Gå til innhold

Hvordan få min gamle mor til å forstå at hun ikke kan reise fra min gamle far?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selvsagt skal hun kunne dra og leve livet mens hun fortsatt kan! For det første klarer mann og barn seg uten deg noen dager om du flytter inn den uka. For det andre finnes det tilbud om hjelp via kommunens helsetjenester.

Anonymkode: 749c5...111

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg jobber og har mann og barn selv

Anonymkode: 84d7f...190

Og mann ja han tar barna. Så kan du ta fri/avspasering det du får og være med din far. Eventuelt flytte inn alle en uke.

Ble egentlig helt målløs av deg!

Anonymkode: 67ac5...4c3

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle unte morfar roen når mormor endelig fikk avlastning to uker i måneden. Han hadde hatt henne hjemme i rullestol i over ti år med MS og demens. Hun var et skikkelig uvær, for å si det slik. Det er utmattende å bo sammen med mennesker som er syke. Roter med døgnet, glemmer hvem og hvor de er, glemmer hvem andre er, får merkelige innfall og er til tider til skade for seg selv og andre. Selv med hjemmehjelp på det meste 8 ganger i døgnet så var morfar utslitt. Når han endelig fikk litt fred og ro, så satt han stort sett i stolen sin og sov. La moren din leve mens hun enda kan!

Anonymkode: 3788e...efb

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Min mor er over 80 og ganske god form. Min far derimot er immobil, og forlater ikke leiligheten da han ikke har krefter til det. Han er også små glemsk. Min mor gjør alt i leiligheten. Min mor har reist på turer med venninner de siste årene da min far var litt mere selvgående. Hun mener nå at hun snart skal på tur igjen en uke, noe jeg mener er omsorgssvikt. Da vil min gamle far sitte alene i leiligheten i en uke, kun med ett besøk av meg daglig. Jeg er bekymret for at noe skal skje ham, og også bekymret med at han kommer til å være alene mesteparten av tiden. Hvordan få min mor til å forstå at hun ikke kan reise fra min far lenger, eller overdriver jeg?

Jeg tenker det er mer naturlig å avlaste din mor så hun kan kose seg litt. Det kreves mye av henne og hun trenger nok en pause.

Anonymkode: 9c877...53c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ufiltrert skrev (41 minutter siden):

Nei din mor er jo din fars personlige 24-7 pleier vet du jo så hun må bare bli hjemme resten av livet til hun dør.

In sickness and in health.... Er det også enveiskjøring?

Anonymkode: 42548...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Min mor er over 80 og ganske god form. Min far derimot er immobil, og forlater ikke leiligheten da han ikke har krefter til det. Han er også små glemsk. Min mor gjør alt i leiligheten. Min mor har reist på turer med venninner de siste årene da min far var litt mere selvgående. Hun mener nå at hun snart skal på tur igjen en uke, noe jeg mener er omsorgssvikt. Da vil min gamle far sitte alene i leiligheten i en uke, kun med ett besøk av meg daglig. Jeg er bekymret for at noe skal skje ham, og også bekymret med at han kommer til å være alene mesteparten av tiden. Hvordan få min mor til å forstå at hun ikke kan reise fra min far lenger, eller overdriver jeg?

Det er fantastisk at din mor vil, og klarer, å reise. Selvfølgelig skal hun gjøre det. Vil du ta fra henne all glede for resten av hennes liv? Hun er ikke din fars mamma. Du hjelper din far når hun er borte, evt kobler på hjemmesykepleien slik at han får tilsyn hver dag. Det er skremmende at du vil nekte henne dette.

Anonymkode: 81b68...4e5

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Brukernavn84 skrev (39 minutter siden):

Hvis barnet er over åtti år gammelt så tviler jeg på at man kan kalle dette for omsorgssvikt. 

Hva mener du med dette?

Anonymkode: 0cb5a...c9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med 24/7 pleie og ingen pauser, blir mor fort sick hun også. 

Anonymkode: 654d0...73b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun er der jo hele døgnet de andre 51 ukene i året. Det er vel ingen tjent om mor sliter seg helt ut og blir pleietrengende også?

Anonymkode: 23ada...736

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får så mye hate i denne tråden. Jeg bekymrer meg døgnet rundt for min far, er innom hver gang min mor ikke er hjemme,daglig når hun er på tur. Jeg har tilbudt at min far kan bo hos meg, og alle andre løsninger. Tidligere når min mor har vært på reise, har jeg måttet låse meg inn(uten å vite hva jeg kan finne) da min far verken har tatt telefonen eller åpnet døren. Ingen av dem vil høre om hverken hjemmehjelp, hjemmesykepleie eller vaskehjelp selv om jeg har prøvd alt. Blir så lei meg av svarene her. Har jo sagt til min mor om at dersom hun skal reise må hun ha en plan for min far, hvor alle kan føle seg trygge. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må din mor få avlastning - det er vel fortjent. Kanskje du kan flytte inn hos far den uka?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Din mann klarer nok å ta seg av barna. Og hvor gamle er egentlig disse barna når dine foreldre er 80+? Du har vel neppe småbarn.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å si det sånn, jeg har sett flere tilfeller der den som står med full omsorgsansvar for ektefelle og egentlig er den friske, plutselig dør av hjertesvikt fordi byrden er for stor. Gi henne pause og så må de faktisk ta litt ansvar selv om de ikke ønsker andre tjenester som kan hjelpe. Jeg forstår din bekymring, men du bør strekke deg langt for at hun skal få denne avlastningen.

Anonymkode: b9cf8...cea

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får så mye hate i denne tråden. Jeg bekymrer meg døgnet rundt for min far, er innom hver gang min mor ikke er hjemme,daglig når hun er på tur. Jeg har tilbudt at min far kan bo hos meg, og alle andre løsninger. Tidligere når min mor har vært på reise, har jeg måttet låse meg inn(uten å vite hva jeg kan finne) da min far verken har tatt telefonen eller åpnet døren. Ingen av dem vil høre om hverken hjemmehjelp, hjemmesykepleie eller vaskehjelp selv om jeg har prøvd alt. Blir så lei meg av svarene her. Har jo sagt til min mor om at dersom hun skal reise må hun ha en plan for min far, hvor alle kan føle seg trygge. 

Det er ikke et valg de har råd til å ta nå. Bare å starte prosessen. 

Anonymkode: a5f7d...cf0

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du kan umulig ha små barn hvis foreldrene dine er 80? Men litt spesielt at din mor ikke ordner hjemmesykepleie eller noen andre før hun reiser. Eller så kanskje han ikke er så hjelpesløs som du tror🤷‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får så mye hate i denne tråden.

Du får ikke mye “hate”. Folk er uenige med deg. Du må lære deg forskjellen.

Tror dessuten dette er en trolletråd. Voksne mennesker skriver ikke slik.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
hvaduikkeser skrev (5 minutter siden):

Du kan umulig ha små barn hvis foreldrene dine er 80? Men litt spesielt at din mor ikke ordner hjemmesykepleie eller noen andre før hun reiser. Eller så kanskje han ikke er så hjelpesløs som du tror🤷‍♀️

Bestemor var 79 da jeg ble født. Det er fullt mulig😊

Anonymkode: 0f564...264

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal din mor slite seg helt ut i sine siste år? Kan tenke meg hun bruker enormt med krefter på din far og dette ser du nok bare en liten del av.  Kontakt kommunen - få avlasting og hjelp til din far. Vi som er barn er også pliktige vil jeg si å stille opp for våre aldrende foreldre. Det er tøft når det står på, men en dag er de plutselig ikke der lenger. Din mor trenger nok å komme seg bort litt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette må være det mest egoistiske innlegget jeg har lest her inne noensinne. Jeg håper virkelig at dette bare er noe du har diktet opp for å provosere. 

Anonymkode: cf8e9...55c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hvaduikkeser skrev (7 minutter siden):

Mine svigerforeldre er 80 i år, vi har en toåring og termin på neste barn om en måned. De, og vi, var seine med å få barn. 

Anonymkode: 747d7...82a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...