AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Del Skrevet 11 timer siden Hei. hunden min har blitt redd for å gå på gulvet i bestemte plasser av leiligheten, dette gjelder egentlig langt over halve leiligheten. Dette skjedde helt plutselig i høst. Det eneste jeg kan tenke at det kan være er at katten våres tok med en levende mus inn. Jeg ble da redd og lagde uheldigvis mye styr rundt det. Husker at hunden også ble redd og satt og ristet etterpå. Dagene etterpå turte han ikke å gå på gulvet. Han oppholdt seg kun på et gulvteppe i stuen. Etter ca 2 uker ble det bedre, da hadde jeg lagt ut tepper i hele leiligheten som han kunne gå på. Deretter tok jeg gradvis vekk teppene en etter en. Nå har denne atferden kommet tilbake igjen. Han forsøker hele tiden å gå på gulvet, men trekker seg og begynner å pipe. Jeg har lagt ut teppene igjen, og det fungerer til en viss grad. Han elsker godbiter, så har også prøvd å legge disse rundt, men frykten er dessverre sterkere enn lysten på godbitene. Er det noe jeg kan gjøre? Noen som har tips? Ønsker ikke at han skal være så begrenset på hvor han kan gå. Og ikke minst at han er redd. Han piper hele dagen og er helt tydelig redd for gulvet. Anonymkode: 34d7b...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Hvor gammel er han? Anonymkode: dbd9a...4f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor gammel er han? Anonymkode: dbd9a...4f7 Han er 8 år Anonymkode: 34d7b...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden Beklager at jeg ler, men har sett en husky på instagram med samme problem. Eier har forsøkt "alt", men endte til slutt med å legge tepper i hele huset. Han heter Levithehuskyrescue, kanskje de har noen tips til deg Anonymkode: d7d4b...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden Har han vært hos veterinær etter at dette startet? Siden han er senior ville jeg tatt en grundig sjekk, kanskje han har begynnende leddplager e.l. Det blir ofte vanskeligere for dem å gå på harde glatte gulv når de blir eldre, musklene blir svakere, har du sett han skli eller ha problemer med å reise seg fra gulvet? Hvis han fikk en dårlig opplevelse med den episoden, kanskje også sklidd da og/eller seinere, så er han kanskje redd for å skli igjen. Du kan prøve med antiskli-sokker, ellers ville jeg bare hatt tepper på så mye av gulvet som mulig. Jeg måtte gjøre det her, de unge har ingen problem med å gå på parketten mens senioren begynte å skli, så da ble det teppe over det meste. Anonymkode: dbd9a...4f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Første steg er å tilrettelegge med tepper/matter over alt, sperr evt av områder hunden ikke behøver oppsøke. Og få hunden undersøkt. Anonymkode: e0d1f...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Å lokke med godbiter eller annet er ikke lurt fordi hunden plutselig vil komme på at hen er ute på gulvet og så lett få panikk. Viktige er å skape trygghet og normalitet, og tilrettelegg for at hunden ikke kommer til å skli mer der hunden skal ferdes rundt normalt. Anonymkode: e0d1f...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har han vært hos veterinær etter at dette startet? Siden han er senior ville jeg tatt en grundig sjekk, kanskje han har begynnende leddplager e.l. Det blir ofte vanskeligere for dem å gå på harde glatte gulv når de blir eldre, musklene blir svakere, har du sett han skli eller ha problemer med å reise seg fra gulvet? Hvis han fikk en dårlig opplevelse med den episoden, kanskje også sklidd da og/eller seinere, så er han kanskje redd for å skli igjen. Du kan prøve med antiskli-sokker, ellers ville jeg bare hatt tepper på så mye av gulvet som mulig. Jeg måtte gjøre det her, de unge har ingen problem med å gå på parketten mens senioren begynte å skli, så da ble det teppe over det meste. Anonymkode: dbd9a...4f7 Han var hos veterinær i september.Det som er rart er at han kun er redd hjemme hos oss. Han er ofte hjemme hos foreldrene mine, hvor de har helt likt gulv og der går han helt normalt. Han sklir heller ikke på gulvet når han går.. han går også helt normalt på de andre rommene hvor denne muse episoden ikke har hendt 🙂 men sikkert lurt å ta en ny tur til dyrlegen. Anonymkode: 34d7b...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å lokke med godbiter eller annet er ikke lurt fordi hunden plutselig vil komme på at hen er ute på gulvet og så lett få panikk. Viktige er å skape trygghet og normalitet, og tilrettelegg for at hunden ikke kommer til å skli mer der hunden skal ferdes rundt normalt. Anonymkode: e0d1f...8ee Har lest noe om at det kunne hjelpe å leke og legge godbiter rundt slik at hunden forbinder området med noe positivt. Han sklir ikke på gulvet når han først tørr å gå der. Og dette skjer kun hjemme hos oss og på enkelte områder i leiligheten. Dessverre så må han gå gjennom dette området dersom han skal ut osv. føler jeg har forsøkt det meste, fokuserer alltid på å ikke presse han når han ikke vil gå der, da det så klart ikke vil gjøre frykten hans noe bedre.. Anonymkode: 34d7b...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå