Gå til innhold

Radiografi utdanning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg skal søke studie nå til høsten og er veldig i tvil om hva jeg skal søke! 
har hatt lyst til å søke tannpleier, men i det siste har jeg lest en del om radiograf utdanning. Jeg vil jobbe med mennesker, og innenfor helse. Noen som har erfaring fra noen av studiene? 
og noen som har studert radiograf på usn Drammen ? Hvordan ser arbeidsdagene deres ut, og er det lett å få jobb?😊

Anonymkode: afda4...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke studer radiografi ved NTNU i Gjøvik i hvertfall... Vet ikke hvordan det er andre plasser, men på Gjøvik var det så dårlig at jeg sluttet på studiet etter 1 år. Det samme gjorde over halvparten av kullet mitt. Vi startet vel på over 30 stk, tror det var bare 5 stk som faktisk fullførte hele bachelorgraden sin. De fleste av oss sluttet etter første året. (Skal sies at det var også andre grunner til at jeg sluttet. Jeg følte at arbeidsmulighetene var dårlige og at selve arbeidet / fagfeltet var så snevert og lukket så jeg byttet til en utdanning med mer jobbmuligheter og muligheter for videreutdanninger etterpå) Men mulig det er bedre i Drammen.

Det er et teoritungt fag med mye fysikk, matte og du lærer ekstremt mye om anatomi. Det er også mye tekniske ting man må øve på om hvordan ting skal stilles inn når man skal ta røntgenbilder og plassering, osv. 

Det er ganske sjeldent det lyses ut radiografi stillinger så man må nok være ganske "på" i praksis perioder eller få seg en deltidsjobb/feriejobb på sykehuset så man får jobb etter studiet. 

Anonymkode: ffbb9...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der jeg jobber er det mangel på radiografer. Mange får fast jobb etter å ha vært sommervikar og derretter gått i vikariat en stund.
Det er et nisjeyrke, men innad er det mange retninger man kan fordype seg i, som feks CT, MR, nukleærmedisin, IKT og mammografi.

Jeg trives godt i jobben, og synes det er veldig greit å jobbe både med mennesker og teknologi samtidig :).

Anonymkode: 02e75...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...