Gå til innhold

Male pallekarm som det skal dyrkes grønnsaker i?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal dyrke litt grønnsaker i pallekarm/høybed i år og vurderer å male de. Hvilken maling er den mest miljøvennlige og trygge? Er redd skumle kjemikalier skal gå fra malingen, ut i jorda og inn i grønnsakene. Ønsker også å kunne kompostere plankene når pallekarmen begynner å råtne.

Anonymkode: 06b31...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan ikke kompostere noe som er malt. Det må være ubehandlet. 

La det bare være ubehandlet treverk, det holder i årevis likevel, før det blir tid for kompostering av pallekarmen. Aldri sett noen som har malt de.

Anonymkode: dc27b...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La det bare være ubehandlet treverk, det holder i årevis likevel, før det blir tid for kompostering av pallekarmen. Aldri sett noen som har malt de.

Helt vanlig å male dem. Jeg brukte oljemaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er veldig vanlig å male pallekarmer som brukes i hagen, det ser mye finere ut å ha de i en farge som passer til huset. I vårt tilfelle er det snakk om mørkebrunt, nesten svart, og det har jo en tilleggsfordel i at det varmes opp raskt av solen.

Jeg tenkte kanksje det finnes noe miljøvennlig, f.eks. linoljemaling, som kunne komposteres?

Anonym11223344 skrev (1 minutt siden):

Helt vanlig å male dem. Jeg brukte oljemaling.

Hvor lenge holder de seg da, og hva gjør du med de når levetiden er oppbrukt? Jeg vil helst unngå å måtte kjøre de på fyllinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har snakka med ei på hagesenteret, hun anbefalte linolje.

Anonymkode: 2f167...447

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er veldig vanlig å male pallekarmer som brukes i hagen, det ser mye finere ut å ha de i en farge som passer til huset. I vårt tilfelle er det snakk om mørkebrunt, nesten svart, og det har jo en tilleggsfordel i at det varmes opp raskt av solen.

Jeg tenkte kanksje det finnes noe miljøvennlig, f.eks. linoljemaling, som kunne komposteres?

Hvor lenge holder de seg da, og hva gjør du med de når levetiden er oppbrukt? Jeg vil helst unngå å måtte kjøre de på fyllinga.

Mine er nesten like fine etter fire år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...