AnonymBruker Skrevet 3. mars #1 Skrevet 3. mars Har ikke vært i Oslo siden jeg var barn. Skal fly dit i begynnelsen av april og besøke barnebarn. Noen som har erfaring med å reise fra Gardermoen til Oslo S med tog og vet om togene blir fulle sånn at man bør ha kjøpt billett på forhånd? Fly har en tendens til å bli forsinket når jeg reiser , og jeg vet ikke hvor lang tid jeg kommer på å bruke på å finne fram på Gardermoen så jeg tenker å ta det som det faller seg. Men hvis det pleier å bli fullt så er det jo best å ha sikret billetten på forhånd. Er det lik pris på forhåndskjøp og kjøp på stedet forresten? Finnes det automat for billettkjøp, eller er det kun app? Anonymkode: 021c1...a32
AnonymBruker Skrevet 3. mars #2 Skrevet 3. mars Aldri opplevd det at de er for fulle, alltid fått plass Anonymkode: e1413...51a 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars #3 Skrevet 3. mars Det går mange, mange tog og det trenger du ikke tenke på i det heletatt. Selv om du kjøper bilett er du ikke garantert å få plass selv om det skulle være fullt altså. Prisen er lik. Det enkleste er å bruke VY appen, eller bare kjøpe på maskiner på stasjonen. Fra Gardermoen inn til Oslo anbefaler jeg bare å bruke VY da flytoget er langt dyrere og ikke noe mer fornuftig inn til Oslo. Andre veien kan flytoget være praktisk om det er forsinkelser da det er garanti i biletten til flytoget (og derfor nesten dobbelt så dyr som Vy) Anonymkode: ea07f...4d2 4
Malursk Skrevet 3. mars #4 Skrevet 3. mars Toget går hver halvtime,dropp flytoget 😉. Får kjøpt billett der man går ned til toget, automat ved rulletrapp. Trenger ikke forhåndsbestille. Jeg sitter på det toget nå, neste stopp Gardermoen. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars #5 Skrevet 3. mars Ikke nødvendig med forhåndsbestilling:) Tips: Husk at det ikke er noen togstasjon som heter Gardermoen. Den heter Oslo lufthavn. Kjøper du fra billettautomat er ikke den "smart nok" til å skjønne hvilken stasjon du reiser fra/til hvis du ikke skriver det korrekt:P Anonymkode: 817d5...d11
AnonymBruker Skrevet 3. mars #6 Skrevet 3. mars Togene er sjeldent så fulle at man bør ha reservert billetter for å komme seg på. Og når togene er smekkfulle er det uansett nesten umulig komme seg frem i vognene til plassen man har reservert. Det er heller ikke alle tog man får reservert seter på. Flytogene pleier ha bedre plass enn lokaltogene da, om du er villig til å dobbelt pris. Anonymkode: 59617...70d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #7 Skrevet 3. mars Ingen verdens ting å bekymre seg for. Vy-togene kan være relativt fulle når det er skikkelig rush, men ikke sånn at du ikke kommer med. Flytoget er sjelden påfallende fullt. Med Vy sine tog kan du kjøpe billetter i app eller på billettautomater på Gardermoen. I tillegg kan du i prinsippet også ta toget med Ruter-billett (fra sone 4N til sone 1), altså kollektivselskapet i Oslo og Akershus. Hvis du skal videre fra Oslo S med buss, trikk eller T-bane kan du da også gå over på dette med samme billett innen 2 1/2 time. Hvis du mot all formodning ikke får kjøpt billett på automat på Gardermoen kan du også gå ombord i en betjent vogn og kjøpe direkte av konduktør. Men da legger de på et ombordtillegg på 40 kr., så jeg ville kjøpt på automat på forhånd. Ombordtillegget gjelder for ordens skyld ikke for honnører. På Flytoget vil du rett og slett ikke komme deg ombord uten billett pga. sperreporter. Der kan du bare "tæppe" bankkort på sperreporten og trykke på hvilken stasjon du skal til, så åpner portene seg og du kan gå rett ombord på Flytoget. Det er veldig enkelt, og blir det aktuelt vil du skjønne det uten problemer. Flytoget er samtidig en del dyrere, så med mindre du har mye bagasje (bedre tilrettelagt for dette på Flytoget) eller det er ekstremt mye folk (stort sett færre folk på Flytoget) er det neppe noen grunn til å ta Flytoget. Så er Flytoget et helt fint alternativ hvis prisen ikke er så nøye. Anonymkode: 1abc5...460 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars #8 Skrevet 3. mars Tusen takk for svar alle sammen! -ts Anonymkode: 021c1...a32
AnonymBruker Skrevet 3. mars #9 Skrevet 3. mars Uavhengig av hva du velger pleier jeg alltid forhandsbestille i det jeg lander. Man får ikke plassreservasjon, som flere allerede har påpekt. Men er så praktisk å ha billett i app, i stedet for å bruke tid på automater. Anonymkode: 95b4a...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #10 Skrevet 3. mars Har aldri opplevd å ikke komme med, men har opplevd å måtte trenge meg på. Hvis du har tid så gå langt fremover på perrongen (sjekk om det er kort eller langt tog som kommer, det står på skjermen). Så slipper du slåss om plass med alle etternølerne som kommer løpende ned rulletrappa. Om du synes dette høres illevarslende ut, så får jeg nok sitteplass 19 av 20 ganger. Anonymkode: 103a6...c8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå