Sofiei Skrevet 3. mars #21 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har bedt om dette flere ganger på Post i Butikk, men fått beskjed om at de ikke kunne gjøre det for meg. Det var visst policy… Anonymkode: 536bb...6a3 Det er jo ingen strekkode å scanne på disse pakkene. Bare koder man selv skriver på. Dette har ikke post i butikk utstyr til å scanne. Får alltid kvittering når jeg sender vanlig Norgespakke, fordi de har strekkode. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #22 Del Skrevet 3. mars MarenogAron skrev (3 timer siden): Hvis du sender liten norgespakke fra postkassen, så får du første sporingsoppdatering når budet har hentet pakka i postkassen. Jeg har sendt drøssevis av pakker sånn, og aldri opplevd at de har blitt borte. Eller fra pakkeboks. Jeg har tross dette opplevd at pakken forsvant til tross for oppdatering om at “ budet har hentet pakken” fra pakkeboksen. Anonymkode: d9e2e...0d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #23 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): TS her. Hvorfor skal jeg betale dobbelt så mye for at de registrerer at de har overtatt ansvaret for pakken? Anonymkode: 536bb...6a3 Nå bare gjetter jeg her, men råtipper at agenten deres (som oftest er en eller annen matforretning som drifter post i butikk) får betalt for interaksjon med kundene etter en eller annen form for modell. Den kostnaden må i så fall hentes inn et sted. Dumpes pakken i luken for utgående post (som jo er det en gjør med pakker av denne typen) så håndterer heller ikke agenten denne. Og så skriver du "Og derfor er det viktig at folk er kjent med disse vilkårene, som forsvinner litt i bestillingsprosessen." Hva har du selv gjort for å gjøre deg kjent med vilkårene? Kanskje ikke all verden, siden punktet du irriterer deg over er definert allerede i det enkle sammendraget av vilkårene på posten.no? Du får det du betaler for, og står selvsagt fritt til å gidde å sette deg inn i vilkårene og eventuelt velge en annen tjenesteleverandør. Selv bruker jeg Postnord på småpakker og lette store pakker, og Posten på store pakker over 5 kilo – nettopp for å ha registrert innlevering og sporing. Anonymkode: e0f3b...088 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #24 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har bedt om dette flere ganger på Post i Butikk, men fått beskjed om at de ikke kunne gjøre det for meg. Det var visst policy… Anonymkode: 536bb...6a3 Rart her så gjør de det med en gang når jeg spør. Aldri vært noe problem der vi bor Anonymkode: ffc1b...9f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #25 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er et problem med den tjenesten som heter «Liten Norgespakke», som jeg tror at de fleste ikke er klar over. Du betaler for sporing, men pakken spores først når den er levert til terminal for sortering. Jeg har mistet én pakke som ble levert inn på Posten, men tilsynelatende ble borte før den kom til sorteringsterminalen. Jeg hadde solgt noe, men kunne ikke dokumentere at pakken var levert til Post i butikk. Dermed måtte jeg dekke tapet til kjøper, det dreide seg om nesten en tusenlapp. Da jeg kontaktet Posten, sa de at Liten Norgespakke bare hadde såkalt «begrenset sporing». Tror at mange ikke er klar over dette, man må nærlese vilkårene for å finne det ut. Da jeg kontaktet Posten for å høre om de kunne registrere inn pakkene bår de ble levert til Post i butikk, slik at jeg kunne dokumentere at de hadde overtatt ansvaret for pakken. Da svarte de at da måtte jeg betale for vanlig Norgespakke for å få denne tjenesten. Synes at dette var en ganske arrogant holdning, dette skyver jo risikoen over på kunden. Prisen for ordinær Norgespakke er jo fryktelig høy dersom man bare skal sende en liten ting som er verdt noen hundrelapper… Anonymkode: 536bb...6a3 Det er vel her nøkkelen ligger. Om du sender noe som ikke har så stor verdi, velger du liten norgespakke, for da er ikke risikoen så stor, ved at verdien du mister om pakka blir borte, er begrenset. Skal du sende noe av betydelig verdi, velger du et bedre og dyrere alternativ, gjerne med forsikring. Og er det virkelig verdifullt, har du muligheten for rekommandert sending. Anonymkode: 6a63a...d8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #26 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jo det kan du få. Men må be om kvittering levert på pakke, da må ansatte scanne og en får med. Har fått det flere ganger Anonymkode: ffc1b...9f8 Da har det ikke vært liten norgespakke du har sendt. Man får ikke scannet de på butikken, da de ikke har noen strekkode. Anonymkode: 3c2ef...25f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #27 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva har du selv gjort for å gjøre deg kjent med vilkårene? Kanskje ikke all verden, siden punktet du irriterer deg over er definert allerede i det enkle sammendraget av vilkårene på posten.no? Anonymkode: e0f3b...088 Du mener dette sammendraget? https://www.posten.no/vilkar/vilkar-norgespakke-0-5-kg Forsøkte å printe det ut nå, og det ble sju A4-sider. Informasjonen om at Posten fraskriver seg erstatningsansvar dersom pakken forsvinner før den er ankommet til terminalen, står helt på slutten. Dette «enkle sammendraget» er heller ikke skrevet med klarspråk, akkurat Jeg tror at de fleste forholder seg til at det står «inkludert sporing og erstatning» i appen, og forutsetter at dette gjelder fra innleveringstidspunktet. At Posten ikke tar ansvar for at pakker «inkludert sporing og erstatning» forsvinner etter at de har mottatt dem, kan flere ha nytte av å vite. Så kan de ta med dette i beregningen når de velger fraktleverandør Anonymkode: 536bb...6a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #28 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er vel her nøkkelen ligger. Om du sender noe som ikke har så stor verdi, velger du liten norgespakke, for da er ikke risikoen så stor, ved at verdien du mister om pakka blir borte, er begrenset. Skal du sende noe av betydelig verdi, velger du et bedre og dyrere alternativ, gjerne med forsikring. Og er det virkelig verdifullt, har du muligheten for rekommandert sending. Anonymkode: 6a63a...d8d Forstår ikke helt resonnementet ditt her. Det høres ut som at du bare forholder deg til tilbudet fra Posten. De fleste av oss velger jo de billigste og beste løsningene. Dersom du skal sende noe som det ikke er så farlig dersom det forsvinner, kan man velge ordinær brevpost uten sporing. Det begynner på 25 kr. Dersom man skal sende noe som man ønsker forsikret, kan man sende med andre leverandører som er bedre på pris og forsikringsvilkår enn Posten. Posten - Liten Norgespakke: Forsikring: Opp til 2500 kr, men Posten fraskriver seg ansvaret for pakken i mange tilfeller. Maksimumsmål: 12 x 24 x 35 cm Pris: 73 kr Postnord - Liten pakke: Forsikring: Opp til 10.000 kr. Er forsikret fra det øyeblikket den er levert inn i butikk. Maksimumsmål: 60 x 60 x 120 cm Pris: 69 kr Instabox er også kjempebillig for små pakker (og har sporing og forsikring). HeltHjem er veldig lettvint dersom man ikke er bekymret for tyveri. Dersom man sammenligner med andre leverandører er det ikke så lukrativt å bruke posten Anonymkode: 536bb...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #29 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Rart her så gjør de det med en gang når jeg spør. Aldri vært noe problem der vi bor Anonymkode: ffc1b...9f8 Da har du ikke sendt det som heter Liten Norgespakke, for det er ikke mulig å scanne de i Postens systemer ved innlevering. Anonymkode: cbcfc...17d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #30 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 13.01): Sender du fra postkassen eller pakkeboks så får du varsel når postbudet har hentet pakken 😊. Det vil også stå på sporingen inne i appen, slik at du får bevis for at pakken er sendt 😊 Anonymkode: 3c2ef...25f Den sporingen fra pakkeboks er ikke verdt en dritt. All risiko er på deg og du får ingen erstatning når dette skjer: Anonymkode: 55b36...19f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #31 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 14.50): Laveste takst er vanlig brevpost. Den selges uten sporing, og man blir opplyst om dette. Det koster fra 25,-. Man kan også benytte Instabox (fra 29,-) og PostNord (69,-) som har sporing fra innleveringstidspunktet. Sammenlignet med dette er Liten Norgespakke en relativt dyr tjeneste, og de reklamerer for sporing. Konkurrentene klarer å ha sporing i hele leveransekjeden til en lavere pris. Hvorfor skal jeg da velge Liten Norgespakke? Hvorfor vil noen ønske å benytte den tjenesten, når de kun sporer deler av leveransen og forsikringen deres ofte ikke gjelder? Har du sett innlegget høyere opp om tyveri fra pakkebokser? Anonymkode: 536bb...6a3 For ordens skyld - Posten mener det ikke er snakk om tyveri, for det er ikke mulig å bryte seg inn i disse boksene. Posten mener altså at avsender lyver og aldri har lagt en pakke i boksen. Anonymkode: 55b36...19f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #32 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 14.27): Har også gode erfaringer med Instabox. Umiddelbar bekreftelse på at pakken er levert inn, god kundeservice og en veldig rimelig pris. Har vel betalt 29,- for små pakker, tror jeg. Kan man sende med Instabox som privatperson? Jeg finner ikke noe valg for det på nettsiden deres. Har du kanskje et enkeltpersonforetak med bedriftsavtale? Anonymkode: 58576...74d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #33 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 17.55): Kan man sende med Instabox som privatperson? Jeg finner ikke noe valg for det på nettsiden deres. Har du kanskje et enkeltpersonforetak med bedriftsavtale? Anonymkode: 58576...74d Det er meg du siterer Instabox er tilgjengelig for privatpersoner som kjøper og selger via Tise, det er derfor jeg har erfaring med dem. Stoler med på Instabox enn Postens pakkebokser. De står stort sett inne på kjøpesentre og lignende, så jeg tenker at det er tryggere enn pakkebokser som står utendørs og ubevoktet. Hadde garantert brukt dem mye dersom det var mulig å bestille selv, prisen er jo helt uslåelig Anonymkode: 536bb...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå