Gå til innhold

3 spontanaborter på rad / habituell abort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

jeg er 30 år gammel og har ingen barn fra før av. Har hatt 3 spontanaborter på 1 år (1 blighted ovum som ble oppdaget i uke 10 og to spontanaborter i uke 5 og 6. Jeg har sjekket hormonnivåer (stoffskiftet, fsh, lh, østrogen, progesteron) og amh (den er på 24,1). Alt ser fint ut.

Siste (pågående) spontanabort skjedde med progesteron som støttemedisin i uke 5.
Jeg har tatt flere ultralyder for å sjekke om noe er galt hos 2 forskjellige gynekologer som jobber med fertilitet. 
Vi har også sett på spermen i mikroskop, og de svømmer. (Men har ikke tatt en sædanalyse).

Har dere noen forslag til hva som kan være lurt å sjekke ut som jeg ikke allerede har sjekket?
Eventuelt hvilke andre støttemedisiner jeg kan be om?❤️ Hva har fungert for dere som har hatt et vellykket svangerskap etter gjentatte spontanaborter?

Føler ikke at vi får skikkelig hjelp til tross for å ha vært på to ulike private fertilitetsklinikker..

Anonymkode: ecf71...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du fått tatt blodprøver? Det er vanlig når man ber om utredning for habituell abort at de tar en rekke blodprøver. For å se etter stoffskiftesykdommer, blodsykdommer, vitaminer og lignende. 

Du kan også få tatt en biopsi av slimhinnen for å se etter kronisk endometritt.

Anonymkode: f51c3...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du fått tatt blodprøver? Det er vanlig når man ber om utredning for habituell abort at de tar en rekke blodprøver. For å se etter stoffskiftesykdommer, blodsykdommer, vitaminer og lignende. 

Du kan også få tatt en biopsi av slimhinnen for å se etter kronisk endometritt.

Anonymkode: f51c3...f0b

Ja, jeg har tatt blodprøver for å sjekke alt av hormoner osv som ser OK ut. 

Har dog Protein S fritt antigen er litt lavere (71,2) enn normalt.

Takk for svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden det føles godt ut å gjøre "noe" for å bedre situasjonen ville jeg søkt opp kosttilskudd "it starts with the egg". Det er flere tilskudd som er påvist å ha god effekt på egg- og sædkvalitet. F.eks. ekstra vitamin e,d,c, q10, nac, ala, omega 3. Gjerne kutte alkohol og snus, spis sunt- gjerne mye tomat, blåbær, søtpotet, olivenolje, middelhalskost generelt, ta en teskje linolje om dagen.

Ved neste graviditet, be om albyl-e. Hvis du ikke har noen komploserende faktorer med din helse rundt å ta blodfortynnende. 

Pass på at de sjekker nøye på ultralyd etter eventuelle septum/skillevegger i livmor. Dersom de har 3d ultralyd på klinikken (private har ofte det) er det fint å få tatt. Dersom det er noe usikkerhet rundt om det ser normalt ut, så be om henvisning til mr evt undersøkende hysteroskopi. Jeg var hos tre gynekologer før tredjemann oppdaget en stor skillevegg i livmoren min (og han så den heller ikke før andre gang jeg var der).

Du kan be fastlegen om en henvisning til offentlig gynekolog, det pleier å være litt ventetid men kan være greit å ha en henvisning liggende til neste gang du blir gravid og sikkert ønsker en del ekstra oppfølging. Så har du flere å spille på ifht å få de reseptene og undersøkelsene du ønsker. Og ikke minst mye penger spart. 

En annen ting du kan be om er dna / kromosomanalyse av deg og partner.

Med fin AMH og at du lett blir gravid, tror jeg i alle tilfeller dette vil gå veldig bra. Håper den sitter på neste forsøk.

Anonymkode: 5bf5f...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ny forskning viser at mange spontanaborter er på grunn av mannlig faktor. Be mannen om å kutte ned på alkohol/røyk/snus, og spise sunt. I tillegg er det gunstig for sædkvaliteten om mannen også tar Q10, folat, sink, omega 3 og vitamin D og E.

Sædprøven viser kun om mannens sæd ser bra ut og svømmer effektivt. Det viser ikke eventuell DNA fragmentering inni, og det er det som kan forårsake spontanaborter.

Anonymkode: 37fea...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3/3/2025 den 2:18 PM):

Hi, 

i am 30 years old and have no children. Have had 3 miscarriages in 1 year (1 blighted ovum that was discovered in week 10 and two miscarriages in weeks 5 and 6. I have checked hormone levels (the metabolism, fsh, lh, estrogen, progesterone) and amh (it's at 24.1). Everything looks fine.

Last (ongoing) miscarriage occurred with progesterone as supportive medicine in week 5.
I have taken several ultrasounds to check if something is wrong with 2 different gynecologists working on fertility. 
We have also looked at the sperm under a microscope, and they swim. (But have not taken a semen analysis).

Do you have any suggestions on what I might want to check out that I haven't already checked?
What other medications can I ask for?^2 What has worked for those of you who have had a successful pregnancy after repeated miscarriages?

Do not feel that we are getting proper help despite having been to two different private fertility clinics..

Anonymous: ecf71..edb

Se etter DNA-fragmentering. Mannen min kunne ikke gjøre meg gravid på grunn av det. Og hvis det skulle skje ved en tilfeldighet, er det enten høy risiko for spontanabort eller fødselsskader... Så vi for en fyr som er 20 år yngre enn meg for sunne sædceller og jeg unnfanget to friske og sterke tvillinggutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 14.18):

Hei, 

jeg er 30 år gammel og har ingen barn fra før av. Har hatt 3 spontanaborter på 1 år (1 blighted ovum som ble oppdaget i uke 10 og to spontanaborter i uke 5 og 6. Jeg har sjekket hormonnivåer (stoffskiftet, fsh, lh, østrogen, progesteron) og amh (den er på 24,1). Alt ser fint ut.

Siste (pågående) spontanabort skjedde med progesteron som støttemedisin i uke 5.
Jeg har tatt flere ultralyder for å sjekke om noe er galt hos 2 forskjellige gynekologer som jobber med fertilitet. 
Vi har også sett på spermen i mikroskop, og de svømmer. (Men har ikke tatt en sædanalyse).

Har dere noen forslag til hva som kan være lurt å sjekke ut som jeg ikke allerede har sjekket?
Eventuelt hvilke andre støttemedisiner jeg kan be om?❤️ Hva har fungert for dere som har hatt et vellykket svangerskap etter gjentatte spontanaborter?

Føler ikke at vi får skikkelig hjelp til tross for å ha vært på to ulike private fertilitetsklinikker..

Be om utredning for habituell abort. Prøvene du lister opp her er hormon-prøver, og er ikke det som testes for de som mister flere ganger. Da tas det blodprøver av både deg og mannen for å analysere kromosomer og om du har blødningsforstyrrelser. Du kan bli henvist av fastlegen for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...