Gå til innhold

Jobbsøker rett ut fra VGS, hjelp fra nav?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 12.42):

Han kan få hjelp av Nav jo. Han må registrere seg som arbeidssøker så har han rett på hjelp og oppfølging fra Nav. Han går også inn under det som kalles ungdomsgarantien. https://www.nav.no/soker-jobb#jobbsokertips

Anonymkode: 7080a...d6d

Men da må man ta de jobbmulighetene man får og sønnen til ts har  uttrykt at han ikke vil jobbe med eldre og funksjonshemmede. 

Anonymkode: cffab...354

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 12.58):

Ikke så lett som i gamle dager å bare "få" en jobb. Mange krever at man er over 18 år og helst med erfaring. I Oslo er det mange om beinet. 

Min datter har bursdag sent på året og ble derfor ikke 18 før i desember i vgs3. Og studiespes er ganske krevende ( synes hun) så kapasiteten til å jobbe mye ved siden av skolen er ikke så stor. Men hun har begynt å søke deltidsjobb nå iallefall - ønsker seg ett jobbeår før videre studier. 

Så alt er ikke like lettvint, elv om ønsket er der. 

Anonymkode: fffb9...d4d

Her i hus fikk begge to seg jobber når de gikk i 10. klasse. Den ene på Burger King og den andre på pizzabakeren.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det vil bli satset betydelig på forsvaret fremover, så han vil antakelig ha mulighet til å søke en jobb der etter førstegangstjeneste? 

Anonymkode: 63214...c57

Har du ikkje lese kva TS skriv?
Han har allereie bestemt seg for kva han skal studere. 

Anonymkode: dd513...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 15.30):

Hvor i all verden ansetter de 14-åringer? Selv når jeg vokste opp på 90-tallet så var det umulig å få jobb i kommunen før man var 16, og der var nåløyet TRANGT for å kunne få seg f eks vaskejobb på sykehjemmet. 

Anonymkode: 24992...dd1

Fra man er 14 kan man for eksempel selge Dagbladet/VG på søndager. Og jeg er også vokst opp på nittitallet og fra jeg var 13 så satt jeg barnevakt og fra jeg var 15 solgte jeg jordbær i sesong og gikk med Aftenposten og for å si det sånn det var veldig vanlig at alle hadde jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du ikkje lese kva TS skriv?
Han har allereie bestemt seg for kva han skal studere. 

Anonymkode: dd513...e3c

Hvordan er dette i konflikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men da må man ta de jobbmulighetene man får og sønnen til ts har  uttrykt at han ikke vil jobbe med eldre og funksjonshemmede. 

Han har sagt at han helst ikke vil ha stell, altså vaske og skifte bleier, på andre enn babyer evt.

Ts.

Anonymkode: 7747f...06f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan er dette i konflikt? 

Godt tips. Men problemet er at, som jeg har skrevet, han ønsket å gå militære, men kom ikke inn på sesjon engang da han har en fysisk tilstand. 

Anonymkode: 7747f...06f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan han ikke bo hjemme mens han tar opp fag? Min gutt flyttet hjem etter endt fagprøve for å ta studiespes fagene. Han har en liten jobb på coop og får i tillegg ekstravakter. Å få de fagene er såpass viktig at vi prioriterer at han får denne hjelpa av oss.

Anonymkode: 08052...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan han ikke bo hjemme mens han tar opp fag? Min gutt flyttet hjem etter endt fagprøve for å ta studiespes fagene. Han har en liten jobb på coop og får i tillegg ekstravakter. Å få de fagene er såpass viktig at vi prioriterer at han får denne hjelpa av oss.

Jo, men det er jo dette TS tenker NAV skal hjelpe til med... 🙄

Anonymkode: 93f45...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men det er jo dette TS tenker NAV skal hjelpe til med... 🙄

Evt støtte økonomisk dersom han ikke får seg noe jobb (nok jobb?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ta nettskole for en slags utdanning til assistent i barnehage/SFO. Kunne i hvertfall det for noen få år siden. Oppmøte kun for eksamen. Kanskje det kunne ha vært noe for ham? Kan fint gjøres ved siden av jobb, og da vil han stå litt sterkere.

Anonymkode: 258b2...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 12.29):

Hvorfor jobber han ikke under studiene? Trodde det var vanlig blant elever i 10.-3. trinn...

Anonymkode: 97b15...a4a

Det har blitt veldig vanskelig for dagens ungdom å få seg jobb i dag. De aller fleste vil ikke ha noen under 18. Og det er mange søkere på en liten deltidsstilling. Min sønn som også er snart ferdig med vgs nå, søkte siden han begynte på vgs. Var rundt overalt og leverte cv og søknader. De fleste jobber ble besatt via kontakter. Til slutt fikk han seg jobb via en kompis, men flere av vennene hans søker enda. Sånn har det blitt i dag dessverre. Og da er veien for ungdom for å falle ut så kort.

Anonymkode: 51391...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 12.36):

Nei, maaange som ikke jobber som ungdom. Jeg gjorde det ikke selv, til tross for at jeg ikke kom fra et velstående hjem på noe vis - klarte meg med det jeg hadde inn av stipend og andre ordninger (tidl. fosterbarn, så blir litt spesielle rammer).

Det er ikke snakk om at sønnen skal studere, det er snakk om å skaffe arbeid. Han studerer ikke, som jo er en veldig naturlig årsak til hvorfor han ikke jobber under studene (som han altså ikke holder på med!).

Studier på 10-3. trinn? Det er ikke vanlig for elever å jobbe under studier i hvert fall, det er helt sikkert, forskjell på elever og studenter.

Anonymkode: 82893...832

Jobber i 10. trinn i Drammen. Når vi studerer økonomi, så oppgir 1/3 del av klassen at de har en deltidsjobb ved siden av skolen.

Anonymkode: 97b15...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 11.53):

Nei dette må han klare selv.

Mitt råd er å ta kurs som kranfører til tårnkran. Det tar en uke og jobbene betaler godt.

Anonymkode: 4459f...013

Enig med det om jobb som kranfører.

Ellers ang Nav, han må / registrere seg i systemet at han er uten jobb. Mulig han kan ha rett på noe sosialstønad.

Det å få hjelp av Nav til å få seg en jobb har jeg veldig lite troen på.

Han må registrere seg hos alle vikarbyrå rundtom. 

Anonymkode: b446a...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...