Kll Skrevet 3. mars #1 Skrevet 3. mars Hei! Førstegangsmamma så vet ikke hva som er vanlig, men vår baby på snart fire mnd har alltid vært utrolig vanskelig fra sånn 16 til leggetid (prøver så godt vi kan å drøye til 1730 hvertfall). Vi har tenkt at dette sikkert er kveldsuro men skal ikke dette gå over innen fire mnd ? Gruer meg til hver kveld for da er det sutring , gråting og hyling om hverandre. Leser liksom at det anbefales at man gjør en hyggelig kveldsrutiner som sang , bad , boklesing osv men dette virker bare helt absurd i vår verden hvertfall. Her er det kun å overleve på kveld. Nå f.eks. tar mannen på hun pysj mens hun hyyyler på stellebordet. Sover mye gjennom dagen , siste dupp var over for mindre enn 45 minutt siden så kan umulig være overtrøtt. Hva er andres erfaringer ? Er dette vanlig ? Har ikke hatt en eneste hyggelig kveld siden baby ble født og kunne så inderlig ønske dette 🥴 (Har kuttet melk osv og sjekker for låsninger ) 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #2 Skrevet 3. mars Min sønn hadde aldri noe spesielt med kveldsuro. I alle fall ikke over lengre perioder. Han var en relativt enkel baby, vi hadde trøbbel med nattesøvn fra 0,5 til 2 år, men alt som ikke hadde med natta og gjøre var ganske enkelt. Og natta var ikke så mye gråt, bare altfor mye våken tid som slet oss ganske bra ut. Anonymkode: 79ef3...078
AnonymBruker Skrevet 3. mars #3 Skrevet 3. mars Første var slik du beskriver, kveldene var nærmest traumatiserende 😅 hyling, hyling og atter hyling hele kvelden, og såå blid og sovelysten på dagtid. Vil si kveldsuroen gav seg ved 5-6 mnd, men han la seg ikke for kvelden og sov godt derifra før han var nærmere 3 år. Kveldene før det var preget av oppvåkninger og uro, og jogging frem og tilbake fra barnerommet 😬 Andremann er en helt annen type. Hun er stort sett blid og omgjengelig, og sover godt fra ca kl 18 om kvelden og frem tim morgenen foruten om 2-3 matinger. Hun er straks fem mnd. Så veldig stor forskjell på de Anonymkode: a8952...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #4 Skrevet 3. mars Det gikk over her, men husker ikke når. Varte til mer enn fire måneder. Satt og holdt henne mens jeg hoppet på sånn treningsball, ble såå mye bedre når vi kjøpte den😅 Anonymkode: da0e2...d2c
AnonymBruker Skrevet 3. mars #5 Skrevet 3. mars Ikke alle er sånn nei. Vi kan like gjerne ha en baby som gråter hysterisk pga magevondt på dagtid som på kvelden. Her er babyen 3 måneder nå. Når det er for ille så tar jeg en trilletur, selv om klokka er 22, fordi det fungerer godt her. Jeg vil dog aldri kalle babyen min for vanskelig eller sutrete. Han har det vanskelig, men han er ikke vanskelig. Når han gråter hysterisk så er det vanskelig/heftig for meg, men det er 10 ganger verre for han. Anonymkode: 7805d...366 1 1 1
Fame Skrevet 3. mars #6 Skrevet 3. mars Min hadde mye kveldsuro. Husker ikke når det gikk over, me det varte lenger enn det. Er veldig vanlig ^,^
AnonymBruker Skrevet 3. mars #7 Skrevet 3. mars Her er baby 6mnd, hadde mye uro gjennom hele døgnet frem til ca 3 mnd. Etter hvert som jeg ble kjent med baby, ble jeg mer bevisst på det med rutiner, og lagde en fast rutine på kveldsstell på badet kl.20. Gikk ca 1 uke og baby har sovet godt hver natt siden (selvsagt en natt her og der som har noen flere oppvåkninger, nå er det pga. tannfrembrudd). Baby har siden han var 3 mnd kun hatt 1 fast oppvåkning pr.natt. Jeg registrerer på notater på telefonen min når han får mat og når han sover😅 Vil ikke kalle meg kontrollfreak, men det var eneste løsningen for å kunne se ett mønster og å finne ut hvilket søvnbehov han har på natt og dagtid. Når han var 4 mnd hadde han 4 hviler på dagtid, våkenperioder på ca 1- 1 1/2 timer. Er ikke først nå når han er 6mnd at han legger seg i 18.30 tiden. Anonymkode: 6ff3e...51c
AnonymBruker Skrevet 3. mars #8 Skrevet 3. mars Med nr 1 var det kveldsuro den første tiden, husker ikke hvor lenge det varte men kan vel ha vært til rundt 3 mnd (kanskje nærmere 4). Med nr 2 har vi det skikkelig greit. Han har fra start sovet bra på natt (kun oppvåkning for mat) og generelt bare en blid baby. Aldri vært problemer på kvelden hittil, snart 2 mnd gammel. Anonymkode: 08fa2...e40
AnonymBruker Skrevet 3. mars #9 Skrevet 3. mars Min hadde og mye kveldsuro. Men opp til 3 mnd så sov hun ofte mye på kvelden og så la vi oss ikke før 22-00. Anonymkode: 0121d...8e0
AnonymBruker Skrevet 3. mars #10 Skrevet 3. mars Min hadde ikke kveldsuro og heller ingen uro resten av døgnet. Men det er jo en grunn for at det har ett navn- det er nok ganske vanlig. Jeg var nok bare heldig, gjorde ingen spesielle tiltak for å få en rolig baby. Spiste vanlig, ammet og levde som vanlig. Anonymkode: 01b1d...4cd
AnonymBruker Skrevet 3. mars #11 Skrevet 3. mars Ja, mange babyer er mer urolige på kvelden. Men det er ikke så mye vits i å lage noen fast leggerutine når de er såpass små, for det er så mye som endrer seg hele tiden. Mine unger har stort sett vært sammen med oss de første 6 mnd fram til jeg skal legge meg selv. Så kan de ammes/bysse/bæres etter behov istedenfor at vi må løpe fram og tilbake til soverommet. Anonymkode: 77c15...afb
AnonymBruker Skrevet 3. mars #12 Skrevet 3. mars Min hadde mye kveldsuro og jeg også gruet meg til hver kveld. Men gradvis ble leggetid tidligere og tidligere, og på ca 2.5 måneder var legging så tidlig (19-20) at vi slapp hele hylingen. Sto i det med leggerutiner (pysj, nattasang og amme i søvn) gjennom masse hyling. Anonymkode: 9ce2c...574
AnonymBruker Skrevet 4. mars #13 Skrevet 4. mars Ingen av mine har hatt noen spesiell uro om kveldene 😊 Anonymkode: 0f810...6c0
AnonymBruker Skrevet 4. mars #14 Skrevet 4. mars Absurd konsept, men for oss roer han seg en del ned hvis vi kler av han bukser og sokker på kveldstid 😅 Leste det som tips et sted, så nå er det fast rutine når vi merker han begynner å bli «vanskelig». Ingen garanti for at det fungerer for dere, men er kanskje verdt et forsøk! Anonymkode: 2be4a...86a
Kassiopeia8 Skrevet 4. mars #15 Skrevet 4. mars Hva gjør dere på dagtid og opplever dere at noen ting forverrer dette? Vår eldste hadde kveldsuro med mye gråt de første tre månedene. Om han var overstimulert ble det mye verre, så for oss ble det viktig å skjerme ham fra inntrykk og stimuli den første tiden (dette gikk over altså). Nummer to var helt annerledes og hadde nærmest aldri kveldsuro. I dag er de ulike typer, som takler stimuli på ulikt vis. Han eldste blir fortere sliten enn yngste.
AnonymBruker Skrevet 4. mars #16 Skrevet 4. mars For vår deltar det hjulpet å gi en flaske på kvelden. Har en baby som blir veldig sulten på kveldstid og ikke er fornøyd med det som kommer fra brystet. Anonymkode: 7deed...21a
Kll Skrevet 5. mars Forfatter #17 Skrevet 5. mars Kassiopeia8 skrev (På 4.3.2025 den 11.45): Hva gjør dere på dagtid og opplever dere at noen ting forverrer dette? Vår eldste hadde kveldsuro med mye gråt de første tre månedene. Om han var overstimulert ble det mye verre, så for oss ble det viktig å skjerme ham fra inntrykk og stimuli den første tiden (dette gikk over altså). Nummer to var helt annerledes og hadde nærmest aldri kveldsuro. I dag er de ulike typer, som takler stimuli på ulikt vis. Han eldste blir fortere sliten enn yngste. Syntes dette er litt vanskelig fordi hun kjeder seg lett og «krever» å bli underholdt mye ellers sutrer hun konstant. Så prøver å leke/synge/underholde henne men ja, kan jo være dette bidrar til å overstimulere . Hun hater vogn så vi er ikke så mye på farten, men skal jo ikke mye til for de små å bli litt overveldet. Vanskelig !
kjærring Skrevet 12. mars #18 Skrevet 12. mars Kll skrev (På 3.3.2025 den 17.11): Hei! Førstegangsmamma så vet ikke hva som er vanlig, men vår baby på snart fire mnd har alltid vært utrolig vanskelig fra sånn 16 til leggetid (prøver så godt vi kan å drøye til 1730 hvertfall). Vi har tenkt at dette sikkert er kveldsuro men skal ikke dette gå over innen fire mnd ? Gruer meg til hver kveld for da er det sutring , gråting og hyling om hverandre. Leser liksom at det anbefales at man gjør en hyggelig kveldsrutiner som sang , bad , boklesing osv men dette virker bare helt absurd i vår verden hvertfall. Her er det kun å overleve på kveld. Nå f.eks. tar mannen på hun pysj mens hun hyyyler på stellebordet. Sover mye gjennom dagen , siste dupp var over for mindre enn 45 minutt siden så kan umulig være overtrøtt. Hva er andres erfaringer ? Er dette vanlig ? Har ikke hatt en eneste hyggelig kveld siden baby ble født og kunne så inderlig ønske dette 🥴 (Har kuttet melk osv og sjekker for låsninger ) Les om overstimuli
Kassiopeia8 Skrevet 12. mars #19 Skrevet 12. mars Kll skrev (På 5.3.2025 den 19.03): Syntes dette er litt vanskelig fordi hun kjeder seg lett og «krever» å bli underholdt mye ellers sutrer hun konstant. Så prøver å leke/synge/underholde henne men ja, kan jo være dette bidrar til å overstimulere . Hun hater vogn så vi er ikke så mye på farten, men skal jo ikke mye til for de små å bli litt overveldet. Vanskelig ! Lek/sang/prat fra deg overstimulerer nok neppe. Men tv/skjerm, mange nye mennesker, høye lyder osv kan fort gjøre det
AnonymBruker Skrevet 12. mars #20 Skrevet 12. mars Vår hadde en periode med kveldsuro. Varte i et par måneder, så gikk hun over i en ny fase. Blir mange nye faser framover. Anonymkode: 04dea...455
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå