Gå til innhold

Delt omsorg: samarbeid kun via SMS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har jeg satt foten ned for barnefar, fordi jeg blir rett og slett dårlig av å prøve å samarbeide med ham.

Idag ble jeg beskyldt for å være psykisk syk, ja til og med psykotisk. Jeg ble videre beskyldt for å mangle omsorsevne som mor og han er bekymret for hvordan barnet har det hos meg. Jeg blir også beskyldt for å drive med forfølgelse og kontrollering av ham. Alt dette er selvfølgelig oppspinn, men er ikke sympatien jeg er ute etter her. Jeg kjenner jeg blir sint, lei meg, frustrert. 

Jeg satte ned foten og forklarte at jeg kan ikke være med på et samarbeidende foreldreskap når jeg alltid må gå på nåler og være redd for beskyldninger som dette. Jeg sa tydelig ifra at fra nå av blir det et parallelt foreldreskap der man kan utveksler informasjon via SMS. 

Vi har prøvd familievernkontor, det ble bare verre. Da satt han blant annet og utleverte private helseopplysninger om meg til terapeuten. Det at jeg hadde svangerskapsdepresjon for 13 år siden brukes for det det er verdt, for å si det sånn. 

Noen som har erfaring med slik typ samarbeid med den andre forelderen? Er fullstendig klar over at det beste er et godt samarbeid, men det tette samarbeidet går ikke. Og ungen/ungdommen har ikke godt av to foreldre som bryter ned hverandre. Må legge til at vi bor i samme nabolag også, et steinkast unna hverandre. Det gjør ikke et slikt type samarbeid lettere.

Trenger sårt å høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 1f08a...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er ikke et samarbeid, og det er ikke du som vanskeliggjør det. Du gir beskjed om at du ikke kan forholde deg til han når han behandler deg sånn. Hans valg. Det blir selvfølgelig vanskelig å ha delt omsorg under sånne omstendigheter, men det kan hende det roer seg over tid.

Det sagt, hva er grunnen til at han holder på sånn?

Anonymkode: 1f183...ff2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lenge siden bruddet? Viktig at barnet/ungdommen blir hørt i dette her… Delt omsorg krever tett samarbeid, fra begge. Hvordan ønsker din eks å kommunisere? Hva er hans forventninger til samarbeidet?

Jeg opplevde samarbeidsutfordringer med eksmann. Innså at jeg måtte gi etter litt for å få noe tilbake. Senket forventningene mine, og etter ei tid opplevde jeg at vi møttes litt på midten. Vi strakk oss i begge retninger, og nå fungerer det greit.

Anonymkode: 4ba3a...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøver å la det prelle av meg. Men klart det er deprimerende med en voksen mann som har det som hobby å rakke ned på dama som har tatt 95% av ansvar, våkenetter, innkjøp av alt klør, sko og utstyr, mens han har fokusert på jobben sin. Ja, jeg er jævla bitter. Får ikke barnebidrag engang. 

Anonymkode: a1217...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det veldig likt som deg. Samarbeider kun via sms her også. Det er langt fra optimalt, men det er eneste mulighet. Jeg blir syk av å ha kontakt med eksen. Det er forferdelig vanskelig å håndtere samarbeid om barn når man blir skadet av den andre forelderen, mens familievernkontor, barnevern og alle er helt ensidig fokusert på at "barnes beste" er ensbetydende med foreldre som er gode venner. Det blir overhodet ikke tatt hensyn til at det kan ligge alvorligere ting bak et brudd enn at man bare vokste fra hverandre. 

Anonymkode: 4e085...27e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med et såpass stort barn, er det jo ikke så mye samarbeid som kreves lenger. Tenker dette ordner seg og barnet blir jo større og større. 

Anonymkode: b872c...573

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har det veldig likt som deg. Samarbeider kun via sms her også. Det er langt fra optimalt, men det er eneste mulighet. Jeg blir syk av å ha kontakt med eksen. Det er forferdelig vanskelig å håndtere samarbeid om barn når man blir skadet av den andre forelderen, mens familievernkontor, barnevern og alle er helt ensidig fokusert på at "barnes beste" er ensbetydende med foreldre som er gode venner. Det blir overhodet ikke tatt hensyn til at det kan ligge alvorligere ting bak et brudd enn at man bare vokste fra hverandre. 

Hei!

Ja, ligger mye traumer bak. Mye psykisk vold. Det tar familievernkontoret overhode ikke hensyn til. Ble sist time presset opp i et hjørne av terapeut hvor hun ba meg nevne hva han har gjort som jeg definerer som psykisk vold. Var fryktelig ubehagelig. Terapeuten virket ikke til å ha noen innsikt i at i så kompliserte saker som omhandler psykisk vold, er det vanskelig å samarbeide. Virket heller ikke til å ha innsikt i at folk kan fremstå svært oppegående og ha snakketøyet i orden, men være en jævel bak husets fire vegger. Går ikke dit igjen dessverre. 

TS. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge siden bruddet? Viktig at barnet/ungdommen blir hørt i dette her… Delt omsorg krever tett samarbeid, fra begge. Hvordan ønsker din eks å kommunisere? Hva er hans forventninger til samarbeidet?

Jeg opplevde samarbeidsutfordringer med eksmann. Innså at jeg måtte gi etter litt for å få noe tilbake. Senket forventningene mine, og etter ei tid opplevde jeg at vi møttes litt på midten. Vi strakk oss i begge retninger, og nå fungerer det greit.

Anonymkode: 4ba3a...40f

Ett år siden brudd. Barnet på 12 år ønsker annenhver uke hos meg og far. Vi skåner selvfølgelig barnet for de verste fargene, men barnet tror jeg dessverre har fått med seg at mor og far ikke er venner og på talefot.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ett år siden brudd. Barnet på 12 år ønsker annenhver uke hos meg og far. Vi skåner selvfølgelig barnet for de verste fargene, men barnet tror jeg dessverre har fått med seg at mor og far ikke er venner og på talefot.

TS

Faukene, skulle det stå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke samarbeidsproblemer med far til mine barn, men vi kommuniserer stort sett på melding i grunn. 

Anonymkode: 18ccf...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Ja, ligger mye traumer bak. Mye psykisk vold. Det tar familievernkontoret overhode ikke hensyn til. Ble sist time presset opp i et hjørne av terapeut hvor hun ba meg nevne hva han har gjort som jeg definerer som psykisk vold. Var fryktelig ubehagelig. Terapeuten virket ikke til å ha noen innsikt i at i så kompliserte saker som omhandler psykisk vold, er det vanskelig å samarbeide. Virket heller ikke til å ha innsikt i at folk kan fremstå svært oppegående og ha snakketøyet i orden, men være en jævel bak husets fire vegger. Går ikke dit igjen dessverre. 

TS. 

Dette kalles systemisk fortsettelsesvold. Det at systemet viderefører volden ved at man blir tvunget til retraumatiserende møter med mishandleren. En må "se saken fra begge sider", og hele filosofien til familievernkontoret er at det er en jevnbyrdig konflikt der begge skal gi og ta, og dele ansvaret likt. Så en blir presset til å sitte foran mishandleren sin og anerkjenne hans/hennes manipulering. Og nåde den som prøver å skjerme seg fra volden, da er du "lite samarbeidsvillig". Det er helt vanvittig skadelig, og jeg begriper ikke at ikke familievernkontoret har mer kunnskap om det. Det burde være åpenbart at dette indirekte skader barna også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette kalles systemisk fortsettelsesvold. Det at systemet viderefører volden ved at man blir tvunget til retraumatiserende møter med mishandleren. En må "se saken fra begge sider", og hele filosofien til familievernkontoret er at det er en jevnbyrdig konflikt der begge skal gi og ta, og dele ansvaret likt. Så en blir presset til å sitte foran mishandleren sin og anerkjenne hans/hennes manipulering. Og nåde den som prøver å skjerme seg fra volden, da er du "lite samarbeidsvillig". Det er helt vanvittig skadelig, og jeg begriper ikke at ikke familievernkontoret har mer kunnskap om det. Det burde være åpenbart at dette indirekte skader barna også. 

Forstår ikke helt hvor jeg skal få hjelp, egentlig..  Taktikken fra i dag etter siste diskusjon per telefon der jeg ble beskyldt for alt dette, er å late som han ikke eksisterer. Men kommunisere via SMS når man må. Vet det ikke går i lengden. På familievernkontoret sa han at jeg var en god mor og ønsket at barnet skulle fortsette å bo hos begge, i dag er jeg uegnet for omsorgsperson. Til tross for tydelighet fra min side om at han ikke skulle kommi inn for å hente barnet i dag, busa han inn i huset mitt. Ved sms etterpå der jeg påpekte at det hadde vært fint om han respekterer mitt ønske, mente han at jeg satte barnet i mellom oss. 

Kjenner dette tærer så vanvittig på, men skal fortsette med taktikken kun nødvendige smser og late som han ikke eksisterer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forstår ikke helt hvor jeg skal få hjelp, egentlig..  Taktikken fra i dag etter siste diskusjon per telefon der jeg ble beskyldt for alt dette, er å late som han ikke eksisterer. Men kommunisere via SMS når man må. Vet det ikke går i lengden. På familievernkontoret sa han at jeg var en god mor og ønsket at barnet skulle fortsette å bo hos begge, i dag er jeg uegnet for omsorgsperson. Til tross for tydelighet fra min side om at han ikke skulle kommi inn for å hente barnet i dag, busa han inn i huset mitt. Ved sms etterpå der jeg påpekte at det hadde vært fint om han respekterer mitt ønske, mente han at jeg satte barnet i mellom oss. 

Kjenner dette tærer så vanvittig på, men skal fortsette med taktikken kun nødvendige smser og late som han ikke eksisterer 

Veldig gjenkjennelig. Jeg strever også med å finne ut hvor jeg skal få hjelp. Jeg har ikke andre råd enn å dokumentere absolutt alt som skjer og som blir sagt. Du kan også ringe barnevernet og be om råd, uten å melde han for noe. Bare for å få råd om hva du bør gjøre. Jeg tenker det kan være lurt å være i forkant, om han plutselig går videre med disse truslene om din omsorgsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...