AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #61 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bestemor var 79 da jeg ble født. Det er fullt mulig😊 Anonymkode: 0f564...264 På morssiden som tilfelle er her? Anonymkode: cf8e9...55c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #62 Del Skrevet 12 timer siden Pipa hadde fått en annen lyd dersom dere var den skrøpelige, alene i boligen... Anonymkode: a4926...4b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #63 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mine svigerforeldre er 80 i år, vi har en toåring og termin på neste barn om en måned. De, og vi, var seine med å få barn. Anonymkode: 747d7...82a Det er ikke sammenlignbart når det ikke er dine egne foreldre som er så gamle. Menn kan selvfølgelig bli foreldre sent I livsløpet. Anonymkode: cf8e9...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #64 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På morssiden som tilfelle er her? Anonymkode: cf8e9...55c Ja. Min bestemor var 39 da mamma kom. Mamma var 40 da jeg kom. Anonymkode: 0f564...264 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #65 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg jobber og har mann og barn selv Anonymkode: 84d7f...190 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får så mye hate i denne tråden. Jeg bekymrer meg døgnet rundt for min far, er innom hver gang min mor ikke er hjemme,daglig når hun er på tur. Jeg har tilbudt at min far kan bo hos meg, og alle andre løsninger. Tidligere når min mor har vært på reise, har jeg måttet låse meg inn(uten å vite hva jeg kan finne) da min far verken har tatt telefonen eller åpnet døren. Ingen av dem vil høre om hverken hjemmehjelp, hjemmesykepleie eller vaskehjelp selv om jeg har prøvd alt. Blir så lei meg av svarene her. Har jo sagt til min mor om at dersom hun skal reise må hun ha en plan for min far, hvor alle kan føle seg trygge. Anonymkode: 84d7f...190 Du blir lei deg for at svarene påpeker at du også er egoistisk mens du klager på din egoistiske mor? Ja se det du, er ikke så greit når det slår tilbake er det vel? Jeg har selv gamle foreldre og jeg ser selv utfordringen med at de ikke vil ha "hjelp" men jeg er motsatt av deg, jeg kjører fire timer hver vei hver gang det er behov for det fordi de er mine foreldre og det er mitt ansvar fremover å ta vare på dem så langt jeg kan.. Anonymkode: 56ea0...627 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #66 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke sammenlignbart når det ikke er dine egne foreldre som er så gamle. Menn kan selvfølgelig bli foreldre sent I livsløpet. Anonymkode: cf8e9...55c Joda, fordi mannen min og jeg er like gamle. 44 år. Hans foreldre fikk barn seint i 30-åra, vi fikk barn etter at vi begge var 40. Anonymkode: 747d7...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #67 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får så mye hate i denne tråden. Jeg bekymrer meg døgnet rundt for min far, er innom hver gang min mor ikke er hjemme,daglig når hun er på tur. Jeg har tilbudt at min far kan bo hos meg, og alle andre løsninger. Tidligere når min mor har vært på reise, har jeg måttet låse meg inn(uten å vite hva jeg kan finne) da min far verken har tatt telefonen eller åpnet døren. Ingen av dem vil høre om hverken hjemmehjelp, hjemmesykepleie eller vaskehjelp selv om jeg har prøvd alt. Blir så lei meg av svarene her. Har jo sagt til min mor om at dersom hun skal reise må hun ha en plan for min far, hvor alle kan føle seg trygge. Anonymkode: 84d7f...190 Så du er redd for hva du kan komme til den ene uken mens hun tar «risikoen» hver dag? Tror du det er enklere å komme hjem til dau ektemann enn til dau pappa? Tror du ikke dette er en mental og emosjonell belastning i tillegg til fysisk for henne? Hun er i tillegg ÅTTI år og du er mest sannsynlig minst 20 år yngre, sikkert. mer siden du har barn som bor hjemme Jeg kjenner jeg er så glad for at moren din har venninner å reise på tur med, for i den alderen er det alfa og omega å ha noe å leve for, noe som gir energi og livsgnist istedet for å bare eksistere. Om moren din får lov til å holde på denne gnisten er du kanskje så heldig at du får ha henne i 5-10-15-20 år til! Eldre mennesker skal ikke avskrives og råtne på rot bare fordi de har bikka pensjonsalder. Er faren din tilregnelig? Hvis ja så må han faktisk få bestemme selv. Skjer det noe så er det en risiko de som voksne mennesker tar. Hvis nei så kontakter du kommunen og tar den kampen med din mor. Du bestemmer ikke over dine foreldre med mindre du har fått vergeansvar. La dem leve (eller ikke, om det er det de ønsker). Anonymkode: ec14c...09c 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppeluri Skrevet 11 timer siden #68 Del Skrevet 11 timer siden Søk om å få hjemmetjeneste som kan styre med faren din sånn at moren din får avlastning. Hvis ikke så kan dere søke om et korttidsopphold. Der vil de også kartlegge hva slags behov han har, og i bestefall få han inn på sykehjem eller få fast hjemmetjeneste flere ganger om dagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #69 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får så mye hate i denne tråden. Jeg bekymrer meg døgnet rundt for min far, er innom hver gang min mor ikke er hjemme,daglig når hun er på tur. Jeg har tilbudt at min far kan bo hos meg, og alle andre løsninger. Tidligere når min mor har vært på reise, har jeg måttet låse meg inn(uten å vite hva jeg kan finne) da min far verken har tatt telefonen eller åpnet døren. Ingen av dem vil høre om hverken hjemmehjelp, hjemmesykepleie eller vaskehjelp selv om jeg har prøvd alt. Blir så lei meg av svarene her. Har jo sagt til min mor om at dersom hun skal reise må hun ha en plan for min far, hvor alle kan føle seg trygge. Anonymkode: 84d7f...190 Det du skriver i hovedinnlegget og her er to forskjellige, hva er riktig?? Anonymkode: 67ac5...4c3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #70 Del Skrevet 11 timer siden Skjerp deg, bare skerp deg! Det er IkKE deg det er synd på her! Ta litt ansvar for at din mor også får litt livskvalitet og overskudd til å stå i hverdagen- det vinner du på i det lange løp! Med litt avlastning kan hun klare hverdagen med din far en stund til- din plikt er å unne henne det og å legge til rette for det- enten ved å skaffe avlastning eller å ta en ferieuke til å ta deg av din far selv- du har da en mann som fortsatt virker? Anonymkode: 910ed...45c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avent Skrevet 11 timer siden #71 Del Skrevet 11 timer siden Det er også mulig å få avlastning på sykehjem. Høres ut som din far trenger mer pleie enn din mor kan gi. Det er også drøyt å forlange at din mor ikke kan gjøre noe pga din far. Her må dere på banen, kontakt kommunen og hør hvilke muligheter dere har. Dere kan søke avlastning på sykehjem der han feks får kortere opphold på fek 1 eller 2 uker . Så får din mor mulighet til å ta seg inn litt. Men om det er så ille at han ikke kan være alene så er det vel på tide å få han fast inn på sykehjem eller i det minste få hjelp av hjemmetjenesten. Er ikke greit at alt dette skal falle på din mor 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #72 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får så mye hate i denne tråden. Jeg bekymrer meg døgnet rundt for min far, er innom hver gang min mor ikke er hjemme,daglig når hun er på tur. Jeg har tilbudt at min far kan bo hos meg, og alle andre løsninger. Tidligere når min mor har vært på reise, har jeg måttet låse meg inn(uten å vite hva jeg kan finne) da min far verken har tatt telefonen eller åpnet døren. Ingen av dem vil høre om hverken hjemmehjelp, hjemmesykepleie eller vaskehjelp selv om jeg har prøvd alt. Blir så lei meg av svarene her. Har jo sagt til min mor om at dersom hun skal reise må hun ha en plan for min far, hvor alle kan føle seg trygge. Anonymkode: 84d7f...190 Dette er jo opplysninger som burde ha kommet fram allerede i HI. Klart moren din må få dra på tur, mens hun fortsatt er sprek. Hun må jo være sliten av å ha ansvar for mannen 24/7. Hun er jo faktisk en gammel dame, og en ukes ferie burde være en selvfølge. Men da må hun jo også være innforstått med at faren din ikke kan være alene 24/7. At det er du som skal stå for avlastningen synes jeg absolutt ikke er noen selvfølge. Hør med hjemkommunen deres om det går an å få en avlastningsplass på sykehjemmet fordi moren din sårt trenger en pause? Anonymkode: b4ff7...919 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #73 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): In sickness and in health.... Er det også enveiskjøring? Anonymkode: 42548...0fb Det ville vært det samme om det var mor som trengte pleie og tilsyn og far trengte ferie. Det er ikke noe "svik" på noen som helst måte å ta en kort pause/ferie fra en krevende hverdag med en pleietrengende partner. Så vil jeg påpeke at ekteskapsløftet er symbolsk, det er ikke juridisk bindende, og det betyr absolutt ikke at man skal være sykepleier 24/7 for en pleietrengende partner. Anonymkode: 48637...437 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #74 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjerp deg, bare skerp deg! Det er IkKE deg det er synd på her! Ta litt ansvar for at din mor også får litt livskvalitet og overskudd til å stå i hverdagen- det vinner du på i det lange løp! Med litt avlastning kan hun klare hverdagen med din far en stund til- din plikt er å unne henne det og å legge til rette for det- enten ved å skaffe avlastning eller å ta en ferieuke til å ta deg av din far selv- du har da en mann som fortsatt virker? Anonymkode: 910ed...45c De nekter jo avlastning, både vaskehjelp, hjemmehjelp etc. Anonymkode: 84d7f...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #75 Del Skrevet 11 timer siden Det er kanskje disse turene som gjør at hun makter å være hjemmehjelp resten av året ♥️ Uavhengig av denne turen, så er det på høy tide at noe gjøres. Hvorfor har dere ikke søkt om plass på sykehjem? Hjemmehjelp? Ring legen hans i morgen og start prosessen. Dette går jo ikke mye lenger, uavhengig av turer eller ikke. Anonymkode: c1830...2e1 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #76 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De nekter jo avlastning, både vaskehjelp, hjemmehjelp etc. Anonymkode: 84d7f...190 Da må man sende bekymringsmelding til fastlegen hans. Anonymkode: c1830...2e1 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #77 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De nekter jo avlastning, både vaskehjelp, hjemmehjelp etc. Anonymkode: 84d7f...190 Da stiller du opp- han nekter kkke deg? Med mindre du endrer faktum ennå en gang… Anonymkode: 910ed...45c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #78 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er kanskje disse turene som gjør at hun makter å være hjemmehjelp resten av året ♥️ Uavhengig av denne turen, så er det på høy tide at noe gjøres. Hvorfor har dere ikke søkt om plass på sykehjem? Hjemmehjelp? Ring legen hans i morgen og start prosessen. Dette går jo ikke mye lenger, uavhengig av turer eller ikke. Anonymkode: c1830...2e1 Du må lese det ts skriver, hun har prøvd å få hjelp til foreldra, men de vil ikke, er ikke så enkelt da Anonymkode: 905af...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #79 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mor er over 80 og ganske god form. Min far derimot er immobil, og forlater ikke leiligheten da han ikke har krefter til det. Han er også små glemsk. Min mor gjør alt i leiligheten. Min mor har reist på turer med venninner de siste årene da min far var litt mere selvgående. Hun mener nå at hun snart skal på tur igjen en uke, noe jeg mener er omsorgssvikt. Da vil min gamle far sitte alene i leiligheten i en uke, kun med ett besøk av meg daglig. Jeg er bekymret for at noe skal skje ham, og også bekymret med at han kommer til å være alene mesteparten av tiden. Hvordan få min mor til å forstå at hun ikke kan reise fra min far lenger, eller overdriver jeg? Anonymkode: 84d7f...190 Dersom din far behøver tilsyn må kommunen, ikke du eller din mor, stå for tilsynet. Din mor er hans partner, ikke hans slave. Klarer din far ikke å bo hjemme uten å være en byrde er beste løsning at han får permanent opphold på institusjon, ikke at han holder din mor hjemme så hun ikke får nyte sitt liv, eller deg hjemme så du ikke får nyte ditt liv. Hans livskvalitet er allerede nedsatt - han er den det gir rasjonell mening må ofre heller enn friske i hans familie. Det vil enhver som er glad i sine pårørende være helt enig i. Dersom kommunen mener han er frisk nok til å klare seg? Da lar dere han klare seg. Det går enten greit, eller så havner han jo på mer akutt opphold. Anonymkode: 9eb82...2a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #80 Del Skrevet 11 timer siden Det kan også hende at han er passivisert av at hun ordner alt. Bestefaren til mannen min gjorde ALT for kona si i mange år pga hennes mange helseplager. Men da HAN ble syk, kviknet hun faktisk skikkelig til. Det høres ut som at din mor trenger å komme seg ut litt. Her bør du trå til og hjelpe til mer mens hun er borte. Alternativet blir mer jobb for deg, for å si det sånn. Anonymkode: ced89...b8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå