Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi er litt rådville. 
Jenta vår regelrett nekter å sette seg inn i bilstolen. Vi kommer for sent på arbeid på bakgrunn av dette. Å hente i barnehagen er heller ingen enkel sak. Barnet spenner seg, kaster seg i alle retninger, hyler for full hals osv. Det er så ille at vi begge har holdt på å miste taket på henne. Hun har også kakket seg i dørkarm.

Vi har forsøkt det meste. La henne klatre opp i bilstolen selv, gir henne spennende leker, får bruke mobiltelefonen til en av oss foreldre, snakker om hva vi skal gjøre det stedet vi skal til osv. Det funker ikke. 
Vi er selvfølgelig oppmuntrende og har en positiv innstilling i møte med dette, men det ser ikke ut til å endre situasjonen. Vi kvier oss nå til å bruke bilen i det hele tatt. 

Har noen tips? 

Anonymkode: d48ec...68e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Kan det være at barnet rett og slett ikke sitter komfortabelt i bilstolen sin lenger, og at hen forbinder bilstolen med ubehag? Bare en tanke.

Har dere en bil og bilstol dere barnet kan få sitte foran i bilen?

Bare noen forslag, håper dere finner ut av det!

Anonymkode: 54c2f...0bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammelt er barnet? Kan det være at barnet rett og slett ikke sitter komfortabelt i bilstolen sin lenger, og at hen forbinder bilstolen med ubehag? Bare en tanke.

Har dere en bil og bilstol dere barnet kan få sitte foran i bilen?

Bare noen forslag, håper dere finner ut av det!

Anonymkode: 54c2f...0bf

Takk!
1.5år. Hun bør sitte bakovervendt 😔

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problem, det hjalp med speil slik at barnet kunne se oss (vi endte opp med to speil der bak: en som passet vår synsfelt og en som passet hennes) og så spilte vi musikk, sang, bestikket og så ble det bedre med DVD 🙈 det var så lite tv/skjerm på henne dengang at DVD i bilen ble helt magisk (for alle). Valgte DVD som feks hello kitty på korte turer da hver episode varte under 10 min og en lengre film på lengre turer. Sannsynligvis ikke den mest pedagogiske tilnærming, men det reddet oss.

Anonymkode: 5aee1...64a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som hun over skriver. Sett ungen i stolen, rask og bestemt, gjør pinen kort. Det går så bra så. Litt mild tvang må man faktisk gjøre som forelder, når barnet ikke vil selv. Du skader ikke barnet, men du lærer det at vi alle MÅ gjøre noen ting, som bilbelte, tannpuss, hårvask, medisiner…. Forsøk med det gode, men ikke dra det ut.

Anonymkode: 91f0b...2a3

• Liker 21
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et barn på 1,5 bestemmer ikke om de vil sitte i bilstol eller ikke. Dersom dere må kjøre bil må foreldrene gjøre det klart at barnet må dette. Ingen diskusjon. 

Anonymkode: 1e36f...9a6

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her i hus er det null dilling når det kommer til sikkerhet. Ungen har null den skulle sagt. Den skal stroppes fast i bilstolen sin. Dess mer dere diller og duller dess lengre tid tar det før hun innser at hun må. 

Feks i dag måtte vi begge trå til og holde fast og tvangskle og pusse tenner under tvang før faren måtte omtrent jekke henne inn i bilstolen fordi hun absolutt ikke ville. Det var ikke snakk om noe annet. Hun SKAL. 

eneste tipset jeg har er å få dere bilstol som kan vris mot døren, da blir det enklere å jekke ungen inn i stolen fordi den ikke kan ta spenntak i seteryggen.  

hender ikke rent sjeldent at vi må ta på jakke/sko til FULL skrikealarm når vi skal hjem fra barnehagen også. Unger oppdager egen vilje og enkelte gjør ALT for å få bestemme. Hold dere rolig men bestemt og bruk mild makt om dere må. Unger i den alderen vet ikke sitt eget beste.

Anonymkode: b1227...7de

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på litt over to år som periodevis har gjort stor motstand. Han sitter også bakovervendt, men jeg har ikke inntrykk av at det er det som er problemet, det er bare at han har oppdaget egen vilje og vil bestemme selv. Jeg har funnet en teknikk der jeg klarer å låse han fast i setet ved å holde hånda mellom beina hans så han ikke får bøyd seg som en banan, og sette på selene uten at armene hans er inni, for så å lirke inn en og en arm. Det høres ikke ut som vi har like stort problem som dere har, men vi må også bruke makt og jeg er gravis i 8. måned og generelt varm, så etter en sånn seanse så er jeg fort gjennomsvett. 

Anonymkode: eb115...6d1

• Liker 4
Skrevet

Jeg har motsatt erfaring. Min datter skulle være med min morfar alltid. Hun kranglet seg inn  bilen. Pappa var på besøk, datter ville ikke la han gå. Resultatet, han kjørte av gårde med min datter. Dette var ikke planlagt. Men, min far tok dette på strak arm.  

AnonymBruker
Skrevet

Dere diller for mye, ja. Det er et lite barn, det er bare å bære barnet inn i bilen og sette det fast. Dere bestemmer! 

Blir verre når det er tenåringen som ikke vil sette seg i bilen :P 

Anonymkode: 210cb...9ca

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (6 minutter siden):

Jeg har motsatt erfaring. Min datter skulle være med min morfar alltid. Hun kranglet seg inn  bilen. Pappa var på besøk, datter ville ikke la han gå. Resultatet, han kjørte av gårde med min datter. Dette var ikke planlagt. Men, min far tok dette på strak arm.  

Ok. 

Anonymkode: b6a6d...5a2

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Som forelder må man velge sine kamper, TS, og dette er en kamp du må ta. Det er det samme med tannpuss, men der gir man ikke barnet belønning i form av telefon og ipad? Jeg tenker dere duller alt for mye - dette er ikke noe barnet selv kan bestemme, så ikke gjør det til en kamp. Sett barnet i bilen og spenn fast, ikke dikke-dakke. Da går det nok fort over.

Så kan jo barnet fint få litt å holde på med når dere kjører, men ikke før det sitter i setet.

Anonymkode: 273f3...398

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vår erfaring er at dette er en fase mange barn går igjennom. Vår akkurat 3 åring er også treig med å få inn i bilen. Vi liker ikke makt og føler faktisk det gjør det værre, så vårt triks er å legge inn mye ekstra tid. I det værste periodene så drar vi 30 minutt før vi må så vi slipper å stresse. Så koser vi oss i bilen og bruker tid på å komme oppi stolen. Som regel finner man det rette øyeblikket etterhvert. For oss hjelper det med litt musikk, lyd, snacks, drikke osv. De værste fasene varer aldri lenge om man finner en koselig rutine, men det er tilbakesteg og da prøver vi på nytt til vi finner en ny god rutine.

Anonymkode: 42b51...4bf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår erfaring er at dette er en fase mange barn går igjennom. Vår akkurat 3 åring er også treig med å få inn i bilen. Vi liker ikke makt og føler faktisk det gjør det værre, så vårt triks er å legge inn mye ekstra tid. I det værste periodene så drar vi 30 minutt før vi må så vi slipper å stresse. Så koser vi oss i bilen og bruker tid på å komme oppi stolen. Som regel finner man det rette øyeblikket etterhvert. For oss hjelper det med litt musikk, lyd, snacks, drikke osv. De værste fasene varer aldri lenge om man finner en koselig rutine, men det er tilbakesteg og da prøver vi på nytt til vi finner en ny god rutine.

Regner med dette er første barnet ditt? Eller lar du storesøsken vente i bilen i 30 minutter (!) hver gang dere skal noe?

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (23 minutter siden):

Ja for det var jo nyttig for ts 

Anonymkode: a4e47...f67

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her ble det slutt på sånn oppførsel ved at ungen får EN mulighet til å sette seg inn uten bråk, etter det er det om nødvendig brytekamp. Vi passer alltid på at barnet ikke får vondt så klart, men jeg legger meg om nødvendig over ungen for å holde henne nede. Vi har hatt et par tilfeller i senere tid, men så fort jeg begynner å gjøre det «med makt» så gir hun seg fort. Å sette seg i bilstolen er noe vi ikke diskuterer et øyeblikk for der har hun faktisk ikke noe valg 

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her ble det slutt på sånn oppførsel ved at ungen får EN mulighet til å sette seg inn uten bråk, etter det er det om nødvendig brytekamp. Vi passer alltid på at barnet ikke får vondt så klart, men jeg legger meg om nødvendig over ungen for å holde henne nede. Vi har hatt et par tilfeller i senere tid, men så fort jeg begynner å gjøre det «med makt» så gir hun seg fort. Å sette seg i bilstolen er noe vi ikke diskuterer et øyeblikk for der har hun faktisk ikke noe valg 

Hun er 2 år foresten 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Regner med dette er første barnet ditt? Eller lar du storesøsken vente i bilen i 30 minutter (!) hver gang dere skal noe?

Nei, vi har 3 barn. Akkurat nå er det numme 2 som er vanskelig. Selvfølgelig  venter ikke de andre 30 min, men vi kjører jo ikke før alle er festet og vi fester midterste først. Så i de værste periodene så kommer eldste ut når midterste er klar. Vi henter også alltid midterste først før vi henter eldste. Baby sitter stort sett på fanget mitt mens jeg styrer på. Igjen er jo dette noe som er i perioder. Som regel er det ille et par uker før vi finner en løsning eller rutine som fungerer. Jeg har veldig god erfaring med snacks. Jeg pakker med en liten snacksboks hun får i bilen, og spesielt etter bhg så er hun så sliten at da blir det veldig motiverende å komme i stolen. Da får hun ikke boksen før beltet er festet. Eldste hater faktisk mer å høre på intens hyling som skjer ved maktbruk enn at hun må vente litt på å komme i bilen. Vi kjører såpass mye at vi kan ikke leve med hyling til alle kjøreturer, så å finne en god rutine er for oss verdt jobben.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk!
1.5år. Hun bør sitte bakovervendt 😔

Hva da å gi det et forsøk med å parkere bilen og gå eller ta vogna? 
For å se om det er bilen og setet som er «terror» for henne å bli plassert i?

Noen barn får vondt eller sterkt ubehag av enkelte måter å sitte i bilstoler på. Da nytter det bare å bytte stol. 
Tenk deg selv, å skulle kjøre en bil du vet du får vondt i ryggen eller beina av å kjøre. Barnet er ikke verbal nok til å kunne uttrykke seg. 
Får du barnet hjem en gang med vogn/gå/buss uten problem, så vet du at problemet ligger i bilen. Det er jo og mulig hun blir kvalm i bilen? 

Anonymkode: 6828d...853

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...