Gå til innhold

Protokoll fra lønnsoppgjør i det offentlige

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi hadde en diskusjon på kontoret i lunsjen i dag fordi vi får beskjed på arbeidsplassen vår at protokoll fra lønnsoppgjør legges tilgjengelig på kontoret, men vi får den ikke tilsendt. Stemmer dette? Det står på statens arbeidsgiverportal at dette er et offentlig dokument og at alle som ber om det skal få innsyn i dette dokumentet, så da forventer jeg at vi som har bedt om det får dokumentet tilsendt hvis vi ønsker. Noen som vet hva som er riktig?

Anonymkode: a9b78...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere kan selvfølgelig få den tilsendt, vi hadde samme runde på min arbeidsplass, stå på krava!!

Anonymkode: 892ec...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min arbeidsplass pleier man å ikke sende ut til alle, men at man kan gå til leder og tillitsvalgte og be om å få se den. 
Men jeg vet at en stor fagforening sendte den ut til sine medlemmer, mot ledelsens ønske. 

Anonymkode: 48475...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde en diskusjon på kontoret i lunsjen i dag fordi vi får beskjed på arbeidsplassen vår at protokoll fra lønnsoppgjør legges tilgjengelig på kontoret, men vi får den ikke tilsendt. Stemmer dette? 

Anonymkode: a9b78...48c

Sånn er det hos oss også. Og vi får ikke ta bilder av den eller notere. Jeg forstår ikke helt poenget, når tallene er offentlige. Man kan jo ikke dele dem med uvedkommende, all den tid alle skal ha rett på innsyn. Sånn sett kunne det ligget på forsiden av vg som skattetallene 😛 

Det siste er en uting selvsagt, men synes absolutt vi burde fått tallene tilsendt så vi kunne lese gjennom i ro og mak.  Spesielt i år er det litt vanskelig å se hvor pengene har gått, siden vi fikk et veldig lavt sentralt tillegg og et enda mindre lokalt tillegg de fleste av oss. 

Anonymkode: 20fc2...e0b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det hos oss også. Og vi får ikke ta bilder av den eller notere. Jeg forstår ikke helt poenget, når tallene er offentlige. Man kan jo ikke dele dem med uvedkommende, all den tid alle skal ha rett på innsyn. Sånn sett kunne det ligget på forsiden av vg som skattetallene 😛 

Det siste er en uting selvsagt, men synes absolutt vi burde fått tallene tilsendt så vi kunne lese gjennom i ro og mak.  Spesielt i år er det litt vanskelig å se hvor pengene har gått, siden vi fikk et veldig lavt sentralt tillegg og et enda mindre lokalt tillegg de fleste av oss. 

Obs at det faktisk ikke var så mye penger å fordele lokalt. Veldig mye forsvant i glidning og overheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Obs at det faktisk ikke var så mye penger å fordele lokalt. Veldig mye forsvant i glidning og overheng. 

Men det skulle vært igjen mer enn de ca 1% de fleste av oss fikk. Og vi vet at noen har fått ekstra tillegg, så det hadde vært interessant å se hvem og hvor mye. Men foreløpig er ikke protokollen lagt ut til gjennomsyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi får protokollen tilsendt på mail når vi spør. 

Anonymkode: 928a1...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik er det på vår arbeidsplass også, alltid vært slik der jeg har jobbet kommunalt. Den ligger fysisk tilgjengelig en ukes tid før den sendes inn sentralt. 

Jeg tipper det har med å gjøre at de skal ha oversikt over hvem som har bedt om innsyn, uten at jeg helt skjønner vitsen med det. 

Anonymkode: 8728f...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Henvender man seg til arbeidsgiver og ber om kopi, har man krav på dette. Mange prøver seg med «du kan få komme å se, du kan få opplyst x og y», men de har egentlig ikke lov til å nekte innsyn. Hvis man får beskjed muntlig, eventuelt som svar på en e-post, at man ikke har krav på innsyn/kopi, kan man svare med et spørsmål om hva som er hjemmelen for avslaget, og informere om at det er nyttig å vite så man kan vurdere å klage inn avslaget for Sivilombudet. ;)

Anonymkode: ee4af...e9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva kan den brukes til? Krangle på at controller "Knut"  har fått mer enn meg i lønnsoppgjøret? Salt i såret?

Seriøst spørsmål altså. 

Anonymkode: 2c3c1...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva kan den brukes til? Krangle på at controller "Knut"  har fått mer enn meg i lønnsoppgjøret? Salt i såret?

Seriøst spørsmål altså. 

Kjekt å vite hva kolleger med samme ansiennitet, utdanning, oppgaver og resultat får? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det skulle vært igjen mer enn de ca 1% de fleste av oss fikk. Og vi vet at noen har fått ekstra tillegg, så det hadde vært interessant å se hvem og hvor mye. Men foreløpig er ikke protokollen lagt ut til gjennomsyn. 

Var du i LO/YS? Da fikk dere i tilfelle 0,75% sentralt + 1% lokalt, og da er det ikke mye igjen. Men klart, noen har nok fått mer. Det er bare å be om å få se protokollen. Dere har krav på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Slik er det på vår arbeidsplass også, alltid vært slik der jeg har jobbet kommunalt. Den ligger fysisk tilgjengelig en ukes tid før den sendes inn sentralt. 

Jeg tipper det har med å gjøre at de skal ha oversikt over hvem som har bedt om innsyn, uten at jeg helt skjønner vitsen med det. 

Anonymkode: 8728f...297

Hos oss begrunner ledelsen det blant annet med at de ikke ønsker at protokollen skal sendes ut av organisasjonen, inkludert til pressen (som ER interessert i resultatene av det lokale lønnsoppgjøret). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjekt å vite hva kolleger med samme ansiennitet, utdanning, oppgaver og resultat får? 

Synes uansett det er vanskelig å sammenligne. Noen har master og har jobbet kort tid, noen har jobbet i 30 år men har ingen formell utdannelse. Arbeidsoppgavene er forskjellige osv. 

Jeg ble bare forbanna da jeg så i den. Tror neppe etterslepet mitt blir justert, selv om jeg viste til konkrete navn og lønnen de har, kontra det jeg får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes uansett det er vanskelig å sammenligne. Noen har master og har jobbet kort tid, noen har jobbet i 30 år men har ingen formell utdannelse. Arbeidsoppgavene er forskjellige osv. 

Jeg ble bare forbanna da jeg så i den. Tror neppe etterslepet mitt blir justert, selv om jeg viste til konkrete navn og lønnen de har, kontra det jeg får. 

For noen er det sikkert vanskelig, hos oss er det lett. Alle har samme utdanning, de fleste er like gamle og har like mye erfaring, samme oppgaver osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere kan selvfølgelig få den tilsendt, vi hadde samme runde på min arbeidsplass, stå på krava!!

Anonymkode: 892ec...959

Arbeidsplassen kan selv bestemme hvordan de gjør det. Synes det er klokt at de ikke bruker energi og arbeidstid på å sende dette rundt i organisasjonen. 

Anonymkode: 31b44...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...