Gå til innhold

Får ikke til å hvile, bare venter på kvelden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er sykemeldt 50% for tiden. Er mye sliten pga sykdommen. 

Jeg jobber 50% med mye hjemmekontor. Legen sier at jeg må legge meg ned og hvile innimellom når jeg har hjemmekontor, men da sovner jeg og plutselig er det gått mange timer så det kan jeg ikke. Jeg må være tilgjengelig for jobben på mail og telefon selv om jeg har færre oppgaver nå.

Vi bor langt unna alt så barna må ofte kjøres om de skal noe. Så jeg må være tilgjengelig og kjøreklar på ettermiddagene.

Føler at dagene går med til å vente på at det blir kveld så jeg kan legge meg. Føler ikke at jeg klarer å slappe av noe på dagen. Setter jeg meg ned så er det så innmari tungt å komme opp igjen, så det er bedre å gjøre husarbeid og holde seg i gang. 

Anonymkode: 4303e...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du får lære deg å ikke være tilgjengelig hele tiden. Jobben må og lære det, nå er du faktisk bare 50% tilgjengelig, slik er livet.

Anonymkode: 8b59e...472

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være bedre at du setter av tid til kun jobb i ett gitt tidsrom? At du da er tilgjengelig f.eks mellom kl 10-14/ klokkeslett som passer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får lære deg å ikke være tilgjengelig hele tiden. Jobben må og lære det, nå er du faktisk bare 50% tilgjengelig, slik er livet.

Anonymkode: 8b59e...472

Lalala123 skrev (1 minutt siden):

Kan det være bedre at du setter av tid til kun jobb i ett gitt tidsrom? At du da er tilgjengelig f.eks mellom kl 10-14/ klokkeslett som passer? 

Takk for tips men jeg jobber 100% av tiden men har 50% oppgaver. Så har ikke noe tid på dagen hvor jeg kan legge meg ned og hvile/sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tips men jeg jobber 100% av tiden men har 50% oppgaver. Så har ikke noe tid på dagen hvor jeg kan legge meg ned og hvile/sove.

Høres nesten ut som det skulle vært omvendt i.o.m at legen sier du må legge deg ned og hvile innimellom 😕 Høres værtfall ikke ut som at slik det er nå, fungerer bra for deg mht sykdommen. 

Endret av Lalala123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du bør gjøre om sykemeldingen slik at du er tilgjengelig kun 50%?

Anonymkode: 6d4e9...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da fungerer ikke typen sykemelding for deg, og du må endre den i samråd med legen.

Altså at feks mellom 11 og 13 er du ikke tilgjengelig, eller at du kun er tilgjengelig mellom 09 og 12 feks. At du jobber ellers, men at du selv velger om du gjør det kl 08 eller kl 18.

Anonymkode: 38066...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar.

Jobben min er ikke egentlig stressende, men det er jeg som ikke klarer å hvile.

Fastlegen sier at jeg kan hvile hele dagen selv om jeg innimellom svarer på telefoner. Men jeg klarer ikke det for jeg sovner og våkner ikke av at telefonen ringer, så plutselig har jeg sovet fire timer på jobb.

Og fastlegen sier at jeg kan jo hvile hele ettermiddagen etter jobb. Jeg har egentlig masse tid til å ligge på sofaen og hvile men jeg klarer det ikke. Enten sovner jeg og er borte i timesvis, eller så ligger jeg og spenner meg og er redd for å sovne.
I dag har jeg f.eks. hatt tid til å hvile fra litt etter 17 og til nå når jeg skal kjøre og hente barna, men jeg har ikke klart å slappe av fordi jeg er redd for å sovne og ikke våkne før lenge etter at jeg skulle hente barna. Er redd for at barna blir stående alene utenfor idrettshallen og fryser og ikke får tak i meg fordi jeg har sovnet. Jeg sover mye tyngre nå, og særlig om jeg sovner på dagtid, og det skremmer meg at jeg ikke våkner av telefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar.

Jobben min er ikke egentlig stressende, men det er jeg som ikke klarer å hvile.

Fastlegen sier at jeg kan hvile hele dagen selv om jeg innimellom svarer på telefoner. Men jeg klarer ikke det for jeg sovner og våkner ikke av at telefonen ringer, så plutselig har jeg sovet fire timer på jobb.

Og fastlegen sier at jeg kan jo hvile hele ettermiddagen etter jobb. Jeg har egentlig masse tid til å ligge på sofaen og hvile men jeg klarer det ikke. Enten sovner jeg og er borte i timesvis, eller så ligger jeg og spenner meg og er redd for å sovne.
I dag har jeg f.eks. hatt tid til å hvile fra litt etter 17 og til nå når jeg skal kjøre og hente barna, men jeg har ikke klart å slappe av fordi jeg er redd for å sovne og ikke våkne før lenge etter at jeg skulle hente barna. Er redd for at barna blir stående alene utenfor idrettshallen og fryser og ikke får tak i meg fordi jeg har sovnet. Jeg sover mye tyngre nå, og særlig om jeg sovner på dagtid, og det skremmer meg at jeg ikke våkner av telefonen. 

Skjønner. Kunne det vært en idé å hatt heller noen dager helt fri da? Kanskje det hjelper i det store og det hele siden du egentlig ikke får slappet av slik opplegget er lagt opp nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sover du så tungt at du ikke hører telefonen?

Sover du dårlig på natten og det er grunnen til at du sovner på dagtid?

Anonymkode: 11951...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er sykemeldt 50% for tiden. Er mye sliten pga sykdommen. 

Jeg jobber 50% med mye hjemmekontor. Legen sier at jeg må legge meg ned og hvile innimellom når jeg har hjemmekontor, men da sovner jeg og plutselig er det gått mange timer så det kan jeg ikke. Jeg må være tilgjengelig for jobben på mail og telefon selv om jeg har færre oppgaver nå.

Vi bor langt unna alt så barna må ofte kjøres om de skal noe. Så jeg må være tilgjengelig og kjøreklar på ettermiddagene.

Føler at dagene går med til å vente på at det blir kveld så jeg kan legge meg. Føler ikke at jeg klarer å slappe av noe på dagen. Setter jeg meg ned så er det så innmari tungt å komme opp igjen, så det er bedre å gjøre husarbeid og holde seg i gang. 

Nei.

Du er 50% sykemeldt. Vær tilgjengelig 50% - feks fra 8-10 og så fra 12-14. skru aktivt AV telefonen når du hviler. 

Og så øver du på dette: du er ikke uunnværlig for arbeidsgiver.

Det kan godt være du gjør en utmerket jobb. Det kan godt være både kollegaer og ledere setter umåtelig pris på å ha deg der. 

Men det spiller ingen rolle - det har ingen verdi utover verdien av at du trives på jobb. Om du døde i morgen (og la oss håpe det ikke skjer etc) så trekker de på skuldrene og utformer en stillingsannonse.

Og det, ts, er nivået din lojalitet bør ha. En eneste stillingsannonse er din verdi. Din fulle, hele verdi, for firmaet du arbeider for. Du later til å ha valgt å tro noe annet, Elelr muligens blitt opplært til å tro noe annet. Så juster innstilling, og juster adferd.

Anonymkode: ba95a...efc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette er et praktisk problem som det finnes en praktisk løsning på. Kjøp deg en gammeldags vekkerklokke med type metallbjeller på toppen, de lager et helvetes leven. Det er null sjanse for at du ikke våkner av den.

Anonymkode: cbfa2...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...