MKAT Skrevet 3. mars #1 Skrevet 3. mars Hei, jeg går gjennom en skilsmisse og trenger hjelp. Min mann snakker flytende norsk, men mitt norsk er begrenset, så jeg bruker AI for å oversette. Vi bor i Norge, jeg kommer fra land B, og mannen min fra land C (begge i Europa). Min mann er en veldig dårlig ektemann (jeg mistenker utroskap, men har ingen bevis), men jeg må innrømme at han er en god far – han bringer barna til barnehagen, til legen, deltar på barnehagemøter osv. Han har en fleksibel jobb (jeg har litt tøffere arbeidstider), tjener dobbelt så mye som meg og har råd til å beholde vår felles leilighet (han eier 80 % av den). Jeg er usikker på hva jeg kan gjøre, jeg er alene her og deprimert. Er det en sjanse for at jeg kan flytte tilbake til mitt hjemland med barna? Jeg vet sikkert at mannen min aldri vil godta det. Men mine foreldre og søstre kan hjelpe der, og barna vil få et fantastisk liv. Er det en mulighet for at jeg kan få fast bosted alene i Norge? Selv om han gir meg det han skylder meg, vil jeg ikke ha råd til mer enn en ettromsleilighet i samme by. Siden han har råd til å bo der alene – og vil gjøre det – ser jeg ingen grunn til å flytte til en annen by i Norge. Eller finnes det en mulighet for at jeg kan få den store leiligheten selv? Våre to gutter er 3 og snart 6 år gamle, fortsatt i barnehage. Jeg ammer fortsatt den minste (selv om han egentlig ikke trenger det), kan jeg bruke det som et argument? Er det rimelig å ha delt bosted, for eksempel én uke hver? Eller er det skadelig for barna? Er det en risiko for at jeg kan bli tvunget til å gi bostedet til faren? Det er min største frykt, dersom både flytting til land B og delt bosted blir avvist. Jeg er virkelig redd, tusen takk for hjelpen! 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #2 Skrevet 3. mars 1. Teoretisk, ja. Men som du sier er han en god far, og hvorfor vil du frata barna det? 2. Han kan kjøpe deg ut for din andel, eller leiligheten kan selges på det åpne marked. Du vil ha rett på barnebidrag mest sannsynlig, og utvidet barnetrygd dersom du er alene med barna. Men du vil mest sannsynlig ikke få den store leiligheten nei, iom. at du kun eier 20%. Du vil måtte finne en ny 1-roms. 3. Nei. 4. Utgangspunktet er som regel 50/50, men for den minste kan det bli hektisk. 5. Mener du at far får 100% omsorg? Nei, så lenge du blir i landet og alltid har tatt vare på barna, så er det ingen grunn til at han skal få full omsorg basert på økonomi alene. Anonymkode: 19ed0...010
MKAT Skrevet 3. mars Forfatter #3 Skrevet 3. mars Takk for svar. 1. Fordi livet er helvete for med i Norge, spesielt fra nå om jeg skal bo alene. Barna skal ha en hardt tid om jeg har det hardt. 2-3-4. Ok, takk 5. Jeg tenkte ikke 100%, men for eksempel kan det være at jeg får bare 1 helg hver 2 uker, eller med 1 natt per uke i tillegg? Om han bestemmer det?
Langline Skrevet 3. mars #4 Skrevet 3. mars Hei Dere må bestille megling hos familievernkontoret. Der orienterer du om at du trenger tolk. Tolken er familievernkontoret pliktig til å skaffe og betale. Start der og prøv å finne en løsning på barnefordelingen som dere begge kan akseptere. Du kan også ta kontakt med JURK (Juridisk rådgivning for kvinner) på tlf 22842950 for juridiske råd ang deling av bolig, dine økonomiske muligheter osv. De har åpen telefon mandag etter kl 12 og onsdag etter kl 15. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #5 Skrevet 3. mars MKAT skrev (42 minutter siden): Takk for svar. 1. Fordi livet er helvete for med i Norge, spesielt fra nå om jeg skal bo alene. Barna skal ha en hardt tid om jeg har det hardt. 2-3-4. Ok, takk 5. Jeg tenkte ikke 100%, men for eksempel kan det være at jeg får bare 1 helg hver 2 uker, eller med 1 natt per uke i tillegg? Om han bestemmer det? 1. Barna har en far som er flink med dem og også er en god forsørger. Selv om livet er vanskelig for deg nå, så er du pliktig å ikke gjøre livet vanskelig for barna. Du kan ikke bestemme deg for at barna har det vondt fordi du har det vondt. Du skal skjerme barna fra dine problemer. 5. Det kommer an på hva du og han blir enige om på Familievernkontoret. Forhåpentligvis får dere på plass en avtale uten å måtte gå til retten. De fleste gjør det. Dersom dere må gå rettens vei vil du sannsynligvis få i hvert fall 50% samvær, i hvert fall med så små barn. Men det taler ikke i din favør om du signaliserer at du vurderer å ta med deg barna og flytte utenlands. Anonymkode: 19ed0...010
MKAT Skrevet 3. mars Forfatter #6 Skrevet 3. mars Om faren vil ikke at jeg flytter til utlandet med barna, hva er løsningene mine for å gjøre det uansett?
viren Skrevet 3. mars #7 Skrevet 3. mars MKAT skrev (20 minutter siden): Om faren vil ikke at jeg flytter til utlandet med barna, hva er løsningene mine for å gjøre det uansett? Det er nesten umulig å gjennomføre om far ikke er enig. Du må da gå til sak (altså føre saken for domstolene), og basert på det du skriver er det svært lite sannsynlig at du vil få medhold. Domstolen vil vurdere hva som er det beste for barna, IKKE hva som er best for deg. Siden barna har har en tilstedeværende og god far med stabil jobb, og de i tillegg kan fortsette å bo i samme leilighet de er vant til er det nesten utenkelig at en domstol vil avgjøre at det beste for barna er å flytte til et annet land. Delt bosted er det vanlige i Norge, hvor barna for eksempel er en uke hos far og en uke hos mor. Du må selvsagt ha et sted å bo for at det skal gå, men nei - i Norge kan ikke mannen bestemme hvor mye samvær du skal ha med barna. Som noen skrev over her må dere bli enige om samvær (samværsavtale), og dere må også til meklingsmøte hos familievernkontoret. Du kan da foreslå for din ex-mann at dere skal ha barna halvparten av tiden hver. Om avgjøring av flytting til utlandet: " Det sentrale vil være om det beste for barnet vil være å flytte til utlandet med den ene forelderen. Finner retten at det beste for barnet vil være å flytte, fremfor å bli boende i Norge, vil retten tillate slik flytting selv om foreldrene har felles foreldreansvar." (fra https://osloadvokatene.no/slik-flytter-du-lovlig-til-utlandet-med-barna-dine/familie/barnefordeling/)
AnonymBruker Skrevet 3. mars #8 Skrevet 3. mars Pust. Nei, du kan ikke ta barna ut av landet med mindre far aksepterer det, noe jeg får inntrykk av at han ikke vil. Ikke når han er en god far og de har vel også besteforeldre og annen familie på Hva tjener du? Du vil ha rett på en del stønader. Og han må kjøpe det ut etter dagens markedsverdi. Tjener han mye bedre enn deg må han betale deg noe barnebidrag. Først og fremst må dere gå til Familievernkontoret og avtale samværsavtale. Så er spørsmålet om han ønsker å hjelpe deg og fordele formuen rettferdig eller dere må gjøre alt via advokat. Anonymkode: 24b04...687
AnonymBruker Skrevet 3. mars #9 Skrevet 3. mars Du vil også ha mulighet til å søke startlån hos Husbanken. Og mest sannsynlig 50/50 samvær om dere bor noenlunde nært mht skolekrets om far ønsker det. Du som mor har ikke mer rettigheter om du vil flytte bort. Barnas beste interesse er prioritert. Ikke dine behov. Anonymkode: 24b04...687
AnonymBruker Skrevet 3. mars #10 Skrevet 3. mars MKAT skrev (6 timer siden): Om faren vil ikke at jeg flytter til utlandet med barna, hva er løsningene mine for å gjøre det uansett? Barna kan være hos far i det daglige og du kan ha dem i ferier. Anonymkode: ba0c0...9b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå