AnonymBruker Skrevet 3. mars #1 Del Skrevet 3. mars Hei. Jeg har nylig flyttet inn i en leilighet hvor det er råte i veggene på badet. De skal fikse badet og sa at det vil ta litt tid å få alt ordnet. Men er det riktig at jeg skal betale husleie mens dette pågår ? Jeg har en mor rett ved siden av slik at jeg bor her. Men likevel mener jeg at det er feil at jeg skal betale full husleie. Hva har jeg rett på? Anonymkode: 06906...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #2 Del Skrevet 3. mars Dette visste du ikke om før du inngikk avtale om leie? -hvis det gjør badet ubrukelig, må du selvsagt få redusert leie, men... Anonymkode: 7f694...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #3 Del Skrevet 3. mars Fra en lignende tråd: Dersom utleierens tiltak innebærer at eiendommen ikke blir stilt til din rådighet i praksis fordi du ikke kan bebo den er det et brudd på husleieloven § 5-1, og medfører de rettigheter som følger av § 5-7: - Retting av forholdet etter § 2-10 - Avslag i leie etter § 2-11, forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig - Heving av leieavtalen etter § 2-12 - Krav på erstatning - Rett til å holde tilbake leie Dersom leiligheten er fullt ut ubeboelig vil man i praksis ha krav på husleie lik null i perioden den er ubeboelig. Er leiligheten delvis ubeboelig skal nedsettelsen svare til nedsettelsen i verdi når man sammenligner kontraktsmessig og mangelfull stand. Er en tredjedel av leiligheten ubeboelig, en tredjedel nedsettelse av leien, men en kvadratmetersammenligning er ikke nok. Rettspraksis etablerer at man skal se på hvor mye man kunne fått leid ut en slik mangelfull leilighet for. Hvis det ikke er tilgjengelig toalett og bad kan det hende, avhengig av omstendighetene, at leien skal settes til null selv om leiligheten for øvrig er beboelig. Anonymkode: 80f1d...11c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #4 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette visste du ikke om før du inngikk avtale om leie? -hvis det gjør badet ubrukelig, må du selvsagt få redusert leie, men... Anonymkode: 7f694...3e3 Nei dette ble oppdaget av meg etter signering av kontrakt. Siden råten ligger bak veggen. Anonymkode: 06906...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #5 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fra en lignende tråd: Dersom utleierens tiltak innebærer at eiendommen ikke blir stilt til din rådighet i praksis fordi du ikke kan bebo den er det et brudd på husleieloven § 5-1, og medfører de rettigheter som følger av § 5-7: - Retting av forholdet etter § 2-10 - Avslag i leie etter § 2-11, forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig - Heving av leieavtalen etter § 2-12 - Krav på erstatning - Rett til å holde tilbake leie Dersom leiligheten er fullt ut ubeboelig vil man i praksis ha krav på husleie lik null i perioden den er ubeboelig. Er leiligheten delvis ubeboelig skal nedsettelsen svare til nedsettelsen i verdi når man sammenligner kontraktsmessig og mangelfull stand. Er en tredjedel av leiligheten ubeboelig, en tredjedel nedsettelse av leien, men en kvadratmetersammenligning er ikke nok. Rettspraksis etablerer at man skal se på hvor mye man kunne fått leid ut en slik mangelfull leilighet for. Hvis det ikke er tilgjengelig toalett og bad kan det hende, avhengig av omstendighetene, at leien skal settes til null selv om leiligheten for øvrig er beboelig. Anonymkode: 80f1d...11c Tusen takk for svar. Hva med annullering av leiekontrakt pga råten på badet, i tillegg til lekkasje fra rørene på kjøkkenet? De skal fikse rørene i dag, i tillegg til at de skal se på badet og fikse råten men fikk beskjed om at det vil ta tid. Er også usikkert hvor mye de faktisk vil gjøre med badet. Jeg er jo bekymret for om det finnes mer fukt bak feks kjøkkenskapene eller i resten av leiligheten. Derfor vurderer jeg nå og bare annullere hele leiekontrakten. Anonymkode: 06906...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 3. mars #6 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for svar. Hva med annullering av leiekontrakt pga råten på badet, i tillegg til lekkasje fra rørene på kjøkkenet? De skal fikse rørene i dag, i tillegg til at de skal se på badet og fikse råten men fikk beskjed om at det vil ta tid. Er også usikkert hvor mye de faktisk vil gjøre med badet. Jeg er jo bekymret for om det finnes mer fukt bak feks kjøkkenskapene eller i resten av leiligheten. Derfor vurderer jeg nå og bare annullere hele leiekontrakten. Anonymkode: 06906...82d Hvis du enkelt kan finne deg noe annet, så bør jo en annullering være til fordel for alle parter - da kan de pusse opp i fred og ro. Men svaret her er: Sjekk kontrakten din og se hva det står. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #7 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Derfor vurderer jeg nå og bare annullere hele leiekontrakten. Anonymkode: 06906...82d Jeg hadde kontaktet dem og forsøkt å få annullert kontrakten. Sånn usikkerhet rundt bosted ville jeg ikke hatt, Anonymkode: cdf54...d67 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #8 Del Skrevet 3. mars takinova skrev (Akkurat nå): Hvis du enkelt kan finne deg noe annet, så bør jo en annullering være til fordel for alle parter - da kan de pusse opp i fred og ro. Men svaret her er: Sjekk kontrakten din og se hva det står. Jeg tror ikke at de vil se annullering som en fordel faktisk. Siden jeg vet om en nabo som også hadde problem med badet og hun betalte husleie som vanlig den tiden de fikset badet. Virker som de forventer bare at folk skal finne seg i å betale husleie som vanlig. Anonymkode: 06906...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #9 Del Skrevet 3. mars Hvis alternativ er å bo på hotell, så bør det vel være en fordel for begge parter å annulere kontrakten🙃En mnd på hotell blir ikke billig for huseier, særlig om han ikke har forsikring for sånt. Aldri i livet om jeg hadde orket å bo på en byggeplass. Eller bodd uten dass, uansett om mora mi bodde nærme. Anonymkode: 43f64...6a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 3. mars #10 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror ikke at de vil se annullering som en fordel faktisk. Siden jeg vet om en nabo som også hadde problem med badet og hun betalte husleie som vanlig den tiden de fikset badet. Virker som de forventer bare at folk skal finne seg i å betale husleie som vanlig. Anonymkode: 06906...82d Da må ts forlange alternativ plass(bad) i perioden mot at husleien betales som normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #11 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis alternativ er å bo på hotell, så bør det vel være en fordel for begge parter å annulere kontrakten🙃En mnd på hotell blir ikke billig for huseier, særlig om han ikke har forsikring for sånt. Aldri i livet om jeg hadde orket å bo på en byggeplass. Eller bodd uten dass, uansett om mora mi bodde nærme. Anonymkode: 43f64...6a3 Ja de forventer sikkert at alt er greit siden jeg bor jo hos min mor mens de fikser opp. Ble også kommentert at så bra jeg hadde min mor i nærheten og bor der. Jeg tror badet vil bli fikset innen denne måned. Men spørsmålet er om det blir fikset nok til at jeg klarer å bo der. Anonymkode: 06906...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå