Gå til innhold

Trene når de har løpetid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det smart å trene ekstra når de har løpetid? Sånn at de får noe ekstra å tenke på. Er ute ved hundeklubben og det er lov her.

Anonymkode: 2b009...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer helt an på tispa.

Jeg tilpasser aktivitetsnivået og type aktivitet ut i fra hva hundene føler for.  Mine vil helst ta livet med ro i starten av løpetiden, og da tvinger jeg de ikke med på lange joggeturer, men korte, rolige sniffeturer. Den siste uka av løpetiden er de veldig... løpete. Da ønsker de gjerne å bevege mye på seg, men de blir lett overtrøtt og stressa. Litt manisk, egentlig. Da blir det en del sykling for å slite ut kroppen, etterfulgt av noen timer dyp søvn før de har behov for å bevege seg igjen. Etter løpetiden blir de veldig rolige og fornøyde, men én av de ønsker ikke å bevege seg langt unna hjemmet (eller bilen om vi kjører en plass) på grunn av litt innbilsk drektighet (hun vil ikke gå langt vekk fra "valpene"), så da blir det en god del langline i nærskogen, godbitsøk, nosework etc en liten periode.

Så, se an tispa. Om hun virker ivrig på å jobbe og være aktiv, kjør på. Det er ingen grunn til å tvinge henne til å være mindre aktiv om hun ikke ønsker det selv. Om dere trener på noe spesifikt (agility, lydighet etc) og hun virker lett distrahert og ikke så fokusert som vanlig, så er det lurt å finne på noe annet. Kanskje er hun mer interessert i å bruke nesa en periode, eller få brukt kroppen ordentlig. Eller kanskje hun har behov for mer søvn og late turer.

Anonymkode: 80b06...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...