstra intelligent på noen områder, og at man trenger mye hjelp på andre områder. Men det varierer jo hvor stor grad man har.

Jeg er vant til å klare det meste selv, så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan skjønne det.

Flere her?

Jeg hadde svar: "Tusen takk jeg gjør så godt jeg kan". 

Anonymkode: 1469c...799

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipper at du har et lavere funksjonsnivå enn du selv skjønner, eventuelt at du fremstår som mer utfordret (påvirket av diagnose) enn du selv skjønner.

Anonymkode: 22588...8fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (31 minutter siden):

Ellers hender det jo at man sier folk er flinke når de gjør noe som regnes som kjedelig/upopulært, selv om det egentlig er en ting vi alle kan gjøre uten problemer. Da er det mer ment som en uformell ros for at de har tatt tak og gjort noe den som snakker synes er en kjedelig oppgave.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg anser folk som bruker «så flink du er» som smiskete og enkle personer. Det har jeg syntes siden jeg var et lite barn. Veldig vanskelig å respektere slike folk. 

«Så flink» er oftest 100% meningsløst å si uten kontekst, og å forøke å gi noen en meningsløs «ros» for en selvfølgelighet er frekt. 

Sier noen «Så flink» til meg så ber jeg dem utdype hva de mener og hvorfor de mener det. Hver gang. 

Anonymkode: ad08b...198

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det at noen spør om de skal knyte skolissene mine har jeg ikke opplevd, men at det er mye skryt hvis du jobber enkelte steder er ikke ukjent for vanlige folk heller. Jobber i kommunen, og der er det takk og gud bedre, og du er så uerstattelig og flink, og hva skulle vi gjort uten deg hele året. Det sies til alle, selv neste person som kommer inn døren, og du vet det bare er en måte enkelte prater på. Ikke noe å bry seg med. 

Noen ganger så sitter jeg på kontoret en hel dag, og gjør absolutt ingenting. Spiller kabal og ser på YouTube og nettaviser, tar en tur innom administrasjonen, og får masse skryt...og jeg tenker; yeah right. 

Anonymkode: fdf79...d5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg i hvert fall. Jeg hadde blitt irritert inni meg. Men jeg hadde følt at jeg gjorde meg selv stakkarslig/underdanig hvis jeg viste at jeg tok meg nær av det med at jeg reagerte irritert eller med sinne. Så jeg hadde vel bare smilt og sagt i en litt nedlatende tone: Tuuuuusen takk.

Vedrørende å knyte skoene, hadde jeg kanskje sagt: Nei takk. Skal jeg hjelpe å knyte dine?

I en annen setting ved en samtale (men ikke der og da) hadde jeg gitt uttrykk for at jeg ikke likte når folk behandlet meg som et barn ved å si f.eks sånne ting.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på hvem, når, hva, og alt det der.

Det kan være godmodig erting i nær relasjon, noe som kommer feil ut, et dårlig forsøk på spøk, et stikk, og veldig mye annet. 

Eksempel; jeg hater å ta ut søppel, som jo er en helt enkel sak. Da kan mannen (med glimt i øyet) si "nå var du flink". 

Annet eksempel; jeg har ferdigstilt en rapport på jobb, snakker om det, en kollega sier "så flink du var" så forstår jeg at jeg har pratet litt for mye om det, men samtidig tenker jeg at det er sært av henne å måtte si fra på den måten. 

Anonymkode: 8eae8...301

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I eksempel med skoene; det kan raskt bli sagt om man surrer litt, men da med litt humor i stemmen. Er det mulig at du misforstår slike situasjoner? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan som den over skriver være misforstått humor. Jeg opplever ofte at nær familie ikke lar meg løfte/bære/mm pga en hånd jeg opererte for ett år siden som ennå er smertefull. Jeg bor alene og har lite besøk, så da spør jeg hva de tror jeg gjør de andre 360 dagene i året😀Folk har ulike måter å vise omsorg, bruke humor på. Men hadde blitt kjempeirritert jeg også da om noen hadde spurt meg oppriktig det der spørsmålet😣😖😂

Anonymkode: 60327...000

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan som den over skriver være misforstått humor. Jeg opplever ofte at nær familie ikke lar meg løfte/bære/mm pga en hånd jeg opererte for ett år siden som ennå er smertefull. Jeg bor alene og har lite besøk, så da spør jeg hva de tror jeg gjør de andre 360 dagene i året😀Folk har ulike måter å vise omsorg, bruke humor på. Men hadde blitt kjempeirritert jeg også da om noen hadde spurt meg oppriktig det der spørsmålet😣😖😂

Jeg tror jeg faktisk bare ville tenkt at de var helt blåst om de stilte et slikt spørsmål seriøst. Hadde mulig begynt å le og kommentert at det var da også noe å spørre et voksent menneske om. 

Men som sagt, er nok bare den klassiske situasjonen der jeg knoter med noe helt basic, som å låse ytterdøra, og mannen (med humor) spør; trenger du hjelp? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tipper at du har et lavere funksjonsnivå enn du selv skjønner, eventuelt at du fremstår som mer utfordret (påvirket av diagnose) enn du selv skjønner.

Og da skal folk få lov til å snakke til meg som et barn mener du?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tja, vet ikke. Kanskje. Men de har aldri sagt etterpå at det bare var tull så vanskelig å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I eksempel med skoene; det kan raskt bli sagt om man surrer litt, men da med litt humor i stemmen. Er det mulig at du misforstår slike situasjoner? 

Kan jo være jeg misforstår. Men hun hørtes ut som hun mente det helt alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er jo de som mener at det er feil å behandle folk med lavere funksjonsnivå som voksne selv om de er voksne. Jeg er ikke enig. Er man voksen så vil man ikke bli behandlet som et barn uansett.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jo være jeg misforstår. Men hun hørtes ut som hun mente det helt alvorlig.

Pleier du å oppfatte slike småhumoristiske kommentarer, og ironi? 

Om du snubler litt på fortauet, så sier mannen "skal jeg leie deg?"

Om han slår feil alarmkode så sier jeg "kanskje best at jeg overtar"

Søler jeg litt kaffe så sier venninna "jeg tror det er best at jeg fikser dette". 

Alt med et smil, eller snert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pleier du å oppfatte slike småhumoristiske kommentarer, og ironi? 

Om du snubler litt på fortauet, så sier mannen "skal jeg leie deg?"

Om han slår feil alarmkode så sier jeg "kanskje best at jeg overtar"

Søler jeg litt kaffe så sier venninna "jeg tror det er best at jeg fikser dette". 

Alt med et smil, eller snert. 

Jeg oppfatter ironi stort sett. 

Men jeg syns det er vanskelig å vite om folk tuller når de er helt alvorlige og ikke smiler eller ler. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller så er kusinen frekk.

Knytte skolisser gjør barnehagebarn. 

Anonymkode: c70e6...261

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...