Gå til innhold

Hvorfor liker mange gamle menn så mye ekkel mat?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 16.57):

Ingen mat som er ekkel selv om en ikke liker det selv. 

Anonymkode: 3044f...e8e

Enig i det. Vi lærer barna å ikke si æsj ekkelt men her er det visst fritt fram. 

Jeg liker ikke sushi men kaller det ikke for ekkel drittmat. 

Anonymkode: 54867...4ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er galt med cabaret? Er det ikke bare egg og reker i en gele? 

Jeg liker det bare ikke. 

Anonymkode: 816bf...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig i det. Vi lærer barna å ikke si æsj ekkelt men her er det visst fritt fram. 

Jeg liker ikke sushi men kaller det ikke for ekkel drittmat. 

Barna leser da vel ikke denne tråden uansett. Jeg driver jo ikke å sier sånn til barna mine heller. Men alle har jo noe de ikke liker da. Barna mine liker mye de altså. Men jeg kommer ikke til å servere dem surstrømming og lungemos siden verken jeg eller mannen liker det, så det blir ikke kjøpt inn her i huset. Men så klart hvis de selv en gang når de er store nok ytrer ønske om det så ja så klart skal de få smake det, men jeg tviler egentlig på at det skjer.  Jeg liker Sushi faktisk, men hadde ikke blitt fornærmet om andre hadde sagt det var ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det fascinerer meg at andre faktisk blir fornærmet for at ikke alle spiser det samme som dem selv 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en merkelig ting å spørre om, og det var da en veldig enfoldig observasjon. Men med en far som vokste opp på 70-tallet er TS sikkert så ung og bortskjemt i matveien at jeg skjønner hvorfor hun spør.

Anonymkode: 51c46...74c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 16.13):

Fordi de vokste opp med det av nød.

Anonymkode: 05ef4...834

Merkelig at de liker det da. Hadde vært mer logisk om de hater slik mat eller var så lei av det at de ville spy bare de tenkte på det

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 16.06):

Eller blir kanskje feil å kalle mat for ekkelt...

Tenker på surstrømming, lungemos, sild i lake, osv osv...

Jeg mener så klart ikke alle. Men har bare inntrykk av at det er sånn

I tillegg kjenner jeg en del, og min far i tillegg.

Ingen eldre damer jeg kjenner som liker sånn mat.

Jeg er snart 60 og elsker lungemos. Har spist det minst en gang i måneden i hele mitt liv :) 

Sild liker jeg ikke. 

Anonymkode: 67566...a4c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faren min spiser pultost. Han har spist det hele livet. 

Anonymkode: 6e76d...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

For en merkelig ting å spørre om, og det var da en veldig enfoldig observasjon. Men med en far som vokste opp på 70-tallet er TS sikkert så ung og bortskjemt i matveien at jeg skjønner hvorfor hun spør.

Anonymkode: 51c46...74c

Mye man kan lure på. Jeg er 39 år jeg altså. Min far er født i 1960. Så han vokste jo opp både på 60 og 70 tallet. Bortskjemt i matveien kan jeg ikke akkurat si jeg har vært. Men har fått servert helt vanlig mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 22.05):

Hva er galt med cabaret? Er det ikke bare egg og reker i en gele? 

Kan variere med masse innhold. Har spist den nylig, så tror nok den gammeldagse Cabareten er på vei tilbake.

Kabaret – Retrorett med reker

Anonymkode: ec0a8...aa4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har sammenheng med at den generasjonen ikke alltid fikk velge hva de ville spise. Enten spiste du middagen som ble servert, eller du kunne velge å kun spise potetene eller gå sulten.

Og når du blir eksponert for mat som du i utgangspunktet ikke liker så godt, så utvikler smaksløkene seg. Det er bare å tenke på eksempelvis kaffi, øl og oliven, ikke mange som likte det spesiellt godt første gangen. Men etter en viss tilvenning så er det mange som elsker både øl, kaffi og oliven.

Selv er jeg altetende, og det opplever jeg som positivt, for da har jeg muligheten til å smake på det meste som blir servert, og av og til kan jeg komme over nye "matskatter" som jeg i utgangspunktet trodde jeg ikke likte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 19.09):

Men jeg liker også sild, og stekt lever er kjempegodt, samme med kalvedans og deverse sylter. https://smakebiten.com/2013/04/16/kalvedans-gammel-og-glemt-paleggsort/

jeg er kvinne og er i fortiårene. Men min mormor brukte å lage disse tingene, og jeg ble vant til det. 😅

Anonymkode: 8eeb6...519

Kalvedans så veldig godt ut. Det blir jo som kjøtt i kraft/buljong. Her kan man jo bruke annet kjøtt også. Ikke så lett å få tak i siden det ikke er så mange slaktere lengre...

Elgbein er og godt å bruke. Det blir fantastisk godt 😍

Anonymkode: 1f0c4...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Daria skrev (På 3.3.2025 den 17.06):

Fordi hva som regnes som vanlig mat endrer seg med tiden, og de fleste av oss, her som på så mange andre områder, i stor grad holder på det vi er vant til fra yngre år. Litt på linje med påstanden om at den beste musikken alltid vil være den du likte da du var 16.

Barna dine vil tenke det samme om deg og dine preferanser når den tid kommer, det er bare å stålsette seg...

Hva mener du med det? Barnet mitt spiser det samme som meg?

Anonymkode: e197f...fef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kalvedans så veldig godt ut. Det blir jo som kjøtt i kraft/buljong. Her kan man jo bruke annet kjøtt også. Ikke så lett å få tak i siden det ikke er så mange slaktere lengre...

Elgbein er og godt å bruke. Det blir fantastisk godt 😍

Anonymkode: 1f0c4...7cb

Jeg trodde kalvedans var råmelkspudding?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg som ble postet av permanent utestengt bruker. Øvrig innhold er ikke lest eller vurdert. Skulle regelbrudd være stående oppfordres dere til å rapportere dem, slik at de vil få en vurdering.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Maleficenta skrev (På 6.3.2025 den 5.59):

Merkelig at de liker det da. Hadde vært mer logisk om de hater slik mat eller var så lei av det at de ville spy bare de tenkte på det

Det er bare middelklassen som blir "lei" av alt mellom himmel og jord.

Anonymkode: 05ef4...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (På 7.3.2025 den 8.57):

Jeg trodde kalvedans var råmelkspudding?

Ja, her har den brukeren du siterer misforstått. Kalvedans er råmelkspudding:

Råmelkspudding – Kalvedans – Alfhilds

Anonymkode: ec0a8...aa4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tomas77 skrev (På 3.3.2025 den 21.16):

Uansett skjønner jeg ikke hvordan cabaret ikke har blitt nevnt her. Dét er grusomt det. 

Jeg glemte å lage cabaret til jul og tenåringene protesterte. Den endte med at jeg lagde cabaret i romjula.

Anonymkode: b6594...34d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (På 6.3.2025 den 5.59):

Spareribs og lutefisk mye spennende mat er vel et resultat av nød/dårlig råd kombinert med sult. I dag har vi råd til svin kndrefilet og fersk torsk, men finner de tradisjonelle rettene velsmakende.

Anonymkode: b6594...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...