Gå til innhold

Går beskyttelse av skoleansatte på bekostning av barna i Osloskolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En helsesykepleier på skolen til barna mine er tatt for det jeg vil kalle grov feil i yrkesutøvelse, hun har i over lengre tid fabrikert informasjon i en barnevernssak. Saken ble ikke opprettet/henlagt fra barnevernet da det ikke var substans, og det er dokumentert hva helsesykepleieren gjorde (skal ikke gå i detaljer av hensyn til de involverte, det er åpenbart at helsesykepleieren fabrikkerer), men hun blir likevel ikke fjernet fra skolen (eller skolearbeid generelt som ville være naturlig). Vi er flere som mener dette er såpass grovt at helsesykepleieren burde umiddelbart mistet løyven. At en slik ansatt ikke umiddelbart fjernes fra sin stilling gjør at vi er sterkt bekymret for hvordan Osloskolen driftes. Hvor mange av dette kalibret eksisterer på skolene her? Å bli klar over slike forekomster fra Osloskolens ansatte fører til tanker som at det ikke er noe rart at elev-volden her er økende når barna opplever denne typen vold fra innsiden av strukturen, hva annet kan de gjøre enn å sparke, spytte og slå til slutt. Det oppleves absolutt ikke som trygt å levere barna på skolen i Oslo. Det er kanskje noen her som kan lovverket som kan forklare hvorfor de ansatte i Oslo har et slikt handlingsrom?

På den annen side; Er det slik at budsjettene for helsearbeid på skolene kun økes om "statistikken" viser at det er behov for helsesykepleierne? På denne skolen blir denne åpenbare manipulasjonen av statistikk mest sannsynlig lagres som behov av helseskoletjenesten. Blant de foresatte verserer det informasjon om at Osloskolene får ekstra bevilgninger etter hvor mange "barnevernsbarn" de har, stemmer dette? Hvilket samfunn går vi mot når helsepersonell kan fiksjonere sitt eget behov? Personlig mener jeg saken er rystende og Osloskolen mister troverdighet som leverandør av essensielle tjenester til borgerne når de ikke handler etter barnas beste. Misforstå meg rett: Det er helt klart bra med helsepersonell på offentlige skoler, men når uegnete ansatte ikke lukes vekk da mister ordningen troverdighet og funksjon. 

Anonymkode: 42f62...090

Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Jeg tror det er helt andre utfordringer i Oslo-skolen som må adresseres enn "beskyttelse av skoleansatte", for å si det mildt.

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er helt andre utfordringer i Oslo-skolen som må adresseres enn "beskyttelse av skoleansatte", for å si det mildt.

Jeg vet ikke om du har lest men, som hva da? Her opprettholdes et ansatteforhold som burde opphøre umiddelbart. Det er noe som helt klart er med på å uthule tanken om noen form for kompetanse på Osloskolen. Ikke bare det, men barna har krav på å gå på en trygg skole. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke om du har lest men, som hva da? Her opprettholdes et ansatteforhold som burde opphøre umiddelbart. Det er noe som helt klart er med på å uthule tanken om noen form for kompetanse på Osloskolen. Ikke bare det, men barna har krav på å gå på en trygg skole. 

problemet er oftere andre veien, at barna skal beskyttes på kost av læreree

Anonymkode: c7574...bcb

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er vel neppe de ansatte som lager meste av problemene i Oslo skolen la oss nå kalle en spade for en spade og si at elever fra la oss si det "brune" land er grunnen til at elev volden er ute av proposjoner.

Jeg ser dem hele tida i Oslo alt for unge til å henge på gata midnatt en fredagskveld, selger dop mens de er i skolealder, og går rundt og lukter hasj på mils avstand som om vi ikke lukter det øyeblikkelig hva det er de gjør.

Triste greier egentlig da de ødelegger for alle også de som har samme bakgrunn men er bra kids.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

problemet er oftere andre veien, at barna skal beskyttes på kost av læreree

Vel, på bakgrunn av hva som har skjedd her, og at jeg ikke har noen erfaring av hva du forteller, så må jeg kunne si at det virker som at helsesykepleieren beskyttes på bekostning av barna. Og, det er umulig for meg å si om det du refererer til muligens også er skoleansatte som beskyttes med å kaste skylden for sin "manglende beskyttelse" på barn de har trakassert.. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det meldt inn til helsetilsynet? 

Om ikke så bør det gjøres. 

Da mister hun jobben om hun mister autorisasjon 

Anonymkode: 927f0...608

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Det er vel neppe de ansatte som lager meste av problemene i Oslo skolen la oss nå kalle en spade for en spade og si at elever fra la oss si det "brune" land er grunnen til at elev volden er ute av proposjoner.

Jeg ser dem hele tida i Oslo alt for unge til å henge på gata midnatt en fredagskveld, selger dop mens de er i skolealder, og går rundt og lukter hasj på mils avstand som om vi ikke lukter det øyeblikkelig hva det er de gjør.

Triste greier egentlig da de ødelegger for alle også de som har samme bakgrunn men er bra kids.

Nå refereres det til en konkret sak her i tråden. Rasisme er helt klart noe som burde bekjempes kanskje primært på skolen, for å nå samfunnet generelt derfor er det også viktig at uegnet personal fjernes fra Osloskolene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså. Her roter du ekstremt. 
helsesykepleiere er ikke ansatt i skolen, de er ansatt i kommunehelsetjenesten (på en helsestasjon). 

dersom arbeidsgiver mener det ikke er gitt forsvarlig helsetjeneste så blir de «fjernet». De kan også miste autorisasjonen, og dermed ikke jobbe som helsesykepleier lenger. Blir man klaget inn til fylkeslegen så skjer dette nokså automatisk mens det blir behandlet dersom det er en reel grunn. 

Siden ingenting har skjedd, vil jeg tro dette er rykter og ikke fakta. 

Anonymkode: 58f43...2c3

• Liker 2
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå refereres det til en konkret sak her i tråden. Rasisme er helt klart noe som burde bekjempes kanskje primært på skolen, for å nå samfunnet generelt derfor er det også viktig at uegnet personal fjernes fra Osloskolene.

Jeg hører hva du sier, men så sa også TS:

"Å bli klar over slike forekomster fra Osloskolens ansatte fører til tanker som at det ikke er noe rart at elev-volden her er økende når barna opplever denne typen vold fra innsiden av strukturen, hva annet kan de gjøre enn å sparke, spytte og slå til slutt. Det oppleves absolutt ikke som trygt å levere barna på skolen i Oslo"

Så ja der var det

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet

Det er verken den enkelte skole/rektor, eller Osloskolen som ansetter helsesykepleiere, det er bydelen/kommunen. 

Anonymkode: 74299...637

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det meldt inn til helsetilsynet? 

Om ikke så bør det gjøres. 

Da mister hun jobben om hun mister autorisasjon 

Anonymkode: 927f0...608

Det meldes inn. Men det burde gå en automatikk i sånt, enten fra barnevernets side og ihvertfall fra rektoren sin side. Det oppleves slapt at rektor ikke håndterer saken og at det legges over til de foresatte, de har allerede fått forstyrret sitt privatliv nok fra den aktuelle ansatte. 

AnonymBruker
Skrevet

Det meldes inn. Men det burde gå en automatikk i sånt, enten fra barnevernets side og ihvertfall fra rektoren sin side. Det oppleves slapt at rektor ikke håndterer saken og at det legges over til de foresatte, de har allerede fått forstyrret sitt privatliv nok fra den aktuelle ansatte. 

Rektor har lite myndighet over Helsesykepleier. det er herlsestajon evt kommunelege som er rett sted

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså. Her roter du ekstremt. 
helsesykepleiere er ikke ansatt i skolen, de er ansatt i kommunehelsetjenesten (på en helsestasjon). 

dersom arbeidsgiver mener det ikke er gitt forsvarlig helsetjeneste så blir de «fjernet». De kan også miste autorisasjonen, og dermed ikke jobbe som helsesykepleier lenger. Blir man klaget inn til fylkeslegen så skjer dette nokså automatisk mens det blir behandlet dersom det er en reel grunn. 

Siden ingenting har skjedd, vil jeg tro dette er rykter og ikke fakta. 

Anonymkode: 58f43...2c3

Jeg vet ikke om jeg roter så ekstremt. Den ansatte bør fjernes umiddelbart. Og, det er dessverre ikke rykter. 

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om det du skriver stemmer(noe jeg tror er svært lite sannsynlig), så dreier det seg om en enkeltperson/enkelthendelse - og ingenting som har er relevant for osloskolens ve og vel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rektor har lite myndighet over Helsesykepleier. det er herlsestajon evt kommunelege som er rett sted

Ok. Jeg får ikke endret tittel på innlegget. Jeg mener uansett når man leverer barn på Osloskolen så bør de være trygge der, om det er kommunehelsetjenesten eller utdanningsetaten som er "ansvarlig". 

AnonymBruker
Skrevet

Siden helsesykepleieren har taushetsplikt så antar jeg at din informasjon om saken kommer direkte fra den berørte familien. Det faktum at sykepleieren ikke har blitt sagt opp betyr nok at det ble vurdert som forsvarlig å sende en bekymringsmelding. Det sendes bekymringsmelding når man er bekymret. Det betyr at man ikke trenger å være helt sikker i sin sak. Det er barnevernets oppgave å finne ut om det er hold i bekymringen. Her ble saken henlagt, som betyr at det ikke var nok bevis på at bekymringen stemte. 

Ja, det er en stor påkjenning å bli meldt til barnevernet. Men det er viktig å huske at konsekvensene av at barnevernet ikke griper inn, i saker med reell omsorgssvikt, er mye verre. 

Anonymkode: 6b25c...0da

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (Akkurat nå):

Om det du skriver stemmer(noe jeg tror er svært lite sannsynlig), så dreier det seg om en enkeltperson/enkelthendelse - og ingenting som har er relevant for osloskolens ve og vel.

Dessverre stemmer det. Det har åpenbart noe å si for Osloskolens vel og vel når det ikke håndteres. Enten fordi det som de fleste antar, er lite sannsynlig eller at det er mer vanlig enn man skulle tro. Det kan vi ikke vite fordi statistikk for dette neppe finnes pga personvern.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De vet at det alltid er to eller tre sider i en sak?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden helsesykepleieren har taushetsplikt så antar jeg at din informasjon om saken kommer direkte fra den berørte familien. Det faktum at sykepleieren ikke har blitt sagt opp betyr nok at det ble vurdert som forsvarlig å sende en bekymringsmelding. Det sendes bekymringsmelding når man er bekymret. Det betyr at man ikke trenger å være helt sikker i sin sak. Det er barnevernets oppgave å finne ut om det er hold i bekymringen. Her ble saken henlagt, som betyr at det ikke var nok bevis på at bekymringen stemte. 

Ja, det er en stor påkjenning å bli meldt til barnevernet. Men det er viktig å huske at konsekvensene av at barnevernet ikke griper inn, i saker med reell omsorgssvikt, er mye verre. 

Anonymkode: 6b25c...0da

Jeg er enig. Men, her er det reell fabrikkering, alt blir snudd på hodet det oppleves utrygt at dette forekommer og ikke slås ned på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...