AnonymBruker Skrevet 3. mars #41 Del Skrevet 3. mars takinova skrev (Akkurat nå): God CV er jo feks å ha erfaring med arbeidslivet fra man er 14 år. Derfor skjønner ikke mors bekymring for at han ikke skal få seg jobb. Krisemaksimering eller helikoptermamma. Jeg er ikke bekymret, ut over det normale, for at han ikke skal få seg jobb, men jeg tenker at det kan hende det tar 1mnd eller 2, og da 2-3 mnd før evt lønn. Da var hovedspørsmålet mitt om han hadde krav på hjelp i denne perioden. Men her blir det jo tatt antagelser over en lav sko. Jeg har fått svar på det jeg lurte på og takker både de som svarte på mine spørsmål og de som kom med gode tips. Anonymkode: 7747f...06f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #42 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vanlig, ja. Så vanlig at majoriteten gjør det? Nei. Det er vanskelig å få seg jobb i dag, om man spør de unge. Det viser utallige artikler om f.eks. sommerjobb, men tidvis også mer omfattende undersøkelser som tar for seg deltidsjobbing. Det er ofte dårlige kår, tidvis ulovlige (ref. arbeidstilsynet og LOs sommerpatrulje bl.a.) og i tillegg mange om beinet. Det kan være at to unge voksene har hatt null problemer, men det er det vi kaller for anekdotisk bevis, med andre ord, ikke et bevis. Fint at dine opplevde det slik, men det er nok ikke sånn for majoriteten, noe vi selvsagt må se til. Anonymkode: 82893...832 Jeg jobber på en videregående skole i Akershus. Samtlige av mine elever har jobb ved siden av skolen. Det er kun fåtallet som ikke har jobb. Her vi bor, like utenfor Oslo er det svært lett for ungdom å få jobb. Siden dette er vg1 og vg 2 elever, er ingen av dem fylt 18 år. Anonymkode: ba8ff...20d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #43 Del Skrevet 3. mars Det var bak jernteppet/Sovjetunionen at staten skaffet jobb til folk. Dette er ei fin tid å søke jobb på. Mange ønsker sommervikarer og de flinke får noen steder fortsette. Registrere seg som jobbsøker bør han jo gjøre. Anonymkode: e657e...01e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #44 Del Skrevet 3. mars takinova skrev (23 minutter siden): God CV er jo feks å ha erfaring med arbeidslivet fra man er 14 år. Derfor skjønner ikke mors bekymring for at han ikke skal få seg jobb. Krisemaksimering eller helikoptermamma. Hvor i all verden ansetter de 14-åringer? Selv når jeg vokste opp på 90-tallet så var det umulig å få jobb i kommunen før man var 16, og der var nåløyet TRANGT for å kunne få seg f eks vaskejobb på sykehjemmet. Anonymkode: 24992...dd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #45 Del Skrevet 3. mars Hvorfor ikke militæret? Eller folkehøyskole? Alt er bedre enn å dasse rundt uten jobb, da snur han døgnet og utvikler "sosial angst" før du vet ordet av det. Anonymkode: 24992...dd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #46 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sønnen min på 19år er ferdig vgs til våren og skal ikke videre på skole nå. Han ønsker å få seg en jobb. Har han rett på økonomisk hjelp fra nav frem til han får seg jobb? Anonymkode: 7747f...06f Hvorfor skal han ikke studere? Hva med førstegangstjeneste? Det er litt spesielt av mor å tenke på at barnet skal få et friår betalt av NAV. Anonymkode: 392fc...cb4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #47 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor skal han ikke studere? Hva med førstegangstjeneste? Det er litt spesielt av mor å tenke på at barnet skal få et friår betalt av NAV. Anonymkode: 392fc...cb4 Det er jeg helt enig med deg i, hvis det var tilfellet. En annen ting jeg syns er spesielt er å komme med den type uttalelser basert på den informasjonen jeg faktisk har kommet med her. Men da kan jeg ta det igjen: Jeg lurte på om han hadde krav på hjelp fra nav dersom han ikke finner jobb som starter den dagen skolen slutter. Det er uaktuelt for han å ikke finne seg en jobb. Han ville i militæret, men pga en fysisk tilstand kom han ikke inn til sesjon. Han har hatt endel fravær pga operasjoner de to siste årene. Dette får han godkjent fravær for da det er dokumentert, men han har allikevel gått glipp av undervisning. Dette gjør at han skal ta opp 3 fag for å forbedre karakterer for å komme inn på det studiet han ønsker. Anonymkode: 7747f...06f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #48 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har foreldre som får økonomisk støtte fra staten? Anonymkode: 392fc...cb4 Kan du begrunne denne? Anonymkode: 7080a...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #49 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvor i all verden ansetter de 14-åringer? Selv når jeg vokste opp på 90-tallet så var det umulig å få jobb i kommunen før man var 16, og der var nåløyet TRANGT for å kunne få seg f eks vaskejobb på sykehjemmet. Anonymkode: 24992...dd1 Begge mine har var avløser fra de var 14. Og ene jobbet på kafeteria fra 14 år i helger. Pakket ved på 2 nabo gårder fra de var 11 år. Fikk da betalt pr sekk de pakket. Så noen steder får en. Men har jo med hva en ønsker å drive med. I kommunen tar de inn ungdom hver sommer ned til 13 år hvor de enten er med vaktmester, parkpetsonelet , renholder skogavdelingen osv, de ansetter 20 stk h er sommer. Ser og nabo kommunen gjør det samme der er det og at en kan ønske å jobbe på felles beite og være med å melke ku og får da en fot inn til å bli avløser Begge kommunene tilbyr og ungskogpleie kurs fra en er 14 år Anonymkode: 841d3...435 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #50 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei. Sønnen min på 19år er ferdig vgs til våren og skal ikke videre på skole nå. Han ønsker å få seg en jobb. Har han rett på økonomisk hjelp fra nav frem til han får seg jobb? Og vil nav evt også hjelpe ham med å finne jobb? Han er klar over at han ikke kan være kresen og er villig til å ta så og si hva som helst. Han kommer til å bo hos sin far og vil ikke betale husleie før han har inntekt. Anonymkode: 7747f...06f Be han instendig om å fullføre noe, slik at han gå ut som lærling på ett eller annet. For har han det grunnlaget gjerne fra TIP er det mye å velge i. Å droppe ut ser ikke veldig bra ut. Anonymkode: a6602...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #51 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Be han instendig om å fullføre noe, slik at han gå ut som lærling på ett eller annet. For har han det grunnlaget gjerne fra TIP er det mye å velge i. Å droppe ut ser ikke veldig bra ut. Anonymkode: a6602...3a9 Han skal ta opp fag for å komme inn på det studiet han ønsker. Ellers så er jeg helt enig med tankegang din 👍 Anonymkode: 7747f...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #52 Del Skrevet 3. mars Ja, han kan melde seg som arbeidssøker og få hjelp av Nav. Nav har noe som heter ungdomsgarantien hvor ungdom skal prioriteres ut i jobb. De aller fleste Nav kontorer har egen ungdomsavdeling som jobber godt med dette. Han kan også få litt i sosialhjelp, men det er ikke mye. Anonymkode: cfd6a...2c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #53 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Eneste nav hjelper evnt til med er jobb søker kurs. Evnt sosial stønad. Så har han ingen skole som direkte gir et yrke må han bare sette seg ned søke i butikker osv. Telefonsamtale selger osv Er som sønnen her sa: er rimlig glad jeg tok yrkesfag, rett ut i jobb og fagbrev i hånden etter 4 år. Flere av de som gikk studiespes står enten på kiwi eller rema og angrer de ikke tok yrkesfag, de fant ut etter 3 år at de ikke orket å studere videre, 1 har søkt yrkesfag fra høsten Anonymkode: 841d3...435 Yrkesfag er et godt valg for noen, men ikke for alle. Akkurat som at studiespes er et godt valg for noen, men ikke for alle. Det er ikke sikkert de som står i kassa på Kiwi nå gjør det om tre år. Da kan de være godt i gang med universitetsstudier, noe det blir langt vanskeligere for din sønn å gjøre, om han skulle finne ut at han vil det i stedet. Ingen av delene er dårlige valg i seg selv. Og fasiten sitter man ikke med som 19-åring, men først 30+. Anonymkode: 6af7a...024 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #54 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, han kan melde seg som arbeidssøker og få hjelp av Nav. Nav har noe som heter ungdomsgarantien hvor ungdom skal prioriteres ut i jobb. De aller fleste Nav kontorer har egen ungdomsavdeling som jobber godt med dette. Han kan også få litt i sosialhjelp, men det er ikke mye. Anonymkode: cfd6a...2c8 Er ikke det mest for ungdom som har falt utenfor, ikke har fullført skole og havnet på skråplanet? Ikke en ungdom som har fullført vgs og skal ha et friår med jobb før studier som det dreier seg om her Anonymkode: f003a...a98 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #55 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jeg helt enig med deg i, hvis det var tilfellet. En annen ting jeg syns er spesielt er å komme med den type uttalelser basert på den informasjonen jeg faktisk har kommet med her. Men da kan jeg ta det igjen: Jeg lurte på om han hadde krav på hjelp fra nav dersom han ikke finner jobb som starter den dagen skolen slutter. Det er uaktuelt for han å ikke finne seg en jobb. Han ville i militæret, men pga en fysisk tilstand kom han ikke inn til sesjon. Han har hatt endel fravær pga operasjoner de to siste årene. Dette får han godkjent fravær for da det er dokumentert, men han har allikevel gått glipp av undervisning. Dette gjør at han skal ta opp 3 fag for å forbedre karakterer for å komme inn på det studiet han ønsker. Anonymkode: 7747f...06f Sosialhjelp, som kommer med aktivitetsplikt. Og kanskje han kan få jobbsøkerkurs og veiledning til jobbsøking. Men NAV vil ikke gi ham jobb, det må han skaffe seg selv. Det er en veldig krav-mentalitet i samfunnet, hva har jeg KRAV på? Ikke hva man selv har å tilby. Personlig mener jeg at 19-åring er som slutter på vgs og som får bo hos foreldrene ikke bør få sosialhjelp, med mindre foreldrene har ekstremt lite penger slik at «ungene» MÅ betale husleie. Er betalt friår på sosialstønad er ikke ok. De er jo nesten uten utgifter så lenge de ikke må betale husleie og mat. Dvs de er nesten uten utgifter de MÅ ha, jeg tenker ikke på klær og moro her. Anonymkode: 6af7a...024 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #56 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nav har ekstra fokus på å hjelpe de unge ut i jobb, de som står uten skoleplass. Om det følger penger med så er det iallefall ikke mye penger. Anonymkode: 08052...bc8 Nei, en ungdom som er vurdert til at hen klarer seg selv, faller ikke under denne rettigheten Hilsen Nav-ansatt. Anonymkode: a63cb...201 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #57 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Han skal ta opp fag for å komme inn på det studiet han ønsker. Anonymkode: 7747f...06f Skal NAV betale for alle som vil ta opp fag til de endelig har fått nok poenger til å komme inn på akkurat det studiet de ønsker? Anonymkode: 392fc...cb4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #58 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Skal NAV betale for alle som vil ta opp fag til de endelig har fått nok poenger til å komme inn på akkurat det studiet de ønsker? Anonymkode: 392fc...cb4 Enig, sosialhjelp for å ta opp fag man har ståkarakter i er faktisk ikke ok. Anonymkode: 6af7a...024 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 4. mars #59 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvor i all verden ansetter de 14-åringer? Selv når jeg vokste opp på 90-tallet så var det umulig å få jobb i kommunen før man var 16, og der var nåløyet TRANGT for å kunne få seg f eks vaskejobb på sykehjemmet. Anonymkode: 24992...dd1 Bekjentskap, stor mangel på arbeidskraft, tilskuddsordninger for å ansette unge(rekruttering) osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #60 Del Skrevet 4. mars Det vil bli satset betydelig på forsvaret fremover, så han vil antakelig ha mulighet til å søke en jobb der etter førstegangstjeneste? Anonymkode: 63214...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå