Gå til innhold

Jobbsøker rett ut fra VGS, hjelp fra nav?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror serveringsbransjen skriker etter folk. Ellers AKS/SFO og barnehager. 

Anonymkode: d8a64...9aa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min er 19, og ferdig på vgs nå , han er heldig og skal ut i militæret i august ❤️. Men, han jobber ved siden av skolen,som nesten alle andre på samme alder!! Mc. Donalds 😂.

(Han har tenkt å studere videre etter militæret)

Anonymkode: 91291...405

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han kan få hjelp av Nav jo. Han må registrere seg som arbeidssøker så har han rett på hjelp og oppfølging fra Nav. Han går også inn under det som kalles ungdomsgarantien. https://www.nav.no/soker-jobb#jobbsokertips

Anonymkode: 7080a...d6d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror serveringsbransjen skriker etter folk. Ellers AKS/SFO og barnehager. 

Anonymkode: d8a64...9aa

Ja, jeg tenker også døgnbemannet boliger. Han har erfaring fra restaurantbransjen med sommerjobb på restaurant i Danmark fra han var 14år.

Han snakker også flere språk og har god CV til å være 19år, så jeg tror ikke han vil ha store problemer med å finne seg jobb, men realistisk sett så er det godt mulig at han vil stå arbeidsledig en liten stund.

Anonymkode: 7747f...06f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min er 19, og ferdig på vgs nå , han er heldig og skal ut i militæret i august ❤️. Men, han jobber ved siden av skolen,som nesten alle andre på samme alder!! Mc. Donalds 😂.

(Han har tenkt å studere videre etter militæret)

Anonymkode: 91291...405

Hvorfor ler du av at han jobber på Mc. Donalds?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor det? Har han tilstander som gjør at han ikke klarer å søke jobb slik andre? Eller må han ha spesiell tilretteleggelse på jobb?

Anonymkode: 93f45...996

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAV er stort sett helt hjelpeløs i å skaffe noen som helst jobb, de bryr seg bare med hvordan statistikken ser ut for ytelser og antall i jobb. Seriøst de er helt på jordet og man må hjelpe seg selv. 

Ung mann må hjelpe seg selv og finne seg en jobb, det faktum at det tas tak i av dere FØR han står der uten noe som helst i august tar jeg som godt nytt.

Da jeg var ferdig med vgs. og hadde bestemt meg for å studere mer hadde jeg masse kompiser som allerede jobbet fordi de hadde mer fagskole type utdanninger, og de snakket hele tiden om at det var så bra å være i jobb og hvorfor skulle jeg ta 3-5 år med studier i tillegg, det kunne jo umulig være lønnsomt.

Så sitter vi her 20+ år seinere og de er blitt for gamle til å springe rundt i stillas og stå på knærne med rør og betong, og overtiden og skift tillegg er borte, og de har en relativt dårlig betalt jobb på 45+. De kommenterer ikke lengre.

La sønnen din gå litt i seg selv og finne ut hva han vil, ikke la han gå over i slask status til høsten eller bli sittende å game til langt på natt.

Muligheter:

1) Folkehøyskole

2) Fengselsbetjent (gratis og med litt lønn)

3) 1 år med forsvar er perfekt til å motivere en ung mann til finne seg en jobb kjapt for det er kjipt.

4) Barnehager skriker etter vikarer (masse firma som Adecco osv som formidler slikt) 

Ikke la han ligge på gutterommet/hybel det kommer det intet godt ut av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (37 minutter siden):

Han har ikke opparbeidet seg rett til noe annet enn evt. sosialhjelp.

Nav kommer ikke til å hjelpe han å finne seg jobb før han blir definert inn i en gruppe de jobber med. Det tar langt tid.

I dagens arbeidsmarked er det enkelt å finne seg jobb. Den første jobben er den som tar lengst tid å få, men straks han har fått seg jobb, og fortsetter å søke, så vil tilbudene renne inn.

Det siste du sier er bare tull. 
Du må ha 25års erfaring og være nyutdannet samtidig for å få jobb i dag. Helst være ferdig opplært i alle prosedyrer osv. 

Kommer selvfølgelig an på hva du vil jobbe med. Helsevesenet ser etter flest vikarer, og ser mange plasser at de tar inn "hvem som helst". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei.

Sønnen min på 19år er ferdig vgs til våren og skal ikke videre på skole nå. Han ønsker å få seg en jobb. Har han rett på økonomisk hjelp fra nav frem til han får seg jobb? 

Og vil nav evt også hjelpe ham med å finne jobb? Han er klar over at han ikke kan være kresen og er villig til å ta så og si hva som helst. Han kommer til å bo hos sin far og vil ikke betale husleie før han har inntekt. 

Melder han seg arbeidsledig på Nav, vil de hjelpe han med jobbsøking, men noe økonomisk hjelp tror jeg ikke han har rett på. Den beskjeden fikk i hvertfall en mann som hadde barn, han fikk ikke jobb før etter noen mnd etter endt utdannelse, han måtte på sosialen.

Anonymkode: 2a50b...09c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
Tuppeluri skrev (1 minutt siden):

Det siste du sier er bare tull. 
Du må ha 25års erfaring og være nyutdannet samtidig for å få jobb i dag. Helst være ferdig opplært i alle prosedyrer osv. 

Kommer selvfølgelig an på hva du vil jobbe med. Helsevesenet ser etter flest vikarer, og ser mange plasser at de tar inn "hvem som helst". 

Bra du legger til det siste avsnittet der. Jeg regner med at folk ikke trodde jeg snakket om jobber som krever utdanning.

Det skrikes etter arbeidskraft i varehandelen, i helsevesenet, assistenter i skoler og barnehager og i mange andre bransjer. 

Min påstand er at det knapt har vært lettere for å ufaglærte å få seg en jobb som det er nå. Om man er fornøyd med den type jobb, det blir jo en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor jobber han ikke under studiene? Trodde det var vanlig blant elever i 10.-3. trinn...

Anonymkode: 97b15...a4a

Ikke så lett som i gamle dager å bare "få" en jobb. Mange krever at man er over 18 år og helst med erfaring. I Oslo er det mange om beinet. 

Min datter har bursdag sent på året og ble derfor ikke 18 før i desember i vgs3. Og studiespes er ganske krevende ( synes hun) så kapasiteten til å jobbe mye ved siden av skolen er ikke så stor. Men hun har begynt å søke deltidsjobb nå iallefall - ønsker seg ett jobbeår før videre studier. 

Så alt er ikke like lettvint, elv om ønsket er der. 

Anonymkode: fffb9...d4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De mest populære på vår SFO er de unge guttene som svipper innom i vikariater. Det er så mange kvinner i grunnskolen så disse unge mennene som kommer inn og leker og tøyser med barna er kjempepopulære.

Ellers er vi mange pårørende til demente som skulle hatt noen til å komme innom og drikke kaffe med de og bare prate et par timer. Dagsentre legges ned og jeg tipper det straks blir godt marked for private som kan bidra som støttekontakter.

Anonymkode: 57329...1c0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Sønnen min på 19år er ferdig vgs til våren og skal ikke videre på skole nå. Han ønsker å få seg en jobb. Har han rett på økonomisk hjelp fra nav frem til han får seg jobb? 

Og vil nav evt også hjelpe ham med å finne jobb? Han er klar over at han ikke kan være kresen og er villig til å ta så og si hva som helst. Han kommer til å bo hos sin far og vil ikke betale husleie før han har inntekt. 

Nei nav hjelper ikke med med penger med mindre han tjente over et visst antall 1000 året før. Sykehjemmene, uteplasser og restauranter trenger vel folk han kan gå rundt å høre 

Anonymkode: b65ff...2ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, maaange som ikke jobber som ungdom. Jeg gjorde det ikke selv, til tross for at jeg ikke kom fra et velstående hjem på noe vis - klarte meg med det jeg hadde inn av stipend og andre ordninger (tidl. fosterbarn, så blir litt spesielle rammer).

Det er ikke snakk om at sønnen skal studere, det er snakk om å skaffe arbeid. Han studerer ikke, som jo er en veldig naturlig årsak til hvorfor han ikke jobber under studene (som han altså ikke holder på med!).

Studier på 10-3. trinn? Det er ikke vanlig for elever å jobbe under studier i hvert fall, det er helt sikkert, forskjell på elever og studenter.

Anonymkode: 82893...832

Det er veldig vanlig for elever på VGS å ha jobb ved siden av skolen., spesielt de som er fylt 18. Det er ikke vanskelig å få seg jobb for de fleste unge idag. TS sitt barn skal bo nær Oslo, og der er det flust med jobber. Har selv 2 unge voksne som begge har jobb ved siden av studier i Oslo. Null problemer for både de og venner å skaffe seg jobber. Og alle hadde jobb ved siden av fra de begynte på VGS. 

Anonymkode: ea218...e03

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg tenker også døgnbemannet boliger. Han har erfaring fra restaurantbransjen med sommerjobb på restaurant i Danmark fra han var 14år.

Han snakker også flere språk og har god CV til å være 19år, så jeg tror ikke han vil ha store problemer med å finne seg jobb, men realistisk sett så er det godt mulig at han vil stå arbeidsledig en liten stund.

Hvordan kan han ha så god CV når han kun er 19 og ikke ferdig med VGS, og kun jobber på kinoen ved siden av skolen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har han rett på økonomisk hjelp fra nav frem til han får seg jobb? 

Han har foreldre som får økonomisk støtte fra staten?

Anonymkode: 392fc...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan han ha så god CV når han kun er 19 og ikke ferdig med VGS, og kun jobber på kinoen ved siden av skolen. 

Frivillig arbeid og politiske verv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er veldig vanlig for elever på VGS å ha jobb ved siden av skolen., spesielt de som er fylt 18. Det er ikke vanskelig å få seg jobb for de fleste unge idag. TS sitt barn skal bo nær Oslo, og der er det flust med jobber. Har selv 2 unge voksne som begge har jobb ved siden av studier i Oslo. Null problemer for både de og venner å skaffe seg jobber. Og alle hadde jobb ved siden av fra de begynte på VGS. 

Vanlig, ja. Så vanlig at majoriteten gjør det? Nei.

Det er vanskelig å få seg jobb i dag, om man spør de unge. Det viser utallige artikler om f.eks. sommerjobb, men tidvis også mer omfattende undersøkelser som tar for seg deltidsjobbing. Det er ofte dårlige kår, tidvis ulovlige (ref. arbeidstilsynet og LOs sommerpatrulje bl.a.) og i tillegg mange om beinet.

Det kan være at to unge voksene har hatt null problemer, men det er det vi kaller for anekdotisk bevis, med andre ord, ikke et bevis. Fint at dine opplevde det slik, men det er nok ikke sånn for majoriteten, noe vi selvsagt må se til.

Anonymkode: 82893...832

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

God CV er jo feks å ha erfaring med arbeidslivet fra man er 14 år. 

Derfor skjønner ikke mors bekymring for at han ikke skal få seg jobb. 

Krisemaksimering eller helikoptermamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette må han fikse selv, men han er heldig. Han bor i et området hvor det er lett å få seg jobb, så lenge han ikke er kresen.

Anonymkode: ba8ff...20d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...