Gå til innhold

Hva har egentlig NATO i Ukraina å gjøre ?

Lubi

Anbefalte innlegg

Lubi skrev (På 4.3.2025 den 9.56):

Kanskje på tide å bli enige om Ukraina bør gi slipp på sine NATO ambisjoner, bli nøytrale og få inn i grunnloven at alle innbyggerne skal behandles likeverdige. 

Hvorfor er dette så vanskelig ?  Er det fordi våre politikere har investert så mye i krig at de frykter fred ?

Ukraina var ikke på vei til å bli NATO-medlem uansett. Men de burde ha blitt det, for da hadde denne krigen aldri skjedd.

Om Ukraina vil være nøytrale eller ikke er opp til dem.

Innbyggerne i Ukraina behandles likeverdig, så her driver du bare med løgn.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jabx skrev (39 minutter siden):

Ukraina var ikke på vei til å bli NATO-medlem uansett. Men de burde ha blitt det, for da hadde denne krigen aldri skjedd.

Om Ukraina vil være nøytrale eller ikke er opp til dem.

Innbyggerne i Ukraina behandles likeverdig, så her driver du bare med løgn.

Hva får deg til å tro at innbyggerne i Ukraina behandles likeverdig?

Zelenskijs opponenter fengsles, politiske partier forbys og mennesker som tør å ytre meninger som ikke samsvarer med den rådende regjerings politikk utsettes for tortur og forfølgelse eller fengsles.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladepenge skrev (6 minutter siden):

Hva får deg til å tro at innbyggerne i Ukraina behandles likeverdig?

Zelenskijs opponenter fengsles, politiske partier forbys og mennesker som tør å ytre meninger som ikke samsvarer med den rådende regjerings politikk utsettes for tortur og forfølgelse eller fengsles.

Har du noen seriøs dokumentasjonen på disse påstandene? Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis. 

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg vil gjerne høre fra er folk fra Ukraina ! Hvorfor ikke spørre de ? Skjule identitet, ansikt, uten tvil, jeg forstår godt hvorfor de ville ikke vise seg i offentlighet. Men det er noe jeg har reagert på før.. husker Libya og Ghadafi.. Alle hadde noe å si bortsett fra.. ja, folk fra Libya. Ingen spurte de.. Jeg er overbevist at det er pro Ghadafi og anti-Ghadafi i dag, i Norge blant flyktingene..

Jeg har et par venner fra Ukraine på FB, jeg husker hva de sa før krigen startet .. at det var forskjell i befolkningen.. de yngre så opp mot Vesten mens de eldre var mer pro Russia.. Alt trenger ikke være svart og hvit..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (5 minutter siden):

De jeg vil gjerne høre fra er folk fra Ukraina ! Hvorfor ikke spørre de ? Skjule identitet, ansikt, uten tvil, jeg forstår godt hvorfor de ville ikke vise seg i offentlighet. Men det er noe jeg har reagert på før.. husker Libya og Ghadafi.. Alle hadde noe å si bortsett fra.. ja, folk fra Libya. Ingen spurte de.. Jeg er overbevist at det er pro Ghadafi og anti-Ghadafi i dag, i Norge blant flyktingene..

Jeg har et par venner fra Ukraine på FB, jeg husker hva de sa før krigen startet .. at det var forskjell i befolkningen.. de yngre så opp mot Vesten mens de eldre var mer pro Russia.. Alt trenger ikke være svart og hvit..

Ingenting er sort/hvit eller det gode mot det onde i denne konflikten, som alt av vesten/usa/nato sine konflikter siden andre verdenskrig. Det er en masse gråtoner og detaljer som helt bevisst blir unnlatt. Hvis alt du leser er main stream media så blir også det din begrensede sannhet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NATO har aldri vært noe annet enn en forsvarpakt som man kun kan bli medlem av helt frivillig. Det er ikke en maktorgansisasjon som ekspanderer med makt for å skape krig. 

Men, selvfølgelig, alle de prorussiske NKP'erne vil vri og snu alt på hodet selvfølgelig. 

Kontrasten er stor til hvordan Sovjet rent faktisk rullet inn med tanks og væpnede styrker for å tvinge øst-europeiske land inn i unionen og utnyttet naturressurseme deres grovt etterpå. 

Nato utnytter ingen. Det er helt frivillig, og at land som Ukraina ønsker å være med er fullt forståelig. Russland er en reell trussel mot alle som er i nærheten. Dette regimet er vel de siste 200 årene det regimet som har drept flest mennesker utenfor egne grenser, men er faktisk også det landet som har drept flest av sine egne. 

Behovet for at fredelige land står sammen er større nå enn på veldig lenge. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (56 minutter siden):

Det er ikke så vanskelig å høre direkte fra Ukrainere? Det er mange av dem som snakker fritt enten de er enige med Zelensky eller ikke. Det er derimot veldig få som støtter Russland, og færre nå etter invasjonen i 2022.

Meningsmålinger viser at Zelensky har støtte i ca 75% av befolkningen, men av de som ikle støtter ham så er fortsatt flertallet av disse imot Russland. 

Kan anbefale boken "Vi, Ukraina", hvor en journalist i Aftenposten har intervjuet mennesker i Ukraina over en periode på flere år. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 time siden):

Folk i Ukraina ønsker selvstendighet. De ønsker ikke å leve under russisk diktatur. Selv folk som tidligere var positive til Russland hater dem nå på grunn av invasjonen.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (Akkurat nå):

Folk i Ukraina ønsker selvstendighet. De ønsker ikke å leve under russisk diktatur. Selv folk som tidligere var positive til Russland hater dem nå på grunn av invasjonen.

ja, det kan jeg godt tenke...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 15.3.2025 den 23.12):

NATO er en defensiv allianse.

Defansiv "out of area" da? Syria, Libya, Balkan på 1990-tallet komplett med norske "humanitære"(?) bomber med SV-stempel, Iran, Irak, Afganistan, Taiwanstredet snart med halve Norges marine og et par andre plasser: tar du turen og forklarer at det er en forsvarsalianse som holder på..? :)

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 15.3.2025 den 23.13):

Hvordan kan det gi mening når folk påstår at hvis ikke Russland taper mot Ukraina tar de oss etterpå? Stemmer det at Russland kun vil angripe land utenfor NATO så betyr jo det at vi uansett ikke har noe å frykte, og kan skrinlegge denne ideen om at Ukraina kjemper for oss alle og er vårt skjold. Stemmer det at Russland vil fortsette inn i NATO dersom de vinner mot Ukraina, så ville jo krigen uansett skjedd siden det i så fall betyr at Russland også angriper NATO-land.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den største faren for Europa er at Russland kjører seg fast i Ukraina, samtidig med at Europa ruster militært opp. 

Dette kan sette Russland i en situasjon hvor de må vurdere forebyggende tiltak, sett fra russisk perspektiv.

Militært sett er krigen i Ukraina tapt.  Russland har overtaket og NATO har p.t. ikke tilstrekkelige kapasiteter egnet for innsats i Ukraina.  Russland trakk seg delvis tilbake våren 2022 og etablerte forsvarslinjer som har utarmet Ukraina, og NATO som leverandør av våpen.

Den underliggende årsaken for krigen i Ukraina er at Russland motsetter seg at Ukraina skal bli medlem av NATO. 

Nå som NATO medlemskap er tatt av bordet,  er det om å gjøre å finne narrativ for å holde konflikten og pengestrømmen i gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...