Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg har egentlig et godt forhold , og samarbeider fint om barn osv. Problemet er bare at han blir en ordentlig drittsekk i fylla. Han drikker ikke så ofte, og har begrenset seg mer og mer over årene pga oppførselen sin. 

Når han er full blir han skikkelig ekkel mot meg,  kaller meg forferdelige ting, er truende , manipulativ og behandler meg skikkelig dårlig. Mange ganger,  særlig når han har drukket sprit, husker han heller ikke hva han har sagt og gjort. For noen år siden var det en skikkelig grov hendelse på en fest vi var på sammen - med nære venner, hvor han startet slosskamp med flere som var der som gjorde at han ble kastet ut. Da vi var hjemme ble han skikkelig truende mot meg , presset meg inn i et hjørne i gangen og sa at jeg skulle være jævlig forsiktig med hva jeg sa nå, og kalte meg masse stygge ord og sa generelt masse stygt. Jeg måtte stå helt stille og nesten ikke si noe for å "komme løs". Han er en del større - og sterkere- enn meg. 

Etter dette har han bare drukket øl, og drikker ikke med meg. Likevel så har han drukket 4-5 ganger etter denne episoden,  og vært lite hyggelig når han kommer hjem.

Han kan be meg om å dra til helvete,  vekke meg kun for å si stygge ting osv.

Han er alltid veldig lei seg etter disse hendelsene , sier unnskyld,  legger seg flat osv. Likevel så føler jeg meg rådvill. Jeg føler meg lite verdt , lite prioritert og det går ut over selvrespekten min og jeg kjenner at jeg får mer og mer avsmak for han hver gang dette skjer. Sist gang han var full var for noen uker siden, hvor han vekte meg da han kom hjem kun for å be meg dra til helvete. Etter dette ba han om unnskylding og lovet og ikke drikke mer i det hele tatt, men jeg tror ikke lenger på han. Siden han har bedt om unnskylding så mange ganger, og så går det en viss tid så skjer det en til hendelse. Jeg kjenner også at det er vanskelig å forholde meg til han, og det har gått veldig ut over selvtilliten min og selvfølelsen min. Jeg føler at jeg ikke har noe kontroll over forholdet vårt , og da blir det med nærkontakt og F.eks sex det eneste jeg kan styre - så da orker jeg ikke det.

Han er jo selvfølgelig lei seg, og sier at han ikke mener noe av det han sier i fylla.  Jeg kjenner meg rådvill, siden jeg synes ikke sånn atferd er grei- men så er det dumt å gå fra noen når det "kun" er episoder i fylla som er problemet. Skal jeg liksom bare se barna mine annen hver uke pga alkohol ? Han nekter for at han har et alkoholproblem, siden han ikke kjenner på sug når han ikke drikker- og drikker kun et par ganger I året. Men sier at han har problemer med å stoppe når han først begynner å drikke, og klarer ikke skjønne når det bikker over. Dersom jeg eller andre sier ifra til han at det kanskje er nok når han drikker, blir han bare irritert og drikker mer.

Noen som har noen råd /erfaringer?

Anonymkode: 7d560...925

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen blir aggressive av alkohol, og bør skjønne selv at de bare ikke må drikke. Skulle tro at skammen ved å havne i de situasjonene du nevner er stor nok til at man avstår. Det er ikke mye du får gjort med dette, annet enn å ikke akseptere det, og kreve avhold. Om han ikke vil, da får du jo ikke gjort mer.

Anonymkode: 2fe65...b16

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke akseptabelt.

Anonymkode: d8da6...6b1

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du krever at han slutter å drikke ellers går du. Mye god alkoholfri øl der ute.

Jeg blir selv et rasshøl på spritfylla så sluttet å drikke sprit for 10 år siden og slutter å drikke når jeg kjenner meg brisen.

Det er ikke rocket science. Blir du negativt påvirket av noe, kutt det ut.

Anonymkode: 36408...f9b

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mannen min og jeg har egentlig et godt forhold , og samarbeider fint om barn osv. Problemet er bare at han blir en ordentlig drittsekk i fylla. Han drikker ikke så ofte, og har begrenset seg mer og mer over årene pga oppførselen sin. 

Når han er full blir han skikkelig ekkel mot meg,  kaller meg forferdelige ting, er truende , manipulativ og behandler meg skikkelig dårlig. Mange ganger,  særlig når han har drukket sprit, husker han heller ikke hva han har sagt og gjort. For noen år siden var det en skikkelig grov hendelse på en fest vi var på sammen - med nære venner, hvor han startet slosskamp med flere som var der som gjorde at han ble kastet ut. Da vi var hjemme ble han skikkelig truende mot meg , presset meg inn i et hjørne i gangen og sa at jeg skulle være jævlig forsiktig med hva jeg sa nå, og kalte meg masse stygge ord og sa generelt masse stygt. Jeg måtte stå helt stille og nesten ikke si noe for å "komme løs". Han er en del større - og sterkere- enn meg. 

Etter dette har han bare drukket øl, og drikker ikke med meg. Likevel så har han drukket 4-5 ganger etter denne episoden,  og vært lite hyggelig når han kommer hjem.

Han er alltid veldig lei seg etter disse hendelsene , sier unnskyld,  legger seg flat osv. Likevel så føler jeg meg rådvill. Jeg føler meg lite verdt , lite prioritert og det går ut over selvrespekten min og jeg kjenner at jeg får mer og mer avsmak for han hver gang dette skjer. Sist gang han var full var for noen uker siden, hvor han vekte meg da han kom hjem kun for å be meg dra til helvete. Etter dette ba han om unnskylding og lovet og ikke drikke mer i det hele tatt, men jeg tror ikke lenger på han. Siden han har bedt om unnskylding så mange ganger, og så går det en viss tid så skjer det en til hendelse. Jeg kjenner også at det er vanskelig å forholde meg til han, og det har gått veldig ut over selvtilliten min og selvfølelsen min. Jeg føler at jeg ikke har noe kontroll over forholdet vårt , og da blir det med nærkontakt og F.eks sex det eneste jeg kan styre - så da orker jeg ikke det.

Han er jo selvfølgelig lei seg, og sier at han ikke mener noe av det han sier i fylla.  Jeg kjenner meg rådvill, siden jeg synes ikke sånn atferd er grei- men så er det dumt å gå fra noen når det "kun" er episoder i fylla som er problemet. Skal jeg liksom bare se barna mine annen hver uke pga alkohol ? Han nekter for at han har et alkoholproblem, siden han ikke kjenner på sug når han ikke drikker- og drikker kun et par ganger I året. Men sier at han har problemer med å stoppe når han først begynner å drikke, og klarer ikke skjønne når det bikker over. Dersom jeg eller andre sier ifra til han at det kanskje er nok når han drikker, blir han bare irritert og drikker mer.

Jeg skjønner at du ikke vil gå fra han. 

Men slik skal du ikke ha det. Jeg ville gitt han en sjanse til. Det vil si jeg krever at du ikke drikker mer i det hele tatt. Og gjør du det så flytter jeg ut. 
Jeg ville vist at dette er alvor ved å fortelle om og finne ut av hvordan du vil gjøre ting. Fortell at du har sett på leiligheter og gjør det, vis han hvordan du skal løse det dersom dere går fra hverandre. Gi han telefonnummeret til familievernkontoret. 

Drikker han en gang til så gjør du som du har sagt. 

Anonymkode: dea4b...eb8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville krevd familirådgivning hvor dere kan snakke dette igjennom, og så må han faktisk bli avholds. Plutselig har han gått over streken og blitt fysisk voldelig i fylla i tillegg til den verbale volden, og det ønsker han forhåpentligvis ikke skal skje. 

Det er virkelig ikke så problematisk å være avholds, og spesielt ikke nå med så mye gode alkoholfri drikkevarer.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om han ikke sliter med alkoholavhengighet så er det åpenbart at han ikke tåler alkohol og bør derfor holde seg helt unna. Om han ikke klarer å oppføre seg med alkohol innabords da bør han slutte å drikke det. Punktum. Evt om han skal ut på fest får han booke seg et hotellrom etterpå slik at du slipper å bli belemret med han når han er beruset. 

Skjønner godt at du vil gå. Om han legger seg langflat og lover å ikke drikke mer så får han faen meg holde det

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enten må ha kutte helt ut eller sove borte når han drikker. Eller så må du faktisk gå.

Anonymkode: 0a6db...2b2

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Alkohol gjør ikke at man finner på ting. Alkohol gjør at underliggende ting kommer til overflaten. Han må slutte å drikke, og du kan ikke finne deg i dette. Slutte å drikke, eller singel. Det blir jo aldri noe trygt familieliv av dette. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Han velger alkoholen foran deg, gang på gang. 
Han får ta inn på hotell hvis han ikke klarer å oppføre seg på fylla, og hvis han mener alkoholen er viktigere enn deg. 

Anonymkode: b6ba2...777

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (1 minutt siden):

Alkohol gjør ikke at man finner på ting. Alkohol gjør at underliggende ting kommer til overflaten. Han må slutte å drikke, og du kan ikke finne deg i dette. Slutte å drikke, eller singel. Det blir jo aldri noe trygt familieliv av dette. 

Ja, jeg har sagt dette flere ganger og spurt om han virkelig liker meg  , vil være sammen med meg, eller har noe han vil snakke ut om. Han hevder hardnakket at han ikke har det, og ikke skjønner hvorfor han sier de tingene han gjør når han drikker. Det har ikke bare vært meg han har hatt slike episoder med, men de fleste av vennene hans. Men de trekker seg bare unna han i fylla, men den muligheten har jo ikke jeg når vi bor sammen. 

Skal også sies at ganske mange av mennene i hans familie blir slik i fylla,  og mange av de har sluttet og drikke pga det. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man blir slik når man drikker så må man nesten kutte ut alkoholen. Er ikke greit at du føler seg utrygg når han drikker. Finnes mye god alkoholfrie drikker som han kan drikke. Hvis du ikke får til å snakke med han selv så ta en tur på familievernkontoret. Det kan gjøre godt å få en annen person til sette ting i perspektiv. 

Anonymkode: 8e690...e9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har sagt dette flere ganger og spurt om han virkelig liker meg  , vil være sammen med meg, eller har noe han vil snakke ut om. Han hevder hardnakket at han ikke har det, og ikke skjønner hvorfor han sier de tingene han gjør når han drikker. Det har ikke bare vært meg han har hatt slike episoder med, men de fleste av vennene hans. Men de trekker seg bare unna han i fylla, men den muligheten har jo ikke jeg når vi bor sammen. 

Skal også sies at ganske mange av mennene i hans familie blir slik i fylla,  og mange av de har sluttet og drikke pga det. 

Ts

Tenker at dette kanskje ikke handler om deg, men at det kanskje ripper opp i ting fra barndommen hans.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte tåler ikke alkohol, og han er tydeligvis en av dem. Han bør slutte å drikke. Han vet at han oppfører seg som en bølle mot deg når han drikker, og da må han ta et valg, deg eller alkoholen. 

Anonymkode: 3b059...f20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør gå i parterapi. Her har det skjedd ting som begge parter trenger å snakke ut om og bearbeide. Dette er sikkert ikke lett for ham heller (uten at det på noen måte er noen unnskyldning). 

Terapi kan hjelpe dere til å komme nærmere hverandre og få det bra igjen.

Jeg slutter meg for øvrig til dem som sier at han helt bør slutte med å drikke alkohol. Han tåler det åpenbart ikke, og han må gjøre en innsats for å gjenopprette tryggheten din.

Anonymkode: 7a963...5ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke rocket science. Blir du negativt påvirket av noe, kutt det ut.

Anonymkode: 36408...f9b

Dette!

Det er mange måter å ha et problematisk forhold til alkohol på, det er ikke enten problemfritt eller alkis. Mannen din tåler, av en eller annen grunn, ikke å bli beruset uten å bli helt ape, så av respekt både for deg og for seg selv må han jo bare kutte ut.

Alkohol er ingen nødvendighet for å ha et morsomt liv eller være sosial. Mange som har erfart det.

Anonymkode: daccf...2d5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Skrev ikke du et innlegg om dette forrige uke? 

Hvis ikke vil jeg anbefale deg å søke i trådene da en identisk problemstilling var der.

Svaret er selvsagt at du må komme deg vekk. I går. 

Han er ikke slem når han drikker, det er da du får se hans sanne side..

Anonymkode: 566ab...790

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis ikke vil jeg anbefale deg å søke i trådene da en identisk problemstilling var der.

Nei ? Har aldri skrevet innlegg om dette. Så må være flere som har det sånn 🤷‍♀️ 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var en mann som skrev. Han selv ble ufyselig i fylle. 

Anonymkode: 8e690...e9e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden drikker han fremdeles? Da skammer han seg jammen ikke mye over det han har gjort og sagt! Overhodet ikke akseptabelt. Han tåler det åpenbart ikke. Alkohol kan føre til psykose og annet, så han kan bli direkte farlig. Forstår han ikke selv at han må kutte ut all alkohol? Det finnes alkoholfri alternativer. Jeg ville krevd total avholdenhet, for jeg ville aldri tørt å leve med en slik mann.

Anonymkode: 42df0...c62

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...