Gå til innhold

Småbarn nekter å sette seg i bilen.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De kan sitte bakovervendt i forsetet på noen biler også, derfor jeg skrev det over. Kommer an på type bil og sete om det går. Vi hadde en bakovervendt stol (ikke isofix) som gikk i forsetet, og kunne skru av airbagen.

Barnet mitt hatet generelt bilkjøring da hun var yngre - etter å ha skreket/sutret fra Bærum-Drammen (sjekket bleie og var ikke sulten) omtrent på alder med din tror jeg, bestemte jeg at skjerm i bil var lov…

Nå er hun større, og det går mye bedre!

Anonymkode: 54c2f...0bf

Ja det kan være en løsning. Flytte henne frem. Vi har isofix på begge stolene da. Skal sjekke senere.

Anonymkode: d48ec...68e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tuppeluri skrev (18 minutter siden):

Helt enig med deg

"Barnet bestemmer ikke", nei selvfølgelig ikke. 

Men alle barn er forskjellig. Noen forstår hvis man snakker rolig til de, noen blir helt krakilske. Andre blir krakilsk ved tvang, andre føyer seg, osv. 

Eldste min begynte å ta av seg beltet når han var 3. Han har fått gjentatte beskjeder om hvor farlig det er, og vi måtte gå så langt å si at han kan dø om vi kræsjer. OG i tillegg forklare han hva døden er, hva en kræsj er osv osv. Det har blitt hakket bedre nå som språkforståelsen hans har økt, men fy faen for et helvete en periode. 

TS sier hu har en 1.5åring. Det er måte på hvor mye en halvannetåring skjønner av beskjeder altså. Min er snart 2, og det merkes at hu forstår mer og mer, men jeg kan ikke begynne å forklare for hu hvorfor det er farlig å gå uten beltet, for språkforståelsen hennes er ikke der ennå. 

Eneste gode tipset jeg har til ts er å ta seg god tid. Stå opp tidligere sånn at dere har tid til å "krige" med ungen inn i bilen. Det gjør INGEN VERDENS TING om dere lokker med det ene eller det andre. Det viktigste opp i det her er at dere får ungen inn i bilen med beltet på. For det vil absolutt bli bedre etterhvert!

Å en annen ting: 

Om jeg begynner å feste henne med mer makt vil hun skade seg. Jeg er 100% sikker. 
Har også forsøkt de triksene som noen kommenterte tidligere i tråden ved å holde handa mellom beina, det fungerte en liten periode helt til oppførselen eskalerte enda mer. Nå er vi ved et punkt hvor det ikke er mulig rett og slett fordi om det er den veien vi skal gå, er det ikke lenger snakk om bruk av «litt» makt, det må mye til å da såpass mye at det går over til å ikke lenger være konsekvent foreldreskap men mishandling. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja altså det er akkurat det hun gjør. Hun tar hodet helt bakover slik at om jeg forsøker å sette henne inn, brekker hun nakken. Hun spenner seg som en banan, kaster seg til siden slik at hun havner rundt (med ryggen mot meg). Det er regelrett UMULIG å presse henne inn. 

Det er mulig, men det er et strev! Du må prøve å få hodet mot bilstolen og presse henne ned i rett kurve. Og bruke hele hånd / albue / kroppsvekta di for å holde barnet på plass slik at du får på selen. Ikke gi deg.

Edit: Ser du skriver at du bruker så mye makt at det er i grenseland mtp hva som er forsvarlig. Da hadde jeg droppa å kjøre bil en periode. Denne fasen går over.

Endret av Flamme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (4 minutter siden):

Det er mulig, men det er et strev! Du må prøve å få hodet mot bilstolen og presse henne ned i rett kurve. Og bruke hele hånd / albue / kroppsvekta di for å holde barnet på plass slik at du får på selen. Ikke gi deg.

Edit: Ser du skriver at du bruker så mye makt at det er i grenseland mtp hva som er forsvarlig. Da hadde jeg droppa å kjøre bil en periode. Denne fasen går over.

Ja det jeg mener er at hvis makt skal få henne på plass, må det mye mer til. 

Det jeg eventuelt vurderte er å ha liggende bilsnacks som hun kan spise på samtidig som jeg setter henne inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende jeg siterte bruker tvang i mange situasjoner. Jeg siterer "i dag måtte vi begge trå til og holde fast og tvangskle og pusse tenner under tvang".

Slike situasjoner burde være helt unødvendig. Lærer man å validere følelser og sette ord på ting, slipper man å bruke tvang om enkle hverdagssituasjoner. 

Anonymkode: 2b272...476

Så enkelt er det ikke. Jeg hadde et barn som hatet tannpuss i en toårsperiode, hver eneste gang var det full nekt og hyl og skrik. Så er deg gjerne ikke slik at tvang er det første man tyr til, men det kan ikke være et valg å ikke pusse tenner f.eks. og nei, validering av følelser og all mulig pedagogikk hjelper ikke nødvendigvis på alle barn. 

Anonymkode: dd99f...ff0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det jeg mener er at hvis makt skal få henne på plass, må det mye mer til. 

Det jeg eventuelt vurderte er å ha liggende bilsnacks som hun kan spise på samtidig som jeg setter henne inn. 

Prøv å gi noe bilsnacks, ja.

Eller vurder om dere kan være to stykk en stund? Altså to voksne som henter og leverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så enkelt er det ikke. Jeg hadde et barn som hatet tannpuss i en toårsperiode, hver eneste gang var det full nekt og hyl og skrik. Så er deg gjerne ikke slik at tvang er det første man tyr til, men det kan ikke være et valg å ikke pusse tenner f.eks. og nei, validering av følelser og all mulig pedagogikk hjelper ikke nødvendigvis på alle barn. 

Blir litt matt av overforenklingen til folk her inne, ja.. 

Jeg har heldigvis hatt to helsesykepleiere (en til hver unge) som begge har hatt barn som har vært mer som mine. De har hatt tre og fire barn hver, henholdsvis, og ett som var som min eldste. Og de var begge også veldig klar på at noen baren bare virker ikke disse "triksene" på. Jeg har vært på COS-kurs, hvor den ene instruktøren også var klar på at ett av hennes barn reagerte MER negativt på "validering" og dikkedering. 

Anonymkode: f089c...c63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (8 minutter siden):

Når det er sagt: 

Jeg tror hun har trekk ved autisme. Hun flopper med hendene ofte, å spesielt når hun er spent. Sorterer leker i rekkefølge.

Problemet er også i situasjoner hvor hun skal sitte i vogn og i matstol. Jeg tror hun får panikk av å sitte fastspent og at det er det som er årsaken. 

Hun har eldre søsken, disse problemene har vi ikke hatt med de andre. De hadde sine perioder de også, men ikke i denne graden. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (2 minutter siden):

Prøv å gi noe bilsnacks, ja.

Eller vurder om dere kan være to stykk en stund? Altså to voksne som henter og leverer.

Ja det er mulig. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir litt matt av overforenklingen til folk her inne, ja.. 

Jeg har heldigvis hatt to helsesykepleiere (en til hver unge) som begge har hatt barn som har vært mer som mine. De har hatt tre og fire barn hver, henholdsvis, og ett som var som min eldste. Og de var begge også veldig klar på at noen baren bare virker ikke disse "triksene" på. Jeg har vært på COS-kurs, hvor den ene instruktøren også var klar på at ett av hennes barn reagerte MER negativt på "validering" og dikkedering. 

Nettopp, det finnes ikke en oppskrift som passer alle barn. Jeg har to veldige forskjellige barn, med eldste hjelper validering av følelser f.eks masse. Yngste var ekstremt sta en periode og ga seg ikke uansett, for henne gjaldt det å skjære gjennom for å komme ut av situasjonen og være en tydelig og trygg voksen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende jeg siterte bruker tvang i mange situasjoner. Jeg siterer "i dag måtte vi begge trå til og holde fast og tvangskle og pusse tenner under tvang".

Slike situasjoner burde være helt unødvendig. Lærer man å validere følelser og sette ord på ting, slipper man å bruke tvang om enkle hverdagssituasjoner. 

Anonymkode: 2b272...476

Jeg har to stykker som nektet tannpuss. Måtte legge de ned og holde fast både ben og armer for å få det til. Det var ikke gøy, men mener du virkelig jeg kunne pratet meg ut av det? Tro meg, jeg prøvde alt mulig 🤣🤣 Og vet du hva? Hver gang vi var ferdig med basketaket og tannbørsten var stemningen like god. Det er ingen som har tatt skade av det. Fikk det overstått fort fremfor å ha hylende unger i timesvis

Grønn genser eller blå genser eller en liten flekk - det har jeg ikke brydd med om. Men tannpuss, sitte i bilsetet - det må man uansett om man vil eller ikke.

Anonymkode: 273f3...398

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være en løsning. Flytte henne frem. Vi har isofix på begge stolene da. Skal sjekke senere.

Husk at du må skru av airbag i forsetet og ha sikt i sidespeil fra førersetet om barnesetet skal stå foran. Ellers er det godt tips å prøve forsetet. 

Hvilken bilstol har du? Jeg kjenner igjen det med at barnet ikke vil være festet fast. Hjalp litt med vår å vise at vi voksne også hadde sele på. Mange bilseter er trangere enn andre. Du sier du har isofix, en del av isofix-setene som bare går til 18 kg er ganske trange og noen har C-form. Det kan hende du bør teste et annet sete om mulig? 

Vi sakket om hvilken musikk vi skulle høre på og avledet med at hun skulle få velge musikk, det funket iblant.

Brukte også "foldeteknikken" det var den beste teknikken for å tvinge sprellende og sint barn inn i bilsetet uten å skade dem. Holdt barnet som en baby, en arm bak beina en bak ryggen. Så "bretter" man barnet sammen så bena er inntil magen deres. Sett hele barnet inn sånn med rumpa ned i stolen og så slipp og superkjapp på med selene. Leke i hånda gjorde at det var litt vanskeligere for barnet å gjøre noe med hendene. Minst mulig yttertøy på så det var lettere å få på seler. 

Anonymkode: 64dba...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. Vi er litt rådville. 
Jenta vår regelrett nekter å sette seg inn i bilstolen. Vi kommer for sent på arbeid på bakgrunn av dette. Å hente i barnehagen er heller ingen enkel sak. Barnet spenner seg, kaster seg i alle retninger, hyler for full hals osv. Det er så ille at vi begge har holdt på å miste taket på henne. Hun har også kakket seg i dørkarm.

Vi har forsøkt det meste. La henne klatre opp i bilstolen selv, gir henne spennende leker, får bruke mobiltelefonen til en av oss foreldre, snakker om hva vi skal gjøre det stedet vi skal til osv. Det funker ikke. 
Vi er selvfølgelig oppmuntrende og har en positiv innstilling i møte med dette, men det ser ikke ut til å endre situasjonen. Vi kvier oss nå til å bruke bilen i det hele tatt. 

Har noen tips? 

Vær proaktiv....prate om at hun må sette seg i bilstoler pga. sikkerhet osv. Prat ofte og mye om dette...når hun er rolig.Bruk gjerne belønningssystem. 

Anonymkode: 409a2...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tekumseh79 skrev (3 timer siden):

Mennesker kan håndtere hester og elefanter som er mange ganger så sterke uten å gjøre de vondt. Man må ha psykisk overtak og dermed får de til selv å gjøre som man vil, vise hvem som er flokklederen. Legger man grunnlaget nå, er man bedre rusta videre da det kommer andre og MYE større utfordringer senere i livet.

Man skal bruke tvang på barna sine, det er en del av oppdragelsen.

??? Tvang er IDIOTISK. Da øker trassen enda mere! Det er heller ikke LOV. Det er STRAFFBART.  EN SKAL VØRE PROAKTIV OG PRATE OM SIKKERHET TIL BARNET DAGEN FØR OG MYYYE . DA FØRST LØSER DET SEG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stykker som nektet tannpuss. Måtte legge de ned og holde fast både ben og armer for å få det til. Det var ikke gøy, men mener du virkelig jeg kunne pratet meg ut av det? Tro meg, jeg prøvde alt mulig 🤣🤣 Og vet du hva? Hver gang vi var ferdig med basketaket og tannbørsten var stemningen like god. Det er ingen som har tatt skade av det. Fikk det overstått fort fremfor å ha hylende unger i timesvis

Grønn genser eller blå genser eller en liten flekk - det har jeg ikke brydd med om. Men tannpuss, sitte i bilsetet - det må man uansett om man vil eller ikke.

Du må være PROAKTIV. Snakke med barn mye og ofte hvorfor tannpuss er viktig.  Når barna er r o l i g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke at barnet blir kvalm? Føler det må spy. Yngste her var helt håpløs slik. Frem til ca 1 år kastet det opp bare vi hadde kjørt noen meter, så begynte det å gjøre motstand pga forbindte sette med kvalme. Vi prøvde alt der med bilsyk tabletter osv. Endte til slutt å snu barnet. For oss så hjalp det , vi viste at det var anbefalt den gangen helst til 3/4 år bakover vendt. Men her så var det lege til slutt som foreslo vi skulle prøve forovervendt på kort tur for å se.

Vet det er som å banne i kirka 0 nevne forovervent.

Men kan det være barnet blir kvalm og derfor ikke ønsker

Anonymkode: aaa4f...70c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må være PROAKTIV. Snakke med barn mye og ofte hvorfor tannpuss er viktig.  Når barna er r o l i g.

Snakke til en på 1,5 år? Vel, hadde det funket hadde de nok ikke hylt hos oss - det er klar vi prøvde med ord først.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vennligst forklar HVORDAN! 

Har man sterke barn, som har null reaksjon på smerte, og ikke enser om de skader seg selv eller andre, så er det faktisk ikke så lett. 

Det ER ikke bare å bryte en unge inn i bilstolen og få festet dem, når de kaster seg villt omkring, sparker, klorer og biter. Jeg har blitt bitt til blods mer enn en gang av mine eldste. 

Det er også helt håpløst å klare å bryte begge armene inn i selene samtidig - og det blir ikke bedre når ungen også klarer å trykke på utløser-knappen og løsne seg selv (noe vår eldste klarte fra før han fylte to år). 

Jeg blir helt oppgitt av sånne "Barnet bestemmer ikke!", helt uten konkrete råd til hva man faktisk gjør. Selvsagt skal ikke barnet bestemme, og selvsagt er det ikke en diskusjon, men HVORDAN gjør man det, helt dønn konkret, i praksis? 

Mine er heldigvis for det meste over denne fasen, men vi har hatt noen helt horrible situasjoner med dette vi og. 

Det er et barn, ikke en gorilla. Ikke overdriv.

Du får ungen inn i bilen, du er voksen. 

Anonymkode: 29d7d...7df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man kommer ikke for sent på jobb for at en toddler ikke vil sitte i stolen sin!

Begge mine har hatt sånne perioder. Når man har prøvd myke-måten noen minutter (ikke gi telefon, det er å gå for langt) og det ikke funker, må man bare vise dem hvem som er sjefen. Dere diller alt for mye.

Jeg veier 55 kg, men jeg klarer faktisk å pakke min 17 kg sterke 2,5 åring inn i bilstolen uten at han skader seg. Blir rimelig svett etterpå, må delvis legge meg over han, men det går. Når de skjønner at de ikke har noe valg, går det fort over. 

Har hatt to sånne perioder med han, og det eneste som hjelper er stram rutine og minst mulig dill. Vil han ikke sitte i stolen frivillig i løpet av en viss tid, vet han at han blir tvunget. Da velger han "frivillig" 👼

Anonymkode: 31d12...897

Enig. Å snu en 1,5-åring bør være utelukket. 
Da jeg slet med å pusse tennene til min ettåring (eldstemann), sa helsesykepleier at «tannpuss er ikke frivillig», og det er det samme med bilsikring. Det kan bli en maktkamp, men det er en maktkamp foreldrene MÅ vinne. Perioden rundt 1,5 er ofte vanskelig pga manglede språk, manglende språkforståelse og stor egenvilje. Men det går over. 

Anonymkode: a1ed5...985

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hahahaa ja det er lett når barnet er ett år. 🤣🤣🤣

Anonymkode: a1ed5...985

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...