Gå til innhold

Er det bare i kvinnedominerte yrker man opplever mobbing på jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller kan mobbing også skje menn? Noen med erfaringer? Mitt inntrykk er at det ofte er dårlig arbeidsmiljø i kvinneyrker. Hvordan er arbeidsmiljøene i mannsdominerte yrker? Kan en mann bli mobbet pga. personligheten sin? 

Anonymkode: 93093...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan såklart skje begge steder, men etter min erfaring er det ofte mye verre om det er stor overvekt av kvinner, der blir det mye baksnakking og sladring

Anonymkode: 2dd18...17c

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jobbet mange steder, med både menn og kvinner. Opplever enkeltpersoner som mye verre enn selve arb. miljøet., og ikke at det er så kjønnet. Masse sladder og baksnakking på en del mannlige arb.plasser og. Eksen min jobbet også på en mannsdominert arb.plass, og han var lei av enkelte der det var  baksnakking og folk som ikke kunne være i nærheten av hverandre uten at det ble sur stemning.

Anonymkode: 79510...2f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjer vel, som de over sier, både med kvinner og menn. Mye slarving blant kvinner, men jeg har en kollega som tidligere jobbet som elektriker, typisk «mannsyrke», og som ble mobbet ut av arbeidsplassen og ut av yrket. Vi jobber i et typisk kvinnedominert yrke, og har ikke opplevd noe slikt der vi jobber nå. 

Anonymkode: 66232...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett og opplevd mobbing som kvinnelig fagleder i mannsdominerte miljøer. Det var ganske røff tone i en del av bedriftene jeg hadde med å gjøre, og kulturen var slik at det ble akseptert fra ledernivå. Jeg vet at det var en del av mennene som heller ikke var bekvemme med det, men som valgte å sitte stille i båten istedenfor å lage noen sak ut av det. Kampen ville bli for tøff.

Jeg har jobbet på steder med mer kjønnsbalanse, og kvinnedominans. Det skjer mobbing der også, men ikke på samme måte, og terskelen for hva som er uakseptabelt er på et helt annet nivå. Jeg tror egentlig at mørketallene for mobbing er høyest innen mannsdominerte bransjer. Kulturen for å ta opp ting er svært forskjellig innen henholdsvis manns- og kvinnedominerte yrker/arbeidsplasser. Der det er mannsdominans kan det fort bli veldig guttastemning som til slutt blir grenseoverskridende, og en holdning om at "slik må man tåle", og "slik har vi jo alltid gjort". Det skal en del til for å nå gjennom i slike miljøer, for man risikerer å bli mobbet så fort man nevner mobbing. 

Endret av Ullvott
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Har jobbet i mange mannsdominerte yrker. Mer «sladrekjerringer» enn mannfolk er faktisk vanskelig å finne 😅 

Anonymkode: eed81...2c1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har jobbet et sted med flest kvinner, og nå et sted med flest menn, foretrekker absolutt sistnevnte. Mye mindre drama og bullshit. 

Anonymkode: 0c213...a61

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ullvott skrev (10 minutter siden):

Der det er mannsdominans kan det fort bli veldig guttastemning som til slutt blir grenseoverskridende, og en holdning om at "slik må man tåle", og "slik har vi jo alltid gjort". Det skal en del til for å nå gjennom i slike miljøer, for man risikerer å bli mobbet så fort man nevner mobbing. 

Enig i alt du skriver. 

Det er ganske tragisk at kvinner har fått rykte på seg for å ha verst arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 1ad6f...d50

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Har jobbet i mange mannsdominerte yrker. Mer «sladrekjerringer» enn mannfolk er faktisk vanskelig å finne 😅 

Anonymkode: eed81...2c1

Ja, og så de intense følelsesutbruddene hele tiden, med banning, baksnakking og seksuell trakassering. På vår arbeidsplass er f.eks. «den jævla homsen» en av de mest populære baksnakkings karakteristikken. Det verste du kan være er homo, innvandrer fra ikke-europeisk land og kvinne. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig i alt du skriver. 

Det er ganske tragisk at kvinner har fått rykte på seg for å ha verst arbeidsmiljø. 

Som oftest har jeg opplevd mer sladder og baksnakk der det er mye eldre kvinner, ofte i helsesktor. Vet ikke om det har noe hold i seg. Men samme med menn for øvrig. Det har ikke vært så mye de unge som det har vært de 40-45+. Mye sladder og baksnakking. Men de ville sannsynlig aldri funnet seg i at det ble kalt det det er.

Anonymkode: 79510...2f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler kan skje. Det er bedre der det er ca lik fordeling mellom menn og kvinner, etter min mening, men jeg har også vært i et kvinnedominerte miljø der det bare var noen få som mobbet, og de ble dårlig likt av ALLE. Det er vel egentlig bare viktig at det er en overvekt av kvinner som klarer å kommunisere og være inluderende på arbeidsplassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er selv kvinne og jobber et sted med overvekt av masse kjærringer! Det er drama, utfrysing, baksnakking, varsling og what not. Skikkelig utrivelig. Jobber heldigvis på en annen avdeling, så er "tilskuer" til det hele.

Samboer har jobbet mange år som lærer. Bare trøbbel med den kvinnelige rektoren. 

Jeg jobbet en periode på byggvareforretning, maaaange år siden. Vi var to kvinner, resten menn. Har bare gode minner fra den tiden. Masse skitprat og god stemning 😄

Av det jeg hører fra arbeidsplassen til venninner, så er det mye styr der det er for mange kvinner kontra menn.

Anonymkode: f3a07...505

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ullvott skrev (27 minutter siden):

Jeg har sett og opplevd mobbing som kvinnelig fagleder i mannsdominerte miljøer. Det var ganske røff tone i en del av bedriftene jeg hadde med å gjøre, og kulturen var slik at det ble akseptert fra ledernivå. Jeg vet at det var en del av mennene som heller ikke var bekvemme med det, men som valgte å sitte stille i båten istedenfor å lage noen sak ut av det. Kampen ville bli for tøff.

Jeg har jobbet på steder med mer kjønnsbalanse, og kvinnedominans. Det skjer mobbing der også, men ikke på samme måte, og terskelen for hva som er uakseptabelt er på et helt annet nivå. Jeg tror egentlig at mørketallene for mobbing er høyest innen mannsdominerte bransjer. Kulturen for å ta opp ting er svært forskjellig innen henholdsvis manns- og kvinnedominerte yrker/arbeidsplasser. Der det er mannsdominans kan det fort bli veldig guttastemning som til slutt blir grenseoverskridende, og en holdning om at "slik må man tåle", og "slik har vi jo alltid gjort". Det skal en del til for å nå gjennom i slike miljøer, for man risikerer å bli mobbet så fort man nevner mobbing. 

Jeg har jobbet på kvinnedominerte arbeidsplasser hvor damene var utspekulerte og seriøst stygge med hverandre. I det øyeblikket en kollega reiste seg og gikk ut av møterommet så begynte baksnakkingen og intrigene.

Jeg har jobbet på mannsdominerte arbeidsplasser hvor praten gikk på kjønnsorganer og erfaringer på horehus men hvor de tok seg av hverandre på en helt annen måte, og hvis de syntes at en kollega var en kuk så hadde de i det minste mot til å si det ansikt til ansikt.

Anonymkode: bca7e...2c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Opplever det mest med kvinner og blir like overrasket hver gang. Jeg er veldig heldig med venninnegjengen min, klarer ikke se poenget i å være et ekkelt rasshøl.

Anonymkode: b838e...377

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbet med mye rart, men opplever at det har mer med utdanningsnivå enn kjønn å gjøre. 

Anonymkode: fe813...288

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...