Gå til innhold

Liten Norgespakke. Du tar en ganske stor risiko som kunde

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er et problem med den tjenesten som heter «Liten Norgespakke», som jeg tror at de fleste ikke er klar over.

Du betaler for sporing, men pakken spores først når den er levert til terminal for sortering.

Jeg har mistet én pakke som ble levert inn på Posten, men tilsynelatende ble borte før den kom til sorteringsterminalen. Jeg hadde solgt noe, men kunne ikke dokumentere at pakken var levert til Post i butikk. Dermed måtte jeg dekke tapet til kjøper, det dreide seg om nesten en tusenlapp.

Da jeg kontaktet Posten, sa de at Liten Norgespakke bare hadde såkalt «begrenset sporing». Tror at mange ikke er klar over dette, man må nærlese vilkårene for å finne det ut.

Da jeg kontaktet Posten for å høre om de kunne registrere inn pakkene bår de ble levert til Post i butikk, slik at jeg kunne dokumentere at de hadde overtatt ansvaret for pakken. Da svarte de at da måtte jeg betale for vanlig Norgespakke for å få denne tjenesten.

Synes at dette var en ganske arrogant holdning, dette skyver jo risikoen over på kunden. 

Prisen for ordinær Norgespakke er jo fryktelig høy dersom man bare skal sende en liten ting som er verdt noen hundrelapper…

Anonymkode: 536bb...6a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liten norgespakke har vel lik sendingslapp som større pakker?

Pass på å få kvittering på at pakken er innlevert, så blir den også registrert i systemene til posten med en gang. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Titania skrev (2 minutter siden):

Pass på å få kvittering på at pakken er innlevert, så blir den også registrert i systemene til posten med en gang. 

Problemet er at du ikke får kvittering for innlevert pakke ved den minste norgespakken.

Anonymkode: 34f04...ce6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (14 minutter siden):

Nei. På disse skriver man en kode. De scannes ikke ved innlevering, så man får ingen kvittering. 

Det sagt, så selger jeg noe jeg lager, og har sendt sikkert 100 sånne pakker de siste to årene. Og ikke en av de har kommet bort i posten. Jeg gjør kjøper oppmerksom på at de først er sporbare når de er sortert på terminalen her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Problemet er at du ikke får kvittering for innlevert pakke ved den minste norgespakken.

Jeg tar alltid bilde av pakken med sporingsnr mens den ligger på disken. 

Butikken har overvåkning der posten er, om du vet tid/klokkeslett og du er rask kan de finne det før det slettes.

Anonymkode: 20280...63d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sender liten norgespakke fra postkassen, så får du første sporingsoppdatering når budet har hentet pakka i postkassen. Jeg har sendt drøssevis av pakker sånn, og aldri opplevd at de har blitt borte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Posten suger så inni h**** 

jeg sendte noe uten å ha sjekket vekt. Og den var et par gram over. Endte med å måtte betale et gebyr på over 80kr. Det jeg solgte hadde jeg fått rundt 100kr for, så vinninga gikk opp i spinninga der. Selvfølgelig min egen feil, men syns posten er sykt dyr og veldig treig og dårlig service. 

Anonymkode: 9681b...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tar alltid bilde av pakken med sporingsnr mens den ligger på disken. 

Butikken har overvåkning der posten er, om du vet tid/klokkeslett og du er rask kan de finne det før det slettes.

Anonymkode: 20280...63d

Hjelper jo ingenting det, og Posten gidder virkelig ikke å spore opp en video fra overvåking fra en butikk når du har godkjent vilkårene for at risikoen er din. 

Min pakke forsvant fra lukket og låst pakkeboks men jeg må ta tapet selv for Posten trenger ikke høre på fornuft og logikk, så lenge du har godkjent vilkårene (og det gjør du når du betaler). 

Anonymkode: 55b36...19f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Post nord sine minste pakker har sporing ved innlevering, så en kan eventuelt gå over til de. Større volum har de også, så en kan pakke litt bedre. 

Anonymkode: d31af...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ovenfor nevnt har PostNord sporing fra innlevering. Men mye annet tull med dem da. 

Anonymkode: b14e4...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg kontaktet Posten, sa de at Liten Norgespakke bare hadde såkalt «begrenset sporing». Tror at mange ikke er klar over dette, man må nærlese vilkårene for å finne det ut.

Da jeg kontaktet Posten for å høre om de kunne registrere inn pakkene bår de ble levert til Post i butikk, slik at jeg kunne dokumentere at de hadde overtatt ansvaret for pakken. Da svarte de at da måtte jeg betale for vanlig Norgespakke for å få denne tjenesten.

Synes at dette var en ganske arrogant holdning, dette skyver jo risikoen over på kunden. 

Synd pakken din forsvant.

Det står da veldig klart og tydelig på Posten sin nettside at disse ikke spores før de er ankommet terminalen, så hvis du føler at den informasjonsinnhentingen krevet "nærlesing" så …

At du synes det er arrogant holdning når noen forteller deg at du må kjøpe et dyrere produkt for å få det du ønsker så er jo det bare rart – av deg. 

Anonymkode: e0f3b...088

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sender du fra postkassen eller pakkeboks så får du varsel når postbudet har hentet pakken 😊. Det vil også stå på sporingen inne i appen, slik at du får bevis for at pakken er sendt 😊

Anonymkode: 3c2ef...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synd pakken din forsvant.

Det står da veldig klart og tydelig på Posten sin nettside at disse ikke spores før de er ankommet terminalen, så hvis du føler at den informasjonsinnhentingen krevet "nærlesing" så …

At du synes det er arrogant holdning når noen forteller deg at du må kjøpe et dyrere produkt for å få det du ønsker så er jo det bare rart – av deg. 

Anonymkode: e0f3b...088

TS her.

Hvorfor skal jeg betale dobbelt så mye for at de registrerer at de har overtatt ansvaret for pakken?

Ja, jeg synes at det er arrogant. Fordi de fraskriver seg alt ansvar for at noe går galt på Post i Butikk eller på transporten til terminalen. Som kunde har jeg ingen påvirkning på hvordan pakken håndteres på disse stedene, men det er jeg som må ta konsekvensen dersom noe går galt i deres leveransekjede.

Ja, jeg kan ta bilde av pakken når den ligger på disken hos Post i butikk. Men det dokumenterer ikke at den er levert inn, bare at den har ligget på disken…

Ja, man kan få sporing fra første øyeblikk dersom man leverer i pakkeboks eller sender fra egen postkasse. Men som noen andre her har erfart, bærer man selv ansvaret dersom noen bryter seg inn i pakkeboksen og stjeler pakken man har levert inn. Å sende fra egen postkasse må man også betale ekstra for. Dessuten er dette ofte en risiko for at noen stjeler pakken, og da kan man like gjerne bruke HeltHjem.

Du synes at det er rart at jeg er misfornøyd med at de henviser meg til et dyrere produkt. Vel, jeg liker ikke at dette statlige selskapet prøver seg på mersalg når man ber om noe som det bør være rimelig å forvente. Nemlig en bekreftelse på at de har mottatt pakken og overtatt ansvaret for den. Hvorfor skal jeg betale nesten dobbelt så mye for at de skal gjøre dette?

La oss se hva konkurrentene kan tilby:

Som noen andre nevner her, har PostNord en lignende tjeneste (som er billigere enn Postens Liten Norgespakke). Der kan man sende mye større volum, og man får umiddelbart bekreftelse på at pakken er innlevert. Sporingen oppdateres fortløpende.

Hadde dårlige erfaringer med PostNord for noen år tilbake, men i det siste har jeg benyttet dem en del, og det har gått strålende!

Har også gode erfaringer med Instabox. Umiddelbar bekreftelse på at pakken er levert inn, god kundeservice og en veldig rimelig pris. Har vel betalt 29,- for små pakker, tror jeg.

Så sjansen for at jeg betaler 135,- for at Posten skal gjøre den samme jobben, er fint liten. 

Det virker jo som at Posten spekulerer i at folk som er misfornøyd skal kjøpe en enda dyrere tjeneste, for å sikre seg bedre kort på hånden dersom Posten roter det til. Men nå har de heldigvis fått konkurrenter, så resultatet for min del blir nok heller at jeg benytter konkurrentene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Post nord sine minste pakker har sporing ved innlevering, så en kan eventuelt gå over til de. Større volum har de også, så en kan pakke litt bedre. 

Anonymkode: d31af...e80

TS her.

Ja, jeg har også funnet ut av dette. Det var mye tull med dem i gamle dager, men det virker som at de har tatt grep. At de har sporing i hele leveransekjeden hjelper nok. Da kan de jobbe aktivt med å rette opp feil :)

At man kan sende store pakker til 69,- når Posten tar 73,- for små pakker, skader selvsagt heller ikke :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer dem i pakkeboks. Dette kommer også opp i sporingen med en gang man leverer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er som med alle andre ting, man får det man betaler for. Vil man ha mer enn det Liten pakke dekker får man oppgradere. Kan ikke forvente å få full pakke for laveste takst, det er ikke slik verden fungerer.

Anonymkode: 0c6fd...b5e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hjelper jo ingenting det, og Posten gidder virkelig ikke å spore opp en video fra overvåking fra en butikk når du har godkjent vilkårene for at risikoen er din. 

Min pakke forsvant fra lukket og låst pakkeboks men jeg må ta tapet selv for Posten trenger ikke høre på fornuft og logikk, så lenge du har godkjent vilkårene (og det gjør du når du betaler). 

Anonymkode: 55b36...19f

Nettopp!

Og derfor er det viktig at folk er kjent med disse vilkårene, som forsvinner litt i bestillingsprosessen.

De fleste av oss forutsetter jo at sporing og forsikring betyr at man faktisk er sikret dersom noen bryter seg inn i Postens pakkebokser eller ansatte hos Post i Butikk forsyner seg. Men det gjør det ikke…

Nå har jeg ingen indikasjon på at min pakke ble stjålet, det er flotte og hyggelige mennesker som jobber med Post i butikk her :)  Men det frister ikke å benytte Posten mer, etter dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo det kan du få. Men må be om kvittering levert på pakke, da må ansatte scanne og en får med. Har fått det flere ganger

Anonymkode: ffc1b...9f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er som med alle andre ting, man får det man betaler for. Vil man ha mer enn det Liten pakke dekker får man oppgradere. Kan ikke forvente å få full pakke for laveste takst, det er ikke slik verden fungerer.

Anonymkode: 0c6fd...b5e

Laveste takst er vanlig brevpost. Den selges uten sporing, og man blir opplyst om dette. Det koster fra 25,-. 

Man kan også benytte Instabox (fra 29,-) og PostNord (69,-) som har sporing fra innleveringstidspunktet.

Sammenlignet med dette er Liten Norgespakke en relativt dyr tjeneste, og de reklamerer for sporing. Konkurrentene klarer å ha sporing i hele leveransekjeden til en lavere pris.

Hvorfor skal jeg da velge Liten Norgespakke? Hvorfor vil noen ønske å benytte den tjenesten, når de kun sporer deler av leveransen og forsikringen deres ofte ikke gjelder?

Blådiamant skrev (7 minutter siden):

Jeg leverer dem i pakkeboks. Dette kommer også opp i sporingen med en gang man leverer. 

Har du sett innlegget høyere opp om tyveri fra pakkebokser? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo det kan du få. Men må be om kvittering levert på pakke, da må ansatte scanne og en får med. Har fått det flere ganger

Anonymkode: ffc1b...9f8

Jeg har bedt om dette flere ganger på Post i Butikk, men fått beskjed om at de ikke kunne gjøre det for meg. Det var visst policy…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...