Gå til innhold

Små barn som viser mye omsorg for dukker bamser osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved å kose, klemme, stryke, gi flaske, mate, legge, synge for og dulle med. 

Er dette et tidlig personlighetstrekk som viser at de kommer til å bli omsorgsfull? Finnes det noe forskning på dette? 

Jeg vet jo at ikke alle barn er slik. Jeg mener ikke at de ikke er omsorgsfull, men noen barn viser det jo mer tydelig enn andre tidligere.

Anonymkode: e6cc0...213

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? 

Det er uansett positive egenskaper dere kan bygge videre på🙂

Anonymkode: aed2f...46d

AnonymBruker
Skrevet

Kan være et personlighetstrekk, men kan også være lek og at barnet tar etter hva andre gjør med dukker og bamser. Ikke nødvendigvis representativt for personlighet.

Jeg har en sønn på tre som hele tiden har latt dinosaurene spise Barbie dukkene til søsteren, mye slosselek og "vold" med alle lekene, både bamser, dyr og dukker, men er utrolig omsorgsfull med både katten, oss hjemme og andre. Han trøster de i barnehagen, spør hvordan det går med noen om de er lei seg, og veldig empatisk liten gutt. 

Datteren min har alltid lekt at hun har baby, passer skikkelig godt på dukkene sine og kosedyra, men empati for andre skinner sjeldent gjennom. Jeg vet at den er der, men hun viser ikke så godt :)

Anonymkode: 3de68...28f

AnonymBruker
Skrevet

Ofte speiler de i lek det de opplever i levende live. 

Jeg jobber med barn, og lek med dukker er ofte noe vi bruker for p kartlegge litt forskjellige situasjoner i hjemmet. 
F.eks når man leker at dukken skal legge seg.. da ser man veldig raskt hvordan en slik situasjon oppleves for barnet i egen leggesituasjon. 
Om barnet tar god tid, leser, vugger, koser og synger for dukken, er det ofte vanligvis slik de selv har det hjemme. 

Anonymkode: eadb9...eae

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg kjenner to søstre. Den ene var som du beskriver, lekte massevis med dukker som liten, dullet og stellet med dem, tok dem med overalt og tok vare på den. Den andre lekte nesten ikke med dukker og kunne gjerne dytte dem inn i lekekomfyren eller slenge dem rundt. Begge er nå godt voksne, har mann og barn, begge har omsorgsyrker, begge er akkurat like gode og omsorgsfulle foreldre, begge er varme mennesker som tar vare på de rundt seg. Lek er lek. Noen ganger speiler det barnets opplevelser, noen ganger kopierer de noe de har sett fra andre, noen ganger uttrykker det personlighetstrekk, men oftest er det bare lek, det er gøy, det er fantasi. De fleste mennesker vokser jo opp til å bli normale voksne med omsorg for menneskene rundt seg uansett hvordan de lekte som barn. :) 

Anonymkode: 38d18...827

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ofte speiler de i lek det de opplever i levende live. 

Jeg jobber med barn, og lek med dukker er ofte noe vi bruker for p kartlegge litt forskjellige situasjoner i hjemmet. 
F.eks når man leker at dukken skal legge seg.. da ser man veldig raskt hvordan en slik situasjon oppleves for barnet i egen leggesituasjon. 
Om barnet tar god tid, leser, vugger, koser og synger for dukken, er det ofte vanligvis slik de selv har det hjemme. 

Hvor ofte (og hvorfor?) kartlegger bhg leggerutinene i hjemmet...??

Anonymkode: 9e351...588

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brukeren skriver at hun jobber med barn, ikke spesifikt at hun jobber i barnehage.

Det er vel ganske kjent at det brukes dukker og kosedyr for å få barn til å fortelle om ting de opplever. Det er enklere når det er "utenfor dem selv".

Anonymkode: 2af1a...a4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn hermer etter voksne og andre barn.

Vårt barn har mange venner i barnehagen som har/har fått småsøsken. Så det har vært mye snakk og lek om baby og lillesøster/bror også hjemme. 

Anonymkode: d11ee...a5b

AnonymBruker
Skrevet

Vet du om det kan være barnet blir kvalm av å kjøre. 

Blir sikkert hengt av å nevne det, siden en er så opptatt av bakovervendt sette. Vi sleit mye med ene barnet her, her kaster det og opp en del når det var lite. Så vi snudde stolen bare for å se, ting ble mye bedre. 

Anonymkode: b11a3...7ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du om det kan være barnet blir kvalm av å kjøre. 

Blir sikkert hengt av å nevne det, siden en er så opptatt av bakovervendt sette. Vi sleit mye med ene barnet her, her kaster det og opp en del når det var lite. Så vi snudde stolen bare for å se, ting ble mye bedre. 

Anonymkode: b11a3...7ff

Feil tråd? 

Anonymkode: 611a1...bb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår 2 åring har nylig blitt storesøster. Hun var fra dag 1 omsorgsfull og veldig opptatt av han. Uten at hun har sett dette så begynte hun å vippe på bilstolen hvis han blir urolig og han står på gulvet mens vi kler på/av oss. Hun har vel og merke blitt mye mer opptatt av å stelle med dukke og bamsene sine, legger over de teppe for at de skal sove og mater dem. Hva som er ren omsorg og hva som er lært oppførsel er ikke godt å si. Men det er veldig fint å se hvor stas hun syns det er med lillebror da og hvor snill og god hun er 😊

Anonymkode: 611a1...bb1

AnonymBruker
Skrevet

Man har jo noen eksempler på det motsatte. Barn som viser psykopatiske trekk veldig tidlig i barneårene og som ender opp som farlige voksne. Selv om det er noe annet så tenker jeg allikevel at man da også burde kunne se de positive trekkene hos barn som blir nevnt her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gammelt er barnet? 

Det er uansett positive egenskaper dere kan bygge videre på🙂

2,5år

Anonymkode: e6cc0...213

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan ikke se at jeg har skrevet noe om hvor jeg jobber. 
Jobber selvsagt ikke i en barnehage. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hatet dukker og slengte de vegg i mellom 😬👀😂

Som mor er jeg veldig omsorgsfull og får gode tilbakemeldinger på hvor trygg ungen min er...

Anonymkode: 2c18b...1c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...