Gå til innhold

Tilleggsinfo til tråden ang ringe leder før lege ved sykdom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi fikk også beskjed om at vi kunne bruke avspasering og feriedager dersom vi var syke. Dette kan umulig være lov? Jeg skal ringe forbundet i morgen 

Anonymkode: 1f98a...846

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du ikke får sykemelding fra lege og har brukt opp egenmeldingene dine, så må du bruke avspasering eller feriedager om du er borte fra jobb.

Anonymkode: d5c25...b63

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om du ikke får sykemelding fra lege og har brukt opp egenmeldingene dine, så må du bruke avspasering eller feriedager om du er borte fra jobb.

Anonymkode: d5c25...b63

Ja det er så, men her et det snakk om å ringe leder før lege, man blir på en måte tvunget til å fortelle hvordan syk man er, med tanke på tilrettelegging, arbeidsgiver har ikke rett på å vite hvordan syk man er, pluss at man da skal bruke avspasering/ferie istedenfor sykemelding, da sitat leder:" leger har en tendens til å sykemelde for lenge". Jeg har lite fravær, og ikke den som løper til lege for sykemelding, men blir jeg syk på den ene eller andre måten, så har jeg vel fortsatt mine rettigheter med egenmelding/sykemelding?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir nysgjerrig på hva slags bransje dette er. 

Anonymkode: 2f74b...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Blir nysgjerrig på hva slags bransje dette er. 

Kommunalt helsevesen

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommunalt helsevesen

Sparekniven er tatt skikkelig i bruk

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt uaktuelt for meg å bruke avspasering eller ferie når jeg er syk! Har jeg ikke flere egenmeldinger igjen så tar jeg kontakt med fast min. 

Anonymkode: 8da56...f94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt uaktuelt for meg å bruke avspasering eller ferie når jeg er syk! Har jeg ikke flere egenmeldinger igjen så tar jeg kontakt med fast min. 

*fastlegen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du jobber i kommunen? Vi har det også sånn. 

Anonymkode: 4e6a6...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommunalt helsevesen

Regna med det. Jobber innen samme felt, og dette med å varsle sykdom er alltid vanskelig. Er så synd med slike ledere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kommunalt helsevesen

Spesielt å undergrave kompetansen til andre i helsevesenet (fastlegen) på denne måten.

Anonymkode: 364dc...b55

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Spesielt å undergrave kompetansen til andre i helsevesenet (fastlegen) på denne måten.

Anonymkode: 364dc...b55

På en tidligere arbeidsplass delte vi bygg med fastlegekontor. En av mine kollegaer hadde fastlege her og ble sykmeldt (med god grunn, smittefare bl.a), vår leder gikk da inn til denne legen  og rev i stykker sykmeldingen (den gangen det var fysiske sykmeldinger) for leder mente det var feil å sykmelde personen. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du jobber i kommunen? Vi har det også sånn. 

Anonymkode: 4e6a6...acf

Ja jobber i kommunen. Skal snakke med fagforbundet, for dette synes jeg ikke noe om. Blir man sykemeldt, så skriver legen om mulighet for tilrettelegging sånn eller slik, eller at tilrettelegging ikke er mulig hvis så er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når en av mine ansatte er syke, må de ha kontakt med meg. Retningslinjer tilsier at dette skal skje over telefon. Jeg aksepterer sms, men da forventer jeg også at det gjøres klart om det er mulig å tilrettelegge for at de kan jobbe noe. Tillit er jo noe man får i et samarbeid, og hvis holdningen er: jeg vil ikke snakke med leder, så vil jeg si at dette ikke bygger tillit.

Når det er sagt,avspasering skal ikke brukes ved sykdom. Her er leder på villspor.

Anonymkode: 73026...5f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når en av mine ansatte er syke, må de ha kontakt med meg. Retningslinjer tilsier at dette skal skje over telefon. Jeg aksepterer sms, men da forventer jeg også at det gjøres klart om det er mulig å tilrettelegge for at de kan jobbe noe. Tillit er jo noe man får i et samarbeid, og hvis holdningen er: jeg vil ikke snakke med leder, så vil jeg si at dette ikke bygger tillit.

Når det er sagt,avspasering skal ikke brukes ved sykdom. Her er leder på villspor.

Så du forventet at dine ansatte skal ringe deg før de tar kontakt med legen sin? I alle dager, hvilken utdannelse har du som kam avgjøre om dine medarbeidere trenger helsehjelp?

Klart med en slik leder blir ikke viljen stor til å utrette mer enn nødvendig, dette arbeidsforholdet går to veier, tillit går også begge veier. Med en leder som mener at hun/han skal kontaktes før jeg går til legen å blir sykemeldt ville aldri fått min tillit. 
Bra ta saken videre ts, dette er ikke greit. Ville fortalt legen om dette også. 

Anonymkode: eb1d7...5e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så du forventet at dine ansatte skal ringe deg før de tar kontakt med legen sin? I alle dager, hvilken utdannelse har du som kam avgjøre om dine medarbeidere trenger helsehjelp?

Klart med en slik leder blir ikke viljen stor til å utrette mer enn nødvendig, dette arbeidsforholdet går to veier, tillit går også begge veier. Med en leder som mener at hun/han skal kontaktes før jeg går til legen å blir sykemeldt ville aldri fått min tillit. 
Bra ta saken videre ts, dette er ikke greit. Ville fortalt legen om dette også. 

Anonymkode: eb1d7...5e2

Jeg er da ikke opptatt av å avklare om de er syke eller ikke, jeg er opptatt av om de kommer på jobb eller ikke...

Jeg vil tro de aller fleste ikke får akuttime hos fastlegen før de skulle begynt på jobb, så da må de selvfølgelig varsle om at de er syke og er på vei til lege ...

De fleste legekontor for mine ansatte åpner iallfall ikke før de skulle vært på jobb, derav sms om at de er syke og skal kontakte fastlege når de åpner. En del legekontor ser ikke ut til å åpne før 9. Hvis det skulle vise seg at de ikke får sykmelding hos fastlegen, må de enten jobbe eller bruke egenmelding.

(Og alt dette gjelder selvfølgelig om de har brukt opp egenmeldingsperioden, da gir de bare beskjed om at de er syke, så fikser jeg vikar/omprioriterer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er vanlig å kontakte leder ved sykdom, da gjerne over tlf. I den samtalen avklarer man om man skal ta egenmelding, kan det jobbes noe med tilrettelegging, skal det følges opp med legebesøk, og gjerne antatt varighet av sykdom. 

Det handler om å planlegge hvem som er tilgjengelig til arbeid. Har hatt det sånn i alle jobber i hele min yrkesaktive karriere de siste 20 år, både i privat og statlig sektor. 

Høres jo helt fjernt ut og ikke møte på arbeid, ikke gi lyd fra seg og ikke følge opp med leder. På min arbeidsplass hadde det 100% medført en bekymring rundt om jeg lå skadet/død en eller annen plass.

Anonymkode: 43eae...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...