Gå til innhold

Katter og markkur

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Hvor lang tid tar det fra katten har fått markkur, til innvollsormen skal være borte?

Finnes det noen måte å forsikre seg om at kuren har gjort nytten?

Og kan innvollsorm hos katt smitte til hund?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Nå er jeg ikke helt sikker, men den spesielle ormekuren kjæledyr skal ha når de kommer fra utlandet skal gies senest 6 dager før innreise lik at ormen skal være ute av kroppen. For å være helt sikker kan du godt overdosere kuren (gjør ingenting for katten) og ta en ny kur etter 14 dager. Og ja, katter og hunder får de samme innvollsormene så det kan smitte! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er jo både forskjellige involssparasitter katten kan få og ulike midler mot dem. Noen av tablettene tar knekken på både ormen og larvene og noen av dem må gis i flere doser over litt lenger periode.

vanligste parasittene katter får er spolorm og bendelorm. Det vanligste er å gi enten drontal eller panacur. Fordelen med drontal er helt klart at det holder å gi en tablett, mens panacur må gies i to omganger. Til kattunger gir man banmith oralpasta (enkelt å gi!), siden det er splorm de er utsatt for, de får det gjennom morsmelka.

Ormekuren virker vel etter noen dager. Men katten kan jo bli smittet av orm med en gang etterpå. Ormekuren virker ikke forebyggende, den dreper kun den ormen katten allerede har fått. Så det gjelder å følge med hvis katten er en ivrig jeger. Tegn på orm er typisk oppblåst mage, økt apetitt, vekttap, oppkast osv. Typisk at man først forsøker å gi katten ormekur hvis katten har symptomer som muligens kan ha andre årsaker. Men da har man iallefall utelukket ormekur som årsak til nedsatt allmenntilstand. Og så kan man jo også etterhvert se ormen i kattekassa, derfor er det bla en fordel å ikek fjerne kattekassa inne selv ikke for katter som går mye ute.

Les mer om ormekur her, veldig bra oversikt over de ulike preparatene

ormekur

Ang om ormen går mellom hund og katt vil jeg tro dette er mulig ja. Det brukes samme preparatet til begge dyr, og man anbefaler å benadle alle dyr i husstanden når man oppdager orm. Generelt anbefales det å gi ormekur til utekatter 2-3 ganger i året, avhengig av hvos ivrig jeger katten er. men dette må man altså følge litt med på selv. Viktig å ikke dosere for lite, det vil gjøre ørmen resistent mot middelet. Mye bedre å gi for mye, eneste bivirkning det gir er at katten kan bli litt uvel i magen (men det blir jo katten av å ha ormen der også.)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ga nettopp Panacur til mine katter som hadde fått bendelorm. Dette er en tredagerskur, og på den siste dagen av kuren dukket det fortsatt opp orm men de var da døde. I motsetning til de kravlende greiene som var der tidligere. Og 1-2 dager seinere var alle spor etter orm borte.

Skrevet

Ang. smitte - vi må gi ormekur til minigrisen vår. Vil det si at den samme ormen smitter til mennesker også? Gris og menneske er jo som kjent veldig like på innsiden... :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

De tablettene vi gir katten dreper ormene med en gang og de kommer døde ut med avføringen. Det er dumt at det ikke kan forebygges da, men sånn er det... Katten vår får orm ganske ofte da han er en meeeeget ivrig jeger....

• 1 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Vet du at det finnes en ormekur som man bare legger på huden i nakken til katten? Den brukte jeg sist jeg gav Leo-pusen min ormekur. Fabelaktig! Den tar både bendelorm og spolorm. :)

Rebecca

Gjest Gjest
Skrevet
Ang. smitte - vi må gi ormekur til minigrisen vår. Vil det si at den samme ormen smitter til mennesker også? Gris og menneske er jo som kjent veldig like på innsiden... :forvirret:

Ja, den samme type orm, f.eks spolorm kan smitte over fra katter og andre dyr (f.eks griser) til mennesker.

Vi hadde et tilfelle av spolorm i familien, og vedkommende var trolig smittet av katten vår , som hadde hatt orm noen uker tidligere.

Ble fort kvitt ormen hos katten ved å gi panakur, og familiemedlemmet vårt ble kvitt den ved å ta en Vermox-kur.

Gjest Hegepege
Skrevet
Hvor lang tid tar det fra katten har fått markkur, til innvollsormen skal være borte?

Finnes det noen måte å forsikre seg om at kuren har gjort nytten?

Og kan innvollsorm hos katt smitte til hund?

Når våre katter hadde fått dette, tok det bare 2 dager før alle tegnene var borte, så det var sabla greit;)

Forresten, har ingenting med dette å gjøre, men hvordan siterer man på et innlegg?? Jeg får bare svart.. Prøver å trykke siter, men det kommer ikke opp noe:(

Gjest Gjest
Skrevet

Det stemmer ikke at den samme orm som går på katten smitter til tarmen hos mennesker. Spolorm fra katt og hund kan smitte mennesker, men de kryper rundt i kroppen hos mennesker med dårlig utviklet immunforsvar - og kan i sjeldne tilfeller forårsake blindhet. Hos voksne, friske mennesker gir kattens eller hundens spolorm ingen symptomer.

Den marken som etablerer seg i tarmen hos mennesker, barnemark, smitter fra menneske til menneske. At barnet og katten i huset har fått orm samtidig er rett og slett en tilfeldighet. Smitten har barnet antakelig fått med seg fra barnehagen eller liknende. Barnemark er meget smittsomt.

• 1 år senere...
Gjest Tilfeldig gjest
Skrevet

Jeg har akkurat gitt katten min drontal, og er i gang med vermox selv, pga jeg og de andre i familien har alle de klassiske symptomene, og derfor sterk mistanke om at vi alle har parasitter/mark.

Innvollsorm kan smitte fra katt til menneske..!

Og det er veldig viktig at alle i husstanden blir behandlet for slike kryp, da det smitter veldig lett fra person til person og. Man kan og bli smittet av ukokte grønnsker, fisk, og annen mat, og til og med drikkevann, siden 1/4 av alle vannforsyningene i norge inneholder parasittlarver/egg... Noe å tenke over..?

Se litt mer om saken selv:

http://www.helhetshelse.no/htm/art/Det%20d...20du%20ikke.htm

Gjest Pannekaker
Skrevet
Når våre katter hadde fått dette, tok det bare 2 dager før alle tegnene var borte, så det var sabla greit;)

Forresten, har ingenting med dette å gjøre, men hvordan siterer man på et innlegg?? Jeg får bare svart.. Prøver å trykke siter, men det kommer ikke opp noe:(

Når du trykker på siter knappen blir det + tallet til -. Så går du å trykker på Svar inlegg så kommer det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...