AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Fikk praksisliste i dag for neste praksisperioden min, og fikk vite jeg skal ut i sykehjem IGJEN. Er mildt sagt *litt* skuffet.. Så langt har jeg hatt 10 uker sykehjemspraksis på sykehjem, 8 uker sykehuspraksis på en kirurgisk avdeling, 8 uker medisinsk praksis på et sykehjem og nå skal jeg ha 8 uker igjen med psykiatri praksis på et sykehjem... Eneste som er igjen etterpå da av praksis er 10 uker i hjemmesykepleien til høsten.. Selv så tenker jeg å søke meg jobb på sykehuset i nærheten av der jeg bor når jeg er ferdig utdannet, og syns derfor det er litt synd at nesten all erfaring jeg skal få ute i praksis på sykepleien er knyttet til sykehjem og geriatri. Er redd for at jeg skal bli sett på som en dårlig sykepleier eller at det blir vanskelig å jobbe med andre pasientgrupper når jeg er ferdig utdannet, fordi jeg har vært så mye på sykehjem og nesten all erfaring jeg har er med multimorbide pasienter på 75 +... Anonymkode: 464b1...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Synd at Norge fokuserer så mye på eldreomsorg aka bleieskift og stell i sykepleieutdanning... Anonymkode: df49a...79b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Få deg helgejobb på sykehus, meld deg som ferievikar i sommer. Mye mer verdifullt enn praksis. Anonymkode: 3c61f...fd8 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Det finnes avdelinger på sykehjem for eldre med psykiatriske diagnoser. Jeg skjønner at psykiatrisk sykehus kunne vært mer interessant. For det er mer stell og pleie, og gjerne diagnoser som demens. Hvis man ikke er interessert i det, så blir det kanskje kjedelig. Men jeg tror du bør fokusere på å få mest utbytte mtp psykiatri. Sørg for at du ikke blir brukt for mye og kun må utføre stell og vanlige sykepleieprosedyrer som er vanlig på sykehjem. Det bør ikke være en reprise av sykehjemspraksis, for dette er en annen type praksis, selv om du selvsagt skal håndtere å gjøre alt den jobben innebærer. Å få muligheten til å delta når avd er i kontakt med spesialisthelsetjenesten, evt følge pasienter, delta på visitt og evt psykolog/psykiater visitt, utarbeidetiltaksplaner, lære om utagering, vold, trusler, depresjon, angst, delir, hallusinasjoner og ofte andre mer alvorlige diagnoser, er viktig for å få utbytte av praksis. Du lærer mye om kommunikasjon. En fordel med å jobbe med eldre i flere praksiser, et at eldre møter vi stort sett over alt. Og de krever en annen type stell, pleie, kommunikasjon osv enn yngre. Anonymkode: ed815...e82 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det finnes avdelinger på sykehjem for eldre med psykiatriske diagnoser. Jeg skjønner at psykiatrisk sykehus kunne vært mer interessant. For det er mer stell og pleie, og gjerne diagnoser som demens. Hvis man ikke er interessert i det, så blir det kanskje kjedelig. Men jeg tror du bør fokusere på å få mest utbytte mtp psykiatri. Sørg for at du ikke blir brukt for mye og kun må utføre stell og vanlige sykepleieprosedyrer som er vanlig på sykehjem. Det bør ikke være en reprise av sykehjemspraksis, for dette er en annen type praksis, selv om du selvsagt skal håndtere å gjøre alt den jobben innebærer. Å få muligheten til å delta når avd er i kontakt med spesialisthelsetjenesten, evt følge pasienter, delta på visitt og evt psykolog/psykiater visitt, utarbeidetiltaksplaner, lære om utagering, vold, trusler, depresjon, angst, delir, hallusinasjoner og ofte andre mer alvorlige diagnoser, er viktig for å få utbytte av praksis. Du lærer mye om kommunikasjon. En fordel med å jobbe med eldre i flere praksiser, et at eldre møter vi stort sett over alt. Og de krever en annen type stell, pleie, kommunikasjon osv enn yngre. Anonymkode: ed815...e82 Jeg er helt enig i det du skriver og jeg ser poenget ditt, men det er nettopp det med at det ofte dessverre blir en "reprise" som du sier. Det har jeg opplevd i det som skulle være medisinsk praksis at dagene egentlig bare gikk til å stelle, skifte på pasienter, følge til toalett, følge de inn til måltider, se på at de tar medisinene sine, osv. Så jeg følte ikke at jeg lærte noe mye nytt... Jeg fikk ta et par blodprøver og en av de ansatte la meg øve 2 ganger på å legge pvk en dag det var rolig, men ellers så var det egentlig som en sykehjemspraksis. Noe som er veldig dumt når det egentlig skulle være en medisinsk praksis med fokus på ledelse.. Det følte jeg egentlig ikke at jeg fikk gjort, men jeg besto praksisen allikevel. Anonymkode: 464b1...cc5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synd at Norge fokuserer så mye på eldreomsorg aka bleieskift og stell i sykepleieutdanning... Anonymkode: df49a...79b I andre land vasker sykepleiere ikke dritt, men utfører administrative og medisinske oppgaver... Anonymkode: 7017b...7fd 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I andre land vasker sykepleiere ikke dritt, men utfører administrative og medisinske oppgaver... Anonymkode: 7017b...7fd Hvem vasker bæsjen i andre land da? Anonymkode: 851c1...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synd at Norge fokuserer så mye på eldreomsorg aka bleieskift og stell i sykepleieutdanning... Anonymkode: df49a...79b Du er vel av den samme ulla som mener at man skal kaste ut de eldre ut fra boligene sine, slik at de yngre får kjøpt seg bolig.. Fordi de eldre absolutt ikke er verdt å ta vare på, fordi de skal dø uansett. Så hva skal vi da med eldreomsorg? Anonymkode: 9d1c6...616 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvem vasker bæsjen i andre land da? Anonymkode: 851c1...426 Hjelpepleiere og andre med lavere utdannelse tar stell og andre oppgaver som ikke krever høyere utdannelse. Det er mye sykepleiere gjør i Norge i dag som andre yrkesgrupper burde tatt over, når vi har manko på sykepleiere. Anonymkode: effb3...3bd 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Psykisk helsevern for eldre er viktig erfaring. Jeg jobber som leder i psykisk helsevern og vet at dette er noe vi legger vekt på. Selv om ikke vi er en geriatrisk avdeling, men vi har jo godt voksne pasienter også. Så ikke tenk at denne praksisen er mindre verdt. Få deg heller en ekstrajobb. Det teller mer på CV Anonymkode: f2fa7...b79 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelpepleiere og andre med lavere utdannelse tar stell og andre oppgaver som ikke krever høyere utdannelse. Det er mye sykepleiere gjør i Norge i dag som andre yrkesgrupper burde tatt over, når vi har manko på sykepleiere. Anonymkode: effb3...3bd Eller: Vi hadde ikke hatt sykepleiermangel hvis alle sykepleierne bare hadde gjort sykepleieroppgaver. Anonymkode: 73cd7...5c0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Kan du ikke få deg helgejobb på sykehus når du er sykepleierstudent? Jobber på sykehjem selv, alle studentene som er innom har bare praksis på sykehjem og i hjemmesykepleie. Helt merkelig at man ikke får èn praksisperiode på sykehus, som sykepleierstudent. Anonymkode: 6ff6e...bdf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soft mann Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Dumt at det er sånn som du sier. Eg hadde ønsket meg mange flere kvinnelige sykepleiere å kvinnelige urologer. Men man får det man får slikt er det beklagelig vis. Men du kan vel ta noen ekstra kurs som gjør at du får den praksisen du ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du ikke få deg helgejobb på sykehus når du er sykepleierstudent? Jobber på sykehjem selv, alle studentene som er innom har bare praksis på sykehjem og i hjemmesykepleie. Helt merkelig at man ikke får èn praksisperiode på sykehus, som sykepleierstudent. Anonymkode: 6ff6e...bdf TS har jo allerede hatt én praksisperiode på sykehus. Men det burde vært minst to. Det er ikke alle pasienter som er 80+ og multimorbide. Alle vet jo at dette kun handler om tilgang på praksisplasser. Anonymkode: 73cd7...5c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS har jo allerede hatt én praksisperiode på sykehus. Men det burde vært minst to. Det er ikke alle pasienter som er 80+ og multimorbide. Alle vet jo at dette kun handler om tilgang på praksisplasser. Anonymkode: 73cd7...5c0 Jeg tipper at om 20 år så jobber ikke sykepleiere på sykehjem lenger. Kanskje en eller to bare for å administrere medisin, resten må helsefagarbeidere tar seg av. Så skjønner ikke hvorfor de skal ha så mye praksis på sykehjem. De fleste nyutdannede sykepleiere vil ikke jobbe på sykehjem. Anonymkode: 6ff6e...bdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Synd at Norge fokuserer så mye på eldreomsorg aka bleieskift og stell i sykepleieutdanning... Anonymkode: df49a...79b Der hvor min mor var så var det et stort skille mellom sykepleier og hjelpepleierne. Sykepleierne hadde ikke tid til å ta seg av vasking og bleieskift, og måtte dette gjøres når sykepleieren kom for å gjøre sitt arbeide så kom hun/han i følge med en hjelpepleier som tok seg av slikt. Anonymkode: 6865e...3b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem vasker bæsjen i andre land da? Anonymkode: 851c1...426 Pleieassistenter, helsefagarbeidere, hjelpepleiere. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Eller: Vi hadde ikke hatt sykepleiermangel hvis alle sykepleierne bare hadde gjort sykepleieroppgaver. Anonymkode: 73cd7...5c0 Det er sant, men vi ville nok fortsatt da hatt mangel på folk til å utføre de tunge pleieoppgavene... Anonymkode: 9d9c4...926 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden Men stell er jo en stor del av observasjon som sykepleier? Anonymkode: f6623...ec4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden Her var det omvendt, jeg fikk alle praksiser på sykehus, bortsett fra ledelsespraksis 3 året. Skulle gjerne vært på sykehjem første året der man lærte grunnleggende stell, var på sykehus på urologen på gamle Aker sykehus. Var vel og bra det, men fokuset var jo alt annet enn grunnleggende stell. Anonymkode: f77fd...9d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Synd at Norge fokuserer så mye på eldreomsorg aka bleieskift og stell i sykepleieutdanning... Anonymkode: df49a...79b Eldreomsorg er MYE mer enn bleieskift! Jobbet 15 år i eldreomsorg og skift var bare en brøkdel. Sår, mors, terminal/palliativ pleie, peg-stell og sonde mat, diabetes, kost-utfordringer, psykiatri og mye mer. Du er uvitende! Anonymkode: a1ab2...d6f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå