AnonymBruker Skrevet 4. mars #21 Del Skrevet 4. mars Er det bare jeg som tenker at ledere ønsker at sine ansatte skal melde fra om behov FØR det eventuelt går så langt at de blir sykmeldt? Begynnende ryggplager: hev/senk-pult, for mange/for krevende arbeidsoppgaver: veiledning og hjelp, Hodepine etc: synstest og pc-briller, for eksempel. Så snakker man med leder før lege? Mener selvsagt ikke ved akutte tilfeller som omgangssyke eller influensa... Anonymkode: 3f8f8...ff1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #22 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja det er så, men her et det snakk om å ringe leder før lege, man blir på en måte tvunget til å fortelle hvordan syk man er, med tanke på tilrettelegging, arbeidsgiver har ikke rett på å vite hvordan syk man er, pluss at man da skal bruke avspasering/ferie istedenfor sykemelding, da sitat leder:" leger har en tendens til å sykemelde for lenge". Jeg har lite fravær, og ikke den som løper til lege for sykemelding, men blir jeg syk på den ene eller andre måten, så har jeg vel fortsatt mine rettigheter med egenmelding/sykemelding? Anonymkode: 1f98a...846 Det er da naturlig å ringe leder «før lege» ved sykdom som gjør at du ikke kan komme på jobb? De fleste legekontor åpner 08.00, rundt 1/3 av den norske arbeidsstokken arbeider turnus, vaktbasert etc. Dersom dere åpner 07.30 og du først skal «ringe lege» så er du jo alt 35-60 minutt forsinket før du får ringt jobben? (Og uansett bestiller man i 2025 legetime på nett, så det er aldri et problem å «ringe jobben» først. Ting skal og må tolkes ordrett når det er urimelig. Dersom leder er ufin så må dere ansatte gå sammen om å dokumentere det, så må dere si fra, i samlet flokk, at dette er ugreit, og dersom hr/leders leder ikke har baller nok til å ta tak så må dere eskalere saken til fagforening, media og Arbeidstilsynet. Dere ansatte er mange. Dere har alle som en mobiler med evne til opptak. Bruk det for den makten det er. Anonymkode: 02e4f...4c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #23 Del Skrevet 4. mars Ta dette med fagforbundet. Selvsagt skal du ikke bruke avspasering eller ferie ved sykdom. Leder har heller ingen krav på å vite diagnose/hva du er sykemeldt for. Kun om det er relatert til jobben (ble du syk pga hendelse på jobb) og om din sykdom gjør at du delvis kan jobbe med tilpasninger/tilrettelegging eller ikke. Din leder har krav på; hvor lenge er du sykemeldt, og om det kan tilrettelegges for delvis jobb eller ikke. Punktum. Vi hadde leder som snoket voldsomt, stilte masse spørsmål om årak osv som hun ikke hadde krav på. I tillegg forventet hun at vi skulle kunne si hvor lenge det ville være til vi ble friske, om vi kom neste uke osv -noe jeg kort svarte at det er faktisk LEGE som vurderer, ikke jeg. Det er altfor mange mellomledere i helsesektor som er så uproffesjonelle at det gjør vondt. De sørger for å innhente mer info enn de har krav på, og ofte gir de ansatt dårlig samvittighet for fravær osv. Vi tok kontakt med NSF som fulgte opp og anla sak mot leder pga uriktig og uprofesjonell oppfølging ved sykdom. Etter dette er ting nå mye bedre og følges korrekt ut i fra retningslinjer og rettigheter. Ikke la deg presse, kontakt fagforbundet umiddelbart. Og be de ta dette videre hvis leder ikke følger retningslinjer. Dette gjør de anonymt uten å bruke noens navn. Jeg er generellt etter 30 år i helsevesenet drittlei alle de uproffe mellomlederene som oppfører seg som du bruker deres egne penger og sykemelder deg fordi du er slem.. Bare å ta kampen - du har masse rettigheter - bruk de sammen med ditt fagforbund. Anonymkode: 731a4...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #24 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): (Og uansett bestiller man i 2025 legetime på nett, så det er aldri et problem å «ringe jobben» først. Time samme dag kan ikke bestilles på nett hos min fastlege, man må ringe legekontoret med en gang telefonen åpner. Ringer selvsagt leder før dette for å si jeg ikke kommer, men min leder forventer ikke at vi diskuterer tilrettelegging før jeg vet hva legen konkluderer med. Da ringer jeg opp igjen når jeg har vært hos legen. Anonymkode: 364dc...b55 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 4. mars #25 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Når en av mine ansatte er syke, må de ha kontakt med meg. Retningslinjer tilsier at dette skal skje over telefon. Jeg aksepterer sms, men da forventer jeg også at det gjøres klart om det er mulig å tilrettelegge for at de kan jobbe noe. Tillit er jo noe man får i et samarbeid, og hvis holdningen er: jeg vil ikke snakke med leder, så vil jeg si at dette ikke bygger tillit. Når det er sagt,avspasering skal ikke brukes ved sykdom. Her er leder på villspor. Anonymkode: 73026...5f1 TS sier da ingenting om at hun "ikke vil snakke med leder", men om at leder krever at de ringer henne FØR de ringer legen for å få sykmelding. Altså, skikkelig bakvendtland. Selvfølgelig ringer man legen først, og legen vurderer hvorvidt tilstanden er grunn til sykmelding. For øvrig er det ikke rart at mange i helsevesenet blir utbrent og uføre. Når de må bruke ferien sin under sykdom, slik at de ikke lenger har feriedager når de egentlig skal ha ferie. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #26 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det bare jeg som tenker at ledere ønsker at sine ansatte skal melde fra om behov FØR det eventuelt går så langt at de blir sykmeldt? Begynnende ryggplager: hev/senk-pult, for mange/for krevende arbeidsoppgaver: veiledning og hjelp, Hodepine etc: synstest og pc-briller, for eksempel. Så snakker man med leder før lege? Mener selvsagt ikke ved akutte tilfeller som omgangssyke eller influensa... Anonymkode: 3f8f8...ff1 Dette er ønskelig, ja. Og en god leder er villig til å tilrettelegge i stedet for at arbeidstaker blir sykemeldt. Hva gjelder eksempelet ditt med hev/senk-pult: i det offentlige er det for eksempel ikke bare å skaffe hev/senk-pult i en fei, den må man kanskje vente på i månedsvis. Anonymkode: 364dc...b55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #27 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er ønskelig, ja. Og en god leder er villig til å tilrettelegge i stedet for at arbeidstaker blir sykemeldt. Hva gjelder eksempelet ditt med hev/senk-pult: i det offentlige er det for eksempel ikke bare å skaffe hev/senk-pult i en fei, den må man kanskje vente på i månedsvis. Anonymkode: 364dc...b55 Det tror jeg på, det var bare et tenkt eksempel (har aldri hatt kontorjobb og har ingen kunnskap på dette området). Dette er kanskje en side av sykelønnsdebatten som bør snakkes mer om. Anonymkode: 3f8f8...ff1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #28 Del Skrevet 4. mars Hadde sluttet jeg. Anonymkode: d3ae2...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå