Gå til innhold

Småbarn nekter å sette seg i bilen.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vår erfaring er at dette er en fase mange barn går igjennom. Vår akkurat 3 åring er også treig med å få inn i bilen. Vi liker ikke makt og føler faktisk det gjør det værre, så vårt triks er å legge inn mye ekstra tid. I det værste periodene så drar vi 30 minutt før vi må så vi slipper å stresse. Så koser vi oss i bilen og bruker tid på å komme oppi stolen. Som regel finner man det rette øyeblikket etterhvert. For oss hjelper det med litt musikk, lyd, snacks, drikke osv. De værste fasene varer aldri lenge om man finner en koselig rutine, men det er tilbakesteg og da prøver vi på nytt til vi finner en ny god rutine.

Anonymkode: 42b51...4bf

Det er bedre å lære treåringen at noen ganger må man, hva med når de skal på tur i barnehagen feks? Tror dere gjør barnet en stor bjørnetjeneste for det kommer situasjonener hvor man rett og slett ikke har en halvtime til å overtale og lure med. 

Anonymkode: dd99f...ff0

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, vi har 3 barn. Akkurat nå er det numme 2 som er vanskelig. Selvfølgelig  venter ikke de andre 30 min, men vi kjører jo ikke før alle er festet og vi fester midterste først. Så i de værste periodene så kommer eldste ut når midterste er klar. Vi henter også alltid midterste først før vi henter eldste. Baby sitter stort sett på fanget mitt mens jeg styrer på. Igjen er jo dette noe som er i perioder. Som regel er det ille et par uker før vi finner en løsning eller rutine som fungerer. Jeg har veldig god erfaring med snacks. Jeg pakker med en liten snacksboks hun får i bilen, og spesielt etter bhg så er hun så sliten at da blir det veldig motiverende å komme i stolen. Da får hun ikke boksen før beltet er festet. Eldste hater faktisk mer å høre på intens hyling som skjer ved maktbruk enn at hun må vente litt på å komme i bilen. Vi kjører såpass mye at vi kan ikke leve med hyling til alle kjøreturer, så å finne en god rutine er for oss verdt jobben.

Så du lærer barnet å takle vonde følelser med mat 🤨 og premierer dårlig oppførsel med snack-time

Anonymkode: 31d12...897

• Liker 7
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bedre å lære treåringen at noen ganger må man, hva med når de skal på tur i barnehagen feks? Tror dere gjør barnet en stor bjørnetjeneste for det kommer situasjonener hvor man rett og slett ikke har en halvtime til å overtale og lure med. 

Vi gir jo ikke etter, vi kjører til slutt uansett. Jeg mener det er feil med maktbruk av de kreftene vi må bruke for å tvangsfeste selen, men vi gir jo oss ikke. Gir vi oss hadde vi gått inn igjen. Jeg synes heller det ikke er innenfor å lære barna det er ok å knekke kroppen for å komme inn i en stol, når man kan jobbe med rutinene. Dette er akkurat som med legging. Skal man bare kaste de innpå rommet og kaste nøkkelen, eller skal man jobbe med å finne en god rutine som gjør det enklere? Jeg er imot stor fysisk maktbruk.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr i denne tråden ser vi flere strålende eksempler på voksnes manglende respekt og forståelse for barn. 
Tror jammen denne tråden skal bli brukt til skrekk og advarsel i opplæring….

Anonymkode: 6828d...853

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du lærer barnet å takle vonde følelser med mat 🤨 og premierer dårlig oppførsel med snack-time

Nei, jeg hjelper til med regulering. Du lærer barna stor fysisk makt er ok.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun mens dere kjører? Er det full klikk da også, eller roer hun seg? Det kan gi en pekepinn på om hun har reelt ubehag ved å sitte i stolen/kjøre.

Hun er så liten at det nok er vanskelig for henne å forholde seg til at hun skal få en leke eller telefon etterpå, så jeg tror det mest skånsomme er å være rask. Fortell at dere skal i bilen, se an om hun er i stand til å velge å klatre opp selv, men om ikke, ville jeg gjort kampen kortest mulig.

Hun er bare 1,5 år, så dere klarer å spenne henne fast med makt om dere lærer dere teknikken. At dere nesten mister henne, handler nok mest om at dere er redd for å skade henne, som jo er naturlig. Det høres brutalt ut å skulle gjøre det slik, men om resultatet er at hun kjemper i langt kortere tid, blir belastningen på både henne og dere mindre totalt sett.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Man kommer ikke for sent på jobb for at en toddler ikke vil sitte i stolen sin!

Begge mine har hatt sånne perioder. Når man har prøvd myke-måten noen minutter (ikke gi telefon, det er å gå for langt) og det ikke funker, må man bare vise dem hvem som er sjefen. Dere diller alt for mye.

Jeg veier 55 kg, men jeg klarer faktisk å pakke min 17 kg sterke 2,5 åring inn i bilstolen uten at han skader seg. Blir rimelig svett etterpå, må delvis legge meg over han, men det går. Når de skjønner at de ikke har noe valg, går det fort over. 

Har hatt to sånne perioder med han, og det eneste som hjelper er stram rutine og minst mulig dill. Vil han ikke sitte i stolen frivillig i løpet av en viss tid, vet han at han blir tvunget. Da velger han "frivillig" 👼

Min klarer faktisk å vri armene ut av selen. Etterhvert lærte hun seg å klipse opp selen også. Super gøy. Da må man finne en måte å få ungen til å forstå at den skal sitte der. Jeg har åpenbart ingen tips til ta annet enn at for oss gav deg seg ila ca et halvt år. 😔

Anonymkode: df247...152

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min klarer faktisk å vri armene ut av selen. Etterhvert lærte hun seg å klipse opp selen også. Super gøy. Da må man finne en måte å få ungen til å forstå at den skal sitte der. Jeg har åpenbart ingen tips til ta annet enn at for oss gav deg seg ila ca et halvt år. 😔

Ja gjorde min og det. Irriterer meg over slike svar som at det er bare å gjøre det slik og sånn fordi det funker for oss. Da tenker liksom. Newsflash. Barn er forskjellige. Noen er faktisk mer utfordrende å håndtere enn andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingenting annet en tvang som hjelper. Og gjør det med en gang, så slipper dere begge å bli veldig opprørt. 

Personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med å gi en vitaminbjørn etterpå. Dette er virkelig bare en fase. 

Anonymkode: 39c4f...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter ungen inn i bilstolen, holder fast og tar på beltet. Jeg sier ingenting, er bare helt rolig og prater om at vi skal hjem til pappa osv. Hun kan skrike så mye hun vil. Hun sparker og herjer mange ganger, men det får bare være. Vi har sånn bilstol man kan rotere, da. Så det er mye enklere å sette henne inn i en sånn stol. Vet ikke hva slags stol du har. 

Hun roer seg alltid når vi begynner å kjøre, og liker å kjøre bil. Titte på alt som skjer rundt osv. Hvordan er det når dere har kommet i gang med kjøringenn?

Anonymkode: 1f012...797

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Vi er litt rådville. 
Jenta vår regelrett nekter å sette seg inn i bilstolen. Vi kommer for sent på arbeid på bakgrunn av dette. Å hente i barnehagen er heller ingen enkel sak. Barnet spenner seg, kaster seg i alle retninger, hyler for full hals osv. Det er så ille at vi begge har holdt på å miste taket på henne. Hun har også kakket seg i dørkarm.

Vi har forsøkt det meste. La henne klatre opp i bilstolen selv, gir henne spennende leker, får bruke mobiltelefonen til en av oss foreldre, snakker om hva vi skal gjøre det stedet vi skal til osv. Det funker ikke. 
Vi er selvfølgelig oppmuntrende og har en positiv innstilling i møte med dette, men det ser ikke ut til å endre situasjonen. Vi kvier oss nå til å bruke bilen i det hele tatt. 

Har noen tips? 

Anonymkode: d48ec...68e

Noen seter tror jeg ikke er gode å sitte i. Mulig dere bør prøveet annet sete?

Anonymkode: 14ebd...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sånn var min også, det var et sant helvete. Derfor ble det DVD i bilen. Gøy for deg, enkelt for meg og så gikk den fasen over når ungene ble større. 

Anonymkode: 5aee1...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et barn på 1,5 bestemmer ikke om de vil sitte i bilstol eller ikke. Dersom dere må kjøre bil må foreldrene gjøre det klart at barnet må dette. Ingen diskusjon. 

Anonymkode: 1e36f...9a6

Vennligst forklar HVORDAN! 

Har man sterke barn, som har null reaksjon på smerte, og ikke enser om de skader seg selv eller andre, så er det faktisk ikke så lett. 

Det ER ikke bare å bryte en unge inn i bilstolen og få festet dem, når de kaster seg villt omkring, sparker, klorer og biter. Jeg har blitt bitt til blods mer enn en gang av mine eldste. 

Det er også helt håpløst å klare å bryte begge armene inn i selene samtidig - og det blir ikke bedre når ungen også klarer å trykke på utløser-knappen og løsne seg selv (noe vår eldste klarte fra før han fylte to år). 

Jeg blir helt oppgitt av sånne "Barnet bestemmer ikke!", helt uten konkrete råd til hva man faktisk gjør. Selvsagt skal ikke barnet bestemme, og selvsagt er det ikke en diskusjon, men HVORDAN gjør man det, helt dønn konkret, i praksis? 

Mine er heldigvis for det meste over denne fasen, men vi har hatt noen helt horrible situasjoner med dette vi og. 

Anonymkode: f089c...c63

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hr i denne tråden ser vi flere strålende eksempler på voksnes manglende respekt og forståelse for barn. 
Tror jammen denne tråden skal bli brukt til skrekk og advarsel i opplæring….

Anonymkode: 6828d...853

Snakker du da om de som duller i en evighet for å få barna til å gjøre ting, eller de som er bestemte og gjennomfører det man skal etter st barna har fått forklart hva som skal skje? 

Anonymkode: a4e47...f67

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at sikkerhet kan man ikke fire på og enkelte ting må barn bare gjøre.

Men jeg synes noen for raskt bare avfeier barnas reaksjon med "trass" eller "egenvilje".

Det kan jo være en grunn for at noen barn viser sterk motvilje mot å sitte i bilstolen. Kanskje sitter de ubehagelig? Kanskje blir de bilsyke?

Jeg sier som sagt ikke at de dermed skal få slippe å gjøre det, men at man kanskje kan tenke at det kan ligge andre ting bak enn bare egenvilje.

Anonymkode: 38bc6...8d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst forklar HVORDAN! 

Har man sterke barn, som har null reaksjon på smerte, og ikke enser om de skader seg selv eller andre, så er det faktisk ikke så lett. 

Det ER ikke bare å bryte en unge inn i bilstolen og få festet dem, når de kaster seg villt omkring, sparker, klorer og biter. Jeg har blitt bitt til blods mer enn en gang av mine eldste. 

Det er også helt håpløst å klare å bryte begge armene inn i selene samtidig - og det blir ikke bedre når ungen også klarer å trykke på utløser-knappen og løsne seg selv (noe vår eldste klarte fra før han fylte to år). 

Jeg blir helt oppgitt av sånne "Barnet bestemmer ikke!", helt uten konkrete råd til hva man faktisk gjør. Selvsagt skal ikke barnet bestemme, og selvsagt er det ikke en diskusjon, men HVORDAN gjør man det, helt dønn konkret, i praksis? 

Mine er heldigvis for det meste over denne fasen, men vi har hatt noen helt horrible situasjoner med dette vi og. 

Anonymkode: f089c...c63

Når dette gjentar seg med alle dine barn og tilog med med biting så er det du som feiler i fremgangsmåten. 

7 unger i bilseter og ingen har noen gang bitt, hverken meg eller dem 2 fedrene.

Lurer på hva som skjer her i verden.

Anonymkode: 35269...8d6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi gir jo ikke etter, vi kjører til slutt uansett. Jeg mener det er feil med maktbruk av de kreftene vi må bruke for å tvangsfeste selen, men vi gir jo oss ikke. Gir vi oss hadde vi gått inn igjen. Jeg synes heller det ikke er innenfor å lære barna det er ok å knekke kroppen for å komme inn i en stol, når man kan jobbe med rutinene. Dette er akkurat som med legging. Skal man bare kaste de innpå rommet og kaste nøkkelen, eller skal man jobbe med å finne en god rutine som gjør det enklere? Jeg er imot stor fysisk maktbruk.

Ja, men dere lærer barnet at slike situasjoner kan man trekke langt ut i tid og slik er det ikke alltid, feks i barnehagen når alle andre må vente. En halvtime er faktisk ganske lang tid å bruke på å få barnet i bilen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det finnes en sånn klips man kan sette på selene som holder de sammen foran. Beltesamler tror jeg det heter. Det burde dere skaffe dere. Det er jo kjempefarlig å sitte uten at selen er ordentlig på 🤯

Anonymkode: 273f3...398

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dere lærer barnet at slike situasjoner kan man trekke langt ut i tid og slik er det ikke alltid, feks i barnehagen når alle andre må vente. En halvtime er faktisk ganske lang tid å bruke på å få barnet i bilen. 

Jeg sa ikke jeg bruker 30 minutt, jeg sa vi planlegger å dra 30 min før vi må for å unngå å stresse. Noen ganger trenger man den tiden, de fleste gangene kommer vi da i god tid. Min erfaring er at å stresse trigger barna ennå mer. Å ta god tid, prate, tull, kose, leke, spise frukt, gjør at det går 100 ganger bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dere sier dere ikke stresser, så er det likevel lett for at det bare er noe man tror. Klart man blir stresset om man er redd for å ikke rekke jobb, kvir seg til å ta barnet i bilen osv. Slikt merker gjerne barn. 

Vi henrykt god tid på ulike situasjoner som bleieskift, bilstol, settei vognen, påkledning osv. Gjort det litt lekent. Spør hvor foten har gjemt seg, teller antall armer, hi five etter vi har fått det til. Spør om farger på klærne, hva ting heter. Synger en sang. Men jeg skjønner t det kanskje ikke bare er å gjøre slik nå. For nå er han "ikke" i denne spiralen, og det kan ta tid å snu. 

Kan dere øve en gang i løpet av ettermiddagen? Feks etter middag. Uten at dere skal noe, men derfor trenger dere ikke stresse. Kjør en 5min tur. Hvordan er han på bilturen etter å ha litt festet? Kan årsaken være at han lett blir kvalm? Eller at noe er ubehagelig i setet? Eller klær som blir stramme, bleien blir stram?

Kan det blir for mye "om og men" og mye som skjer når dere setter han i bilen? Hvis det blir "nå skal du sette deg i bilen, oi, nei, slutt, ikke stram, sånn ja forsiktig inn i bilen, ikke stritt i mot, vær rolig, du må sitte, nå må du høre, ene armen under her", så blir det mye info. Jeg vet det kan være lurt å fortelle i forkant hva som skjer, me da kan det holde med "nå skal du festes i bilstolen" og rett og slett bare feste han uten å si noe. At det ikke blir mer styr enn nødvendig. Stemmebruk kan feks vise mye stress.

Anonymkode: 50984...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...