Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Zhellzy
Skrevet

Hei, 

Jeg og typen har nå vært sammen i snart to år og vi vil gjerne bo sammen. Vi har innsett at det hele blir mer komplisert siden han er svensk og jeg er norsk. Han jobber i Sverige som lege og må gjøre ferdig spesialiseringen sin der. Jeg jobber i Oslo og er veldig glad i jobben min. Vi ser på to muligheter enten at vi bor i Norge nærme grensa og jeg pendler. Eller at vi bor i Sverige, det negative er at det blir lang pendling for meg. Likevel er hus billigere. Jeg bare lurer på om det er noen som har gjort dette før og hvordan har dere løst det? Jeg vet det blir litt komplisert skattemessig hvis jeg skal bo i Sverige, men folk har gjort dette før så må jo finnes en løsning? 
tar gjerne i mot erfaringer, tips osv! 

AnonymBruker
Skrevet

Husk bare å fortsette å være medlem i folketrygda for rettigheter osv, flytter du ut så mister du det etter en stund. Kjenner til ei som kjøpte stor stall i Sverige og pendler til jobb i Norge, funker bra det. Sjekk opp skattegreier og at du beholder medlemskap i folketrygden 

Anonymkode: e90aa...fea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kort oppsummert så skal du skatte til Norge hvis du jobber i Norge. Og inntekten du får ved hjemmekontor når du bor i Sverige skal skattes til Sverige. 
Nordisk eTax her er masse informasjon om ulike situasjoner når du bor og jobber i ulike land i norden. 

Hvordan det vil fungere for dere i praksis kommer an på hvor han tar spesialiseringen sin, og hvor fleksibel din arbeidsgiver er. 
Skal du ha pendlerbolig i Oslo? Skal du kjøre hver dag? Har du fleksibel arbeidstid? Har du parkering på jobb? 

Anonymkode: 1bb7c...4f4

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei Zhellzy, 

Jeg vurderer det samme og lurer på akkurat det samme.. hadde vært supert å høre om du finner ut av noe. Hadde også vært interessant å høre hvordan du tenker å gjennomføre det mtp pendling/hjemmekontor.. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...