Gå til innhold

Psykologers meldeplikt om relasjoner i gråsonen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har i mange år blitt fulgt opp av en psykolog. Dette har nok utviklet seg til en relasjon i gråsonen. En del kontakt utenfor timene og begrenset journalføring. Denne psykologen har etter Peder Kjøs saken fått kalde føtter. Hen ønsker nå å rydde opp og strukturere relasjonen. Det er jeg helt enig og inneforstått meg. 
Jeg følges også opp av en annen psykolog i forbindelse med en form for behandling min egentlige psykolog ikke har kompetanse på. Jeg har et behov for å snakke om relasjonen i behandling med den andre psykologen, men har unngått dette i frykt for konsekvenser for min egentlige psykolog. Er det noen som vet noe om psykologers meldeplikt når det handler om en uklar pasient/behandler relasjon i gråsonen? 

Anonymkode: d39cd...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette innlegget viser hvorfor folk skyr personer med psykiske idelser som pesten. Litt inspirert og mediekåt som hun andre du også? 

Anonymkode: 27243...296

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette innlegget viser hvorfor folk skyr personer med psykiske idelser som pesten. Litt inspirert og mediekåt som hun andre du også? 

Hæ? Hva mener du? Jeg ønsker egentlig bare svar på spørsmålet. Jeg ønsker bare å vite om jeg kan drøfte problemstillingen med en psykolog, uten at det får konsekvenser for den andre psykologen. Jeg ønsker ikke noe annet enn hjelp til å rydde å sortere litt tanker og følelser. Vet ikke hvordan det gjør meg PR kåt?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personen over er på jordet. 

Du må selvfølgelig diskutere dette med den andre psykologen. Og antakelig avslutte med den første. Doble forløp er nå sjeldent lurt uansett 

Anonymkode: 08c2f...960

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du som pasient har vel ingen taushetsplikt fra en psykolog til en annen? Legger likevel til en bekymring. Mange går til psykolog bare for å få tømt seg og viser ellers liten vilje til å endre eget liv.

Anonymkode: 83c4b...7bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuter det med den andre psykologen - og husk at det er psykologens ansvar at regler følges og grenser opprettholdes i en pasientrelasjon. Alltid og uansett. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er ikke rart det er lange ventetider og køer for å komme til time hos psykolog når noen folk bruker to stykker i slengen.

Hvorfor i alle dager er det nødvendig å gå til to psykologer i årevis?

Anonymkode: 87e7a...007

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du som pasient har vel ingen taushetsplikt fra en psykolog til en annen? Legger likevel til en bekymring. Mange går til psykolog bare for å få tømt seg og viser ellers liten vilje til å endre eget liv.

Anonymkode: 83c4b...7bd

Neida, jeg er klar over at jeg ikke har noen taushetsplikt ovenfor ny psykolog, men bekymret for om noe jeg sier kan utløse meldeplikt som får konsekvenser for den andre psykologen. Det ønsker jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke rart det er lange ventetider og køer for å komme til time hos psykolog når noen folk bruker to stykker i slengen.

Den ene psykologen tar jeg ikke opp noe kapasitet hos da jeg ikke offisielt er på hennes liste. Hen setter av tid utenfor de pasientene hen allerede har. Jeg tar derfor kun opp kapasitet hos en psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi noen har større og mer komplekse behov enn andre, og psykologer kan ha forskjellige spesialområder. Jeg har gått til to forskjellige fysioterapeuter i årevis, begge etter henvisning fra samme sykehusavdeling - provoserer det deg like mye?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (5 minutter siden):

Diskuter det med den andre psykologen - og husk at det er psykologens ansvar at regler følges og grenser opprettholdes i en pasientrelasjon. Alltid og uansett. 

Det er jeg veldig klar over, men ønsker ikke å snakke om det med ny psykolog hvis det skulle ende opp med å få konsekvenser for den andre psykologen. Så derav spørsmål om det utløser meldeplikt, men kan for så vidt bare høre med ny psykolog hva som evt utløser meldeplikt før jeg forteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ekstremt pr-kåt/sakasme

Seriøst?? Hen skriver til og med som anonymbruker! 

Anonymkode: 24ed7...60e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykologen vil nok få vite at du har snakket om h*n til en annen psykolog. Så er det opp til deg om du ønsker det eller ikke. Men du har ikke noe ansvar her for å "beskytte" noen!

Jeg har også en gråsone til min psykolog, der ikke alt blir journalført og vi sender hverandre enkelte meldinger som overhodet ikke er upassende innad i relasjonen vår men samtidig vet jeg at det rent profesjonelt nok muligens ville blitt hevet et øye og to på men det er overhode ikke noe jeg ønsker å viderebringe til noen andre eller føler er ubehagelig på noe vis. Men om du ønsker å snakke med den ene psykologen om den andre så gjør du det. Jeg gjekk en stund til to psykologer der jeg snakket mye til den ene psykologen (hun jeg har nå) om hun andre og det gjekk ikke videre (men det handlet om fryktelig dårlig kjemi med hun andre psykologen. Og ikke noe "gråsone".)

Anonymkode: 51335...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Psykologen vil nok få vite at du har snakket om h*n til en annen psykolog. Så er det opp til deg om du ønsker det eller ikke. Men du har ikke noe ansvar her for å "beskytte" noen!

Jeg har også en gråsone til min psykolog, der ikke alt blir journalført og vi sender hverandre enkelte meldinger som overhodet ikke er upassende innad i relasjonen vår men samtidig vet jeg at det rent profesjonelt nok muligens ville blitt hevet et øye og to på men det er overhode ikke noe jeg ønsker å viderebringe til noen andre eller føler er ubehagelig på noe vis. Men om du ønsker å snakke med den ene psykologen om den andre så gjør du det. Jeg gjekk en stund til to psykologer der jeg snakket mye til den ene psykologen (hun jeg har nå) om hun andre og det gjekk ikke videre (men det handlet om fryktelig dårlig kjemi med hun andre psykologen. Og ikke noe "gråsone".)

Anonymkode: 51335...b26

Tror ikke den andre vil få vite det, hvis det ikke utløser noe meldeplikt. Så det er jo den meldeplikten jeg er opptatt av. Relasjonen til den første psykologen som har vært i gråsonen har vært veldig viktig. Om så livreddende. Så jeg ønsker på ingen måte at hen skal få noen konsekvenser. Det ble bare utfordrende nå som gråsonen ble adressert og vi på et eller annet vis skal prøve å strukturere noe som har vært svært ustrukturert. Disse tankene og følelsene hadde det vært fint å drøfte med den andre psykologen, men som sagt, bare hvis det ikke blir noen konsekvenser for den andre🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan bare si at det du sier er fortrolig, og du trenger ikke si hvilken psykolog det gjelder engang, hvis ikke den nye psykologen tilfeldigvis vet dette fra før. Psykologen vil stole på sin kollegas dømmekraft, i utgangspunktet. Det hadde vært en annen sak hvis det var et seksuelt forhold.

Anonymkode: 9e6b7...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Disse tankene og følelsene hadde det vært fint å drøfte med den andre psykologen, men som sagt, bare hvis det ikke blir noen konsekvenser for den andre🙈

Bare den andre psykologen ikke mener at det er snakk om kritikkverdige forhold og velger å varsle da. Det kan jo skje.

Anonymkode: c9d69...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bare den andre psykologen ikke mener at det er snakk om kritikkverdige forhold og velger å varsle da. Det kan jo skje.

Anonymkode: c9d69...6a8

Det du skriver her stikker. Det viser vel med tydelighet at psykologirelasjonen ikke er bra for deg. 

Jeg tror ikke det er noe grunnlag for å melde bekymring her for den andre (med mindre det er ting du ikke skriver her), men jeg vil tippe du blir anbefalt å droppe den første psykologen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det du skriver her stikker. Det viser vel med tydelighet at psykologirelasjonen ikke er bra for deg. 

Jeg tror ikke det er noe grunnlag for å melde bekymring her for den andre (med mindre det er ting du ikke skriver her), men jeg vil tippe du blir anbefalt å droppe den første psykologen. 

Takk for svar😊 Jeg får undersøke litt mer. Jeg kan jo ikke skrive de tyngstveiende grunnene til at dette er en gråsonerelasjon her i frykt for at det skal bli gjenkjent. Tror egentlig jeg må endre spørsmålet til «hva utløser meldeplikt for en psykolog, mot en annen psykolog»😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke i stedet drøfte relasjonene med psykolog 1 med nettopp psykolog1? Det ville jo være det mest terapeutiske, især nå når relasjonen mellom dere tematiseres. 

Anonymkode: 86e3a...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke i stedet drøfte relasjonene med psykolog 1 med nettopp psykolog1? Det ville jo være det mest terapeutiske, især nå når relasjonen mellom dere tematiseres. 

Anonymkode: 86e3a...c76

Ikke nødvendigvis terapeutisk for ts om psykologen 1 ikke får til å være i profesjonell rolle. Om psykolog 1 er like mye venn som psykolog kan det være veldig uheldig å diskutere dette fra en pasientrolle og forvente profesjonalitet tilbake. Når gråsonen først er etablert er det ikke lett å gå tilbake til terapeut og pasient 

Anonymkode: e4716...abd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...