Gå til innhold

Jeg sliter med tilknytningen til babyen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er rett og slett lei av henne. Hun sover ekstremt lite, natta er 6t med våkninger hver time og på dagen sover hun 3x30min. Ellers er hun 90% misfornøyd med mindre hun bæres. Har blitt flinkere til å ta henne med på ting, men hun er misfornøyd med det også. Må bli bært. Kan ikke sitte i bilstol, vogn, butikkvogn, babygym. Skal jeg lage meg ei brødskive er det hyl. Skal jeg tisse er det hyl. Fikk beskjed av hs å komme meg mer ut for å bedre depresjonsutvikling men det er jo f bare hyl. Inviterer på besøk men får aldri snakket med besøket fordi jeg må gå rundt og bære. Hun er 4mnd nå og jeg hater livet. Angrer på at vi fikk nummer to og relasjonen med første har fått seg en enorm knekk av at jeg er stuck med babyen. Far prøver å avlaste men har fått belastningsskader i begge armene og kan ikke ta så mye som før. Hun er utredet fordi hun sover så lite, fant ingenting galt…

Når roer det seg??

Anonymkode: eeb6a...1b2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes det ble mye bedre fra 2 år +. Har to tette og nå er de 2.5 og 4.5 og leker masse sammen og jeg har det oppriktig gøy med dem. Tiden med baby og toddler synes jeg var et rent helvette. 

Anonymkode: cec9e...737

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen råd, men håper dere bruker bæretøy så slipper dere belastningsskader og kan kanskje smøre brødskiva uten hyl :) 

Anonymkode: c68d3...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som high need baby. Det vil bli bedre ❤️ 

Anbefaler deg å prate åpent med helsestasjonen mtp depresjoner og utbrenthet her, men de fleste kommuner har også hjelp. Der jeg bor er det en type avlastning en kan få av frivillige. Heldigvis ble det bedre for oss, men det er bare helt sinnsykt slitsomt med null søvn og i tillegg en baby som helst vil være klistret på deg 24/7. 

Anonymkode: 4a992...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen råd, men håper dere bruker bæretøy så slipper dere belastningsskader og kan kanskje smøre brødskiva uten hyl :) 

Anonymkode: c68d3...679

Vi har forsøkt både elastisk og vevd og hun klikker av alle varianter :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste var mye som du beskriver, med kolikk og ekstremgulping i tillegg.. 

Google "high need baby", kanskje du kjenner deg igjen i det? 

For oss begynte det å bli bedre sånn rundt 6-7 måneder. Da ble søvnen bedre (4 måneder er jo velkjent for søvn-regresjon og urolige netter...). 

Og ja, det ER vanskelig å ha varme følelser for babyen når A L T bare er hyl og skrik og du blir helt fanget og låst og ALT handler om babyen og å bare komme seg gjennom dagen og natten og så en NY dag igjen og du bare VIL IKKE MER!!

Det var helt jævlig med min eldste. Så jævlig at vi ikke ville ha et barn til likevel, selv om planen var to tette. Da han var to år var vi kommet oss såpass at vi fikk en til likevel (og det var heldigvis en HELT annen opplevelse!). 

Men vit at du er IKKE unormal, det ER jævlig å ha det sånn! Snakk med helsesykepleier, og vær helt ærlig! De fleste helsesykepleiere har vært borti sånt før, og det hjelper å få prate om det. 

Anonymkode: f35d7...1df

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har de prøvd å finne ut om det faktisk er noe galt, forresten? 

Det er kanskje en grunn til hvorfor hun oppfører seg slik, tenker låsninger (kiro), melkeprotein allergi etc etc. Eller oppfatter du henne som frisk?

Anonymkode: 4a992...9f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig likt ut fra min barselperiode. Har du mulighet kan du kontakte Home Start for litt avlastning?

Fortell helsestasjonen akkurat hvor ille det er og at du ikke kommer det ut pga det.

Skaff dere bæretøy og bruk det!  Husk at grining mens babyen holdes av Pappa ikke er farlig.

Kom deg ut mens far er hjemme og kan passe på.

Sjekk om det er mulig med sykemelding slik at Pappa kan være hjemme med dere.

Lillemini hadde mange gode ressurser som hjalp meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår første var sånn, og rundt 4 mnd var den verste tiden i mitt liv. Det var rett og slett grusomt. Hadde heldigvis god støtte i barselgruppa og ei venninne med baby som var like krevende. Hadde ikke overlevd uten de tror jeg! Har du andre rundt deg som kan forstå situasjonen?

Og du, det går over! Her ble det bedre da han var rundt 6 mnd, ved 10 mnd følte jeg igjen at jeg hadde et liv verdt å leve. 

Bå er han 2,5 og herregud som jeg elsker den ungen! Han er verdens herligste, flinkeste, blideste lille gutt ❤️ Han var rett og slett en high need baby, men det påvirker på ingen måte hvem han er i dag!

Anonymkode: e0ba4...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er rett og slett lei av henne. Hun sover ekstremt lite, natta er 6t med våkninger hver time og på dagen sover hun 3x30min. Ellers er hun 90% misfornøyd med mindre hun bæres. Har blitt flinkere til å ta henne med på ting, men hun er misfornøyd med det også. Må bli bært. Kan ikke sitte i bilstol, vogn, butikkvogn, babygym. Skal jeg lage meg ei brødskive er det hyl. Skal jeg tisse er det hyl. Fikk beskjed av hs å komme meg mer ut for å bedre depresjonsutvikling men det er jo f bare hyl. Inviterer på besøk men får aldri snakket med besøket fordi jeg må gå rundt og bære. Hun er 4mnd nå og jeg hater livet. Angrer på at vi fikk nummer to og relasjonen med første har fått seg en enorm knekk av at jeg er stuck med babyen. Far prøver å avlaste men har fått belastningsskader i begge armene og kan ikke ta så mye som før. Hun er utredet fordi hun sover så lite, fant ingenting galt…

Når roer det seg??

Hvor og hva er utredet?

Anonymkode: 876d6...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har forsøkt både elastisk og vevd og hun klikker av alle varianter :( 

Har du vært hos manuellterapeut spesialisert på babyer? Evt barnefysio. Høres ut som hun kan ha låsninger.

Anonymkode: dd63d...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen babyer trenger også tilvenning til bæretøy, prøv en enkel sele hvor det er mindre "styr" å få henne oppi, det går kjappere. Og beveg deg hele tiden, både mens du putter baby oppi (dype knebøy), og gå rundt med en gang baby er i, dype knebøy er nesten alltid fint, lag lyd og "pat" baby på rumpa mens du beveger deg. Har vært bæreveileder i 12 år nå og aldri vært borti en baby som ikke kan tilvennes, oftest er det bevegelse og kjapphet som er cluet med de hvor foreldrene sier det ikke går. 
Min andre var skikkelig high needs klistremerke baby, jeg bar han konstant (var sånn jeg ble bæreveileder etterhvert), han bodde i diverse bæretøy på meg 100% av tiden. Selv i dusjen var han i badeslynge på meg. Han sov ikke for seg selv heller. Jeg bare innstilte meg på at slik var det, var mye bedre med en gang jeg fant roen i det. 

Anonymkode: 46c98...c6c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Baby er nå 6mnd og jeg hadde det ganske likt frem til han var 4 1/2 mnd. Jeg var mye alene med baby da far jobbet borte, og jeg var fullstendig nedbrutt og var på god vei inn i depresjon. Endte med at når far var borte i flere døgn, pakket jeg bagen og dro til foreldrene mine og var der til far kom hjem igjen. Håper det ordner seg for deg snart, for det er grusomt når det står på!❤️ Du er flink!

Anonymkode: 833ba...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...