Gå til innhold

Hvorfor liker mange gamle menn så mye ekkel mat?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Tomas77 skrev (2 timer siden):

Det har du nok rett i, men det er mange som spiser rakfisk selv om jeg mistenker at mange gjør det kun som en unnskyldning for å bøtte ned akevitt. 

Uansett skjønner jeg ikke hvordan cabaret ikke har blitt nevnt her. Dét er grusomt det. 

Ja, cabaret er forferdelig. Husker besteforeldrene mine serverte det på noen tilstelninger de hadde. 

Anonymkode: 816bf...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har aldri smakt lungemos eller blodmat, akkurat det byr meg imot.

Men sild/ansjos synes jeg er veldig godt til for eksempel kokt egg og godt brød. Vi har det alltid på frokostbordet i julen (og jeg spiser det også ellers).

Cabaret har fått en oppsving? Jeg spiste det hos en venninne. Da var det masse grønnsaker, egg, reker, osv., og en veldig god hjemmelaget saus og remulade til. På godt brød var det velsmakende!

Noen som kan beskrive hvordan den surstrømmingen smaker? Jeg har smakt rakfisk, er det lignende?

Anonymkode: ec0a8...aa4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

... 

Noen som kan beskrive hvordan den surstrømmingen smaker? Jeg har smakt rakfisk, er det lignende?

Anonymkode: ec0a8...aa4

Gå inn på youtube og søk på "spise surstrømming" så får du en idé om hvordan det smaker. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg spiser ikke surstrømming men som vestlenning er det kanskje ikke så merkelig, og har vokst oppmed saltsild og poteter som middag på 70 og 80 tallet, det er ikke min favoritt for å si det slik men sursild er gode greier.. Lungemos spiser jeg også, og annen innmat bortsett fra sauehjerte, det orker jeg ikke.. og jeg er kvinne 

Anonymkode: 060e0...66f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det vært fordi de ikke bryr seg om/tenker over at ting er "ekkelt"? Blodpudding er jo f.eks. mange synes er ekkelt, og ikke engang vurderer å spise (selv synes jeg for så vidt det blir det samme som å spise "vanlig kjøtt").  Samtidig er det kanskje mange som vegrer seg for å spise noe mange synes er ekkelt, selv om de egentlig liker det. 

Anonymkode: d1e5e...054

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 16.13):

Fordi de vokste opp med det av nød.

Anonymkode: 05ef4...834

Hei, det utsagnet er en forenkling som ikke stemmer overens med virkeligheten for de fleste eldre i dag. Mange av dem vokste faktisk opp i relativt gode tider med stabilitet og tilgang til variert kosthold – de fleste hadde ikke opplevd den typen nød som antydes. De fleste eldre i dag er faktisk boomere - den mest bortskjemte generasjonen i menneskehetens historie.

Anonymkode: cb5a4...b72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 16.42):

Skjønner. Trodde ikke det var vanlig å spise kalde pølser, men da lærte jeg noe nytt.

Dem er varmebehandlet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 18.50):

De er ikke rå, selv om de ikke er varmet opp.

Anonymkode: 50f53...738

De er varmebehandlet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far vokste opp på 60 og 70 tallet som jeg skrev tidligere i innlegget her også. Farfar jobbet i Oslo og var borte hele uka og kom hjem i helgene. Når han skulle dra så fikk farmor 10 kr til mat og det skulle holde hele uka. Jeg forstår at det var litt mer den gangen en nå, men så veldig mye var det nok ikke uansett. De måtte spise det billigste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 16.06):

Eller blir kanskje feil å kalle mat for ekkelt...

Tenker på surstrømming, lungemos, sild i lake, osv osv...

Jeg mener så klart ikke alle. Men har bare inntrykk av at det er sånn

I tillegg kjenner jeg en del, og min far i tillegg.

Ingen eldre damer jeg kjenner som liker sånn mat.

Hvorfor bryr du deg med hva andre liker å spise, hvordan gjør det deg godt? Hvorfor lage en "kjønns kamp" ut av dette også? 

Kjenner du NOEN som spiser surstrømming? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bryr du deg med hva andre liker å spise, hvordan gjør det deg godt? Hvorfor lage en "kjønns kamp" ut av dette også? 

Kjenner du NOEN som spiser surstrømming? 

Jeg bryr meg ikke. Det gjør meg heller ikke noe.  Jeg var faktisk bare nysgjerrig for det er mye man kan lure på. Var ikke i mine tanker å lage en kjønnskamp. Du har misforstått innlegget mitt.

Ja jeg kjenner faktisk en del som spiser det.

Ærlig talt. Folk må da spise hva de vil for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 16.15):

I min slekt er det kvinnene som "fører tradisjonen" videre med drittmaten.

Anonymkode: c2f7b...8b8

Hvorfor er de nevnte produkter drittmat. Det er rene produkter som fisk, kjøtt næringsrik mat vi ikke tidligere, heller ikke nå, klarer oss uten. Jeg er langt mer usikker på alt av utraprossessert mat. All kunstig sportsdrikker, protein tilskudd mm. Mye handler mer om mengder og hvorvidt vi spiser variert mat med god andel med grønnsaker.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kalle Klok skrev (11 timer siden):

De er varmebehandlet 

Selvfølgelig. Det er jeg klar over. Derfor jeg skrev at de ikke er rå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min far vokste opp på 60 og 70 tallet som jeg skrev tidligere i innlegget her også. Farfar jobbet i Oslo og var borte hele uka og kom hjem i helgene. Når han skulle dra så fikk farmor 10 kr til mat og det skulle holde hele uka. Jeg forstår at det var litt mer den gangen en nå, men så veldig mye var det nok ikke uansett. De måtte spise det billigste. 

Hverken på 60-70 tallet var det mulig å leve på 10,- kroner i uka. Så der tror jeg nok de har laget en god historie til deg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hareena skrev (På 3.3.2025 den 20.53):

Det er bare 10 % lunger i Gilde lungemos, så det er nesten juks. (uten at det var svaret på HI)

Lungemos er egentlig det samme som plukkfinke som vi kaller det, der jeg bor. Det at vi kokker bein og avskjære. Slik at vi får av alt av beinet. Tar så å plukker ut alt som er av kjøtt osv som er løsnet etter koking. Så tar vi å har i krydder og maler kjøttet og løk sammen. Koker litt mer og vi har da i boks så det stivner. Har i fryseren. Og bare varmer opp og har potet til 

Er som ungdommen sier lungemos er malt kjøtt som er avskjære. Ho er på utplassering for 4 gang på nortura/gilde. Ho sa en kunne jo kokke kjøttdeig og ha u malt løk og krydder så ble det nesten det samme

Anonymkode: 5b3aa...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hverken på 60-70 tallet var det mulig å leve på 10,- kroner i uka. Så der tror jeg nok de har laget en god historie til deg. 

Ja de har sikkert tullet litt der ja 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 16.15):

I min slekt er det kvinnene som "fører tradisjonen" videre med drittmaten.

Anonymkode: c2f7b...8b8

Er sild mer drittmat enn kebab?

Anonymkode: 07095...812

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er sild mer drittmat enn kebab?

Anonymkode: 07095...812

Vanskelig å si. Jeg liker ingen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da mange kvinner som liker sånn mat også. Dvs gammeldags mat som ungdommen synes er ekkel. Jeg tror det krever tilvenning, gjerne fra barndommen. Jeg liker både gammalost, pultost, alle typer sild på glass, spekesild og ansjos fordi jeg fikk smake hos besteforeldrene mine.

Blodpudding er kjempegodt, og det liker datteren min også. Smalahove smakte jeg da jeg bodde på Voss, og det er godt.

Jeg klarer ikke lever og lungemos, men kan ikke huske at besteforeldrene eller foreldrene mine spiste det heller. Har aldri smakt surstrømming.

Anonymkode: 54867...4ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 23.37):

Ja, cabaret er forferdelig. Husker besteforeldrene mine serverte det på noen tilstelninger de hadde. 

Hva er galt med cabaret? Er det ikke bare egg og reker i en gele? 

Anonymkode: 54867...4ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...