AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Hei. Sønnen min på 19år er ferdig vgs til våren og skal ikke videre på skole nå. Han ønsker å få seg en jobb. Har han rett på økonomisk hjelp fra nav frem til han får seg jobb? Og vil nav evt også hjelpe ham med å finne jobb? Han er klar over at han ikke kan være kresen og er villig til å ta så og si hva som helst. Han kommer til å bo hos sin far og vil ikke betale husleie før han har inntekt. Anonymkode: 7747f...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden Nei dette må han klare selv. Mitt råd er å ta kurs som kranfører til tårnkran. Det tar en uke og jobbene betaler godt. Anonymkode: 4459f...013 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Del Skrevet 12 timer siden Sykehjem ønsker gjerne menn i arbeid, da det kan være noen tunge løft her og der. De skriker etter arbeidskraft innen helse og omsorg, så om han er villig til å stelle for de eldre, så vil han nok få seg jobb fort. Bare gå innom og spør etter leder på nærmeste sykehjem, og spør om jobb. Ta med en kort søknad med alt av info om tlf nr, navn og adresse og evt epost adr. Anonymkode: 4f24c...e95 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden Han må bare søke jobber som alle andre gjør. Så kan det hende det jobbsenter eller lignende for unge i kommunen/bydelen han bor i. De kan hjelpe til med å veilede på å skrive søknader etc. Anonymkode: e68a3...632 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sykehjem ønsker gjerne menn i arbeid, da det kan være noen tunge løft her og der. De skriker etter arbeidskraft innen helse og omsorg, så om han er villig til å stelle for de eldre, så vil han nok få seg jobb fort. Bare gå innom og spør etter leder på nærmeste sykehjem, og spør om jobb. Ta med en kort søknad med alt av info om tlf nr, navn og adresse og evt epost adr. Anonymkode: 4f24c...e95 JEG er enig med deg, men jeg tror det med å ha stell av eldre og funksjonshemmede er det eneste han ikke vil. Har prøvd å si at det blir man vant til etter et par uker. Han er derimot ikke fremmed for å jobbe i barnehage. Ang kranfører, takk for tips, men ser at kurset koster rundt 50.000kr, så det må evt bli etter at han har funnet seg en annen jobb og greid å spare opp. Han skal bo sentralt, rett utenfor Oslo, så han har et greit geografisk spenn han kan jobbe over, mange ledige stillinger, men dertil mange potensielle søkere. Anonymkode: 7747f...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei. Sønnen min på 19år er ferdig vgs til våren og skal ikke videre på skole nå. Han ønsker å få seg en jobb. Har han rett på økonomisk hjelp fra nav frem til han får seg jobb? Og vil nav evt også hjelpe ham med å finne jobb? Han er klar over at han ikke kan være kresen og er villig til å ta så og si hva som helst. Han kommer til å bo hos sin far og vil ikke betale husleie før han har inntekt. Anonymkode: 7747f...06f Han har ikke en jobb ved siden av skolen nå som han kan få fortsette å da? Han må begynne søke jobber på lik linje med andre unge/eldre , kan ikke forvent at Nav skal ha kapasitet til å hjelpe unge ut i jobb når han kommer rett fra VGS i tillegg. Litt tak må det være i han. Han kan jo ikke sitte og vente til han er ferdig på skolen med å søke Anonymkode: ea218...e03 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Søk på jobber som tema , Biltema, jula etc. De trenger folk. Så kan han heller ta videre utdanning om han vil søke på andre jobber. Be han søke i kommunen 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden Han har ikke opparbeidet seg rett til noe annet enn evt. sosialhjelp. Nav kommer ikke til å hjelpe han å finne seg jobb før han blir definert inn i en gruppe de jobber med. Det tar langt tid. I dagens arbeidsmarked er det enkelt å finne seg jobb. Den første jobben er den som tar lengst tid å få, men straks han har fått seg jobb, og fortsetter å søke, så vil tilbudene renne inn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): JEG er enig med deg, men jeg tror det med å ha stell av eldre og funksjonshemmede er det eneste han ikke vil. Har prøvd å si at det blir man vant til etter et par uker. Han er derimot ikke fremmed for å jobbe i barnehage. Anonymkode: 7747f...06f Ah, det var dumt. Kvelds- og helgetillegg hadde gjort han til en rik ung mann. Anonymkode: dd513...e3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden takinova skrev (Akkurat nå): Han har ikke opparbeidet seg rett til noe annet enn evt. sosialhjelp. Kan han få sosialhjelp når han bor hjemme hos mor? Anonymkode: dd513...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Del Skrevet 12 timer siden Datteren min var i samme situasjon i fjor, ville ha et jobbeår før videre studier da hun ikke kom gjennom nåløyet på førstevalget (veldig få plasser). Men det var jo ikke snakk om at NAV skulle bidra noe, hun måtte jo finne jobb selv. Hadde allerede deltidsjobb etter skolen, så har jobbet alt hun kan ekstra der, pluss at hun er vikar i skole og SFO på to skoler. Tilsammen tror jeg det har blitt mer enn 100% jobb, og sparekontoen har fylt seg godt opp. Dette må han ordne selv, NAV bidrar ikke der. Anonymkode: f23f0...7ae 1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han har ikke en jobb ved siden av skolen nå som han kan få fortsette å da? Han må begynne søke jobber på lik linje med andre unge/eldre , kan ikke forvent at Nav skal ha kapasitet til å hjelpe unge ut i jobb når han kommer rett fra VGS i tillegg. Litt tak må det være i han. Han kan jo ikke sitte og vente til han er ferdig på skolen med å søke Anonymkode: ea218...e03 Det er vel heller ikke sagt at han sitter passivt å venter på at ting skal falle i fanget på ham. Han har begynt å søke jobber nå med start etter skoleslutt. Han er flink til å stå på og til å klare seg selv. Han ønsker å komme seg kjapt ut i jobb, men det må da være lov for han å tenke litt fremover på hvordan han skal løse det dersom han ikke har funnet seg jobb innen juni? Anonymkode: 7747f...06f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 12 timer siden #13 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan han få sosialhjelp når han bor hjemme hos mor? Anonymkode: dd513...e3c Derfor jeg skriver evt. Det kan jo tenkes, om feks. mor selv lever på eksistensminimum. Finnes ikke noen fasit på sosialhjelp. Alle kan søke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel heller ikke sagt at han sitter passivt å venter på at ting skal falle i fanget på ham. Han har begynt å søke jobber nå med start etter skoleslutt. Han er flink til å stå på og til å klare seg selv. Han ønsker å komme seg kjapt ut i jobb, men det må da være lov for han å tenke litt fremover på hvordan han skal løse det dersom han ikke har funnet seg jobb innen juni? Anonymkode: 7747f...06f Nav har ekstra fokus på å hjelpe de unge ut i jobb, de som står uten skoleplass. Om det følger penger med så er det iallefall ikke mye penger. Anonymkode: 08052...bc8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Del Skrevet 12 timer siden Eneste nav hjelper evnt til med er jobb søker kurs. Evnt sosial stønad. Så har han ingen skole som direkte gir et yrke må han bare sette seg ned søke i butikker osv. Telefonsamtale selger osv Er som sønnen her sa: er rimlig glad jeg tok yrkesfag, rett ut i jobb og fagbrev i hånden etter 4 år. Flere av de som gikk studiespes står enten på kiwi eller rema og angrer de ikke tok yrkesfag, de fant ut etter 3 år at de ikke orket å studere videre, 1 har søkt yrkesfag fra høsten Anonymkode: 841d3...435 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden Min erfaring er at de skriker etter folk i servicebransjen (bar, restaurant, evt sesongbasert som festivaler, event, temaparker). Her er det nesten en fordel å ikke ha utdannelse og det er fullt mulig å jobbe seg opp til god lønn på kort tid. Krever mye kveld og helg, og lange dager. Jeg fikk heltidsjobb som 19-åring og ble leder et år senere. Har jobbet i bransjen i 10 år før jeg ga meg i fjor. Hadde 800 000 kr i året fra jeg var 24. Anonymkode: 0469e...aff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hei. Sønnen min på 19år er ferdig vgs til våren og skal ikke videre på skole nå. Han ønsker å få seg en jobb. Har han rett på økonomisk hjelp fra nav frem til han får seg jobb? Og vil nav evt også hjelpe ham med å finne jobb? Han er klar over at han ikke kan være kresen og er villig til å ta så og si hva som helst. Han kommer til å bo hos sin far og vil ikke betale husleie før han har inntekt. Anonymkode: 7747f...06f Hvorfor jobber han ikke under studiene? Trodde det var vanlig blant elever i 10.-3. trinn... Anonymkode: 97b15...a4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hei. Sønnen min på 19år er ferdig vgs til våren og skal ikke videre på skole nå. Han ønsker å få seg en jobb. Har han rett på økonomisk hjelp fra nav frem til han får seg jobb? Og vil nav evt også hjelpe ham med å finne jobb? Han er klar over at han ikke kan være kresen og er villig til å ta så og si hva som helst. Han kommer til å bo hos sin far og vil ikke betale husleie før han har inntekt. Anonymkode: 7747f...06f NAV kan, som noen nevner, drive "hjelp til selvhjelp" - altså at han får verktøyene han trenger for å klare jobbsøkingen selv. Så fremt han er frisk og rask burde det gå greit å gjøre selv, særlig med litt støtte fra foreldre. Det er da snakk om CV-skrivingskurs, jobbsøkerkurs og lignende. Det høres ut som det kanskje kan være passende for sønnen? De har også jobbspesialister, usikker på deres begrensninger, men de hjelper i hvert fall vanskeligstilte (som innvandrere, syke som har falt utenfor arbeidsmarkedet, men likevel har restarbeidsevne og flere til). Mulig de også kan bistå her, det må du sjekke. Anonymkode: 82893...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor jobber han ikke under studiene? Trodde det var vanlig blant elever i 10.-3. trinn... Anonymkode: 97b15...a4a Han har jobbet ved den lokale kinoen. De har to visninger i uken og sommerstengt. Anonymkode: 7747f...06f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor jobber han ikke under studiene? Trodde det var vanlig blant elever i 10.-3. trinn... Anonymkode: 97b15...a4a Nei, maaange som ikke jobber som ungdom. Jeg gjorde det ikke selv, til tross for at jeg ikke kom fra et velstående hjem på noe vis - klarte meg med det jeg hadde inn av stipend og andre ordninger (tidl. fosterbarn, så blir litt spesielle rammer). Det er ikke snakk om at sønnen skal studere, det er snakk om å skaffe arbeid. Han studerer ikke, som jo er en veldig naturlig årsak til hvorfor han ikke jobber under studene (som han altså ikke holder på med!). Studier på 10-3. trinn? Det er ikke vanlig for elever å jobbe under studier i hvert fall, det er helt sikkert, forskjell på elever og studenter. Anonymkode: 82893...832 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå