Gå til innhold

Hva slags potte til monstera?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har absolutt ikke noen grønne fingre, men nå har jeg fått en monstera i gave som jeg ønsker å holde liv i. 
Men har ingen potte til den. 
Hvilke pottestørrelse ville dere anbefalt, noen som har noen potte-favoritter som du kan linke til? 

Anonymkode: 8f6d9...cc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har absolutt ikke noen grønne fingre, men nå har jeg fått en monstera i gave som jeg ønsker å holde liv i. 
Hvilke pottestørrelse ville dere anbefalt, noen som har noen potte-favoritter som du kan linke til? 

hvis du har en baby monstera, ingen vits til å bytte potte, bare skjekk under og se om røttene kommer ut av potta, da er det tid til å bytte. Det beste er å velge potte etter plante fasong.. en voksen monstera skulle ha nok plass til røttene, dvs en stor OG BRED potte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

La den stå i den potta du kjøpte den i, går fint et par år det. 

Du kan jo bare ha en pyntepotte rundt plastpotta? Om en par år kan du plante den i større potte, men vær klar over at den kan bli ganske stor. Derfor hadde jeg beholdt originalpotta en god stund. 

Anonymkode: e0d8d...baf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville pottet den om nå til våren, og brukt en god, dyp potte. Så slipper du å tenke på ompotting på en stund. Bruk gjerne en stor glasert leirkrukke (med hull i bunnen!) og et stort glasert og vanntett fat under. Bland inn litt dreneringskuler i jorda.

Man bør potte om når vekstsesongen begynner, som er på våren. Får planten godt med næringsrik jord og god plass i potta, vokser den pent og blir ikke misdannet eller "pinglete".

Les her om ompotting av monstera :) 

Endret av Million
stavefeil rettet
AnonymBruker
Skrevet

Størrelsen på potta avhenger av størrelsen på planten... Det viktigste er at det er god jord, dreneringshull i bunnen, og at planta står så nær et vindu som mulig. De fleste nybegynnere dreper planter ved å sette de for langt fra vinduet og/eller overvanning.

Anonymkode: f6452...f2b

• Liker 2
Skrevet

min favoritt jord for potteplanter bare ute og inne er den "krukkejord" som de selger på Hageland. Har alltid hatt god result med den. den har langstid gjødsel og små drenering kuler i den tror jeg.

Skrevet (endret)

Umulig å svare på iten å vite størrelsen på planta :)

Terracotta er litt kjappere å faile på mtp vanning, så hadde valgt en vanlig plastpotte MED dreneringshull.

Jeg kjøper Elho sine på Plantasjen.

Anbefaler også fuktmåler du putter oppi før du vanner for å sjekke at den faktisk er tørr. Jeg er notorisk overvanner.

Så må du ha plantenæring.

Settes den kloss inntil vindu på vinter fryser den, og på sommer svis den. 

Så et plantelys kan være greit om du ikke har solrike vinduer. 

Ang jord så bare blander jeg plantejord med bark og eller knust leca, perlite etc.

Kun jord = blir fortere råte pga fukt.

De som er kanonnøye på å vanne sjeldent kan klare seg med kun jord. 

Endret av AprilLudgate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...