AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:22 #1 Del Skrevet mandag kl 06:22 Den er vond å ligge med om natta. Og jeg blir støl i kors ryggen når jeg har sittet en stund så jeg får denne vaggingen når jeg skal starte å gå, før det går seg til. Den er vond å gå oppoverbakke/trapper, og hardt underlag. Vurdere å ta en tur til legen, men syns det er vanskelig fordi, jeg er tilkallingsvikar og lovet fast 100% stilling fra 1 juli, og er redd det blir tatt ille opp hvis jeg blir sykmeldt ett par mnd etter man er ansatt lissom hvis jeg må operere den. Jeg har tenkt tanken at jeg må prøve å klare å holde ut til høsten, men det blir hardt. Jeg er 56. Jeg jobber på apotek så det er mye ståing og gåing. Som ikke akkurat gjør det bedre, noen ganger klarer jeg omtrent ikke å bøye meg etter en dag for det er så stivt i hofteområdet etter dagens jobb. Flere som har opplevd det? Hva gjorde dere? Anonymkode: 9a3b4...780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:38 #2 Del Skrevet mandag kl 06:38 Du snakker om operasjon, men samtidig har du ikke vært hos legen en gang og da aner du vel ikke hva som er problemet? Er det muskulært, og trening kan utbedre stivheten, trengs jo ingen operasjon. Før du vet hva årsaken er, er det jo umulig å si hva som trengs av behandling. Men om jeg hadde vært i dine sko, så hadde jeg ventet til jeg var fast ansatt... ville ikke gjort noe i denne situasjonen som kan få arbeidsgiver til å nøle og kanskje droppe å ansette deg fast likevel. Det er egentlig skikkelig dårlig, men sånn har arbeidslivet blitt. Prøv å holde ut til du er fast ansatt før du gjør noe. Du kan jo alltids gå til legen og ev få tatt noe røntgen og/eller MR-bilder nå, men det er jo bare snakk om noen timers fravær, så det går vel. Anonymkode: a4726...5b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:02 #3 Del Skrevet mandag kl 08:02 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den er vond å ligge med om natta. Og jeg blir støl i kors ryggen når jeg har sittet en stund så jeg får denne vaggingen når jeg skal starte å gå, før det går seg til. Den er vond å gå oppoverbakke/trapper, og hardt underlag. Vurdere å ta en tur til legen, men syns det er vanskelig fordi, jeg er tilkallingsvikar og lovet fast 100% stilling fra 1 juli, og er redd det blir tatt ille opp hvis jeg blir sykmeldt ett par mnd etter man er ansatt lissom hvis jeg må operere den. Jeg har tenkt tanken at jeg må prøve å klare å holde ut til høsten, men det blir hardt. Jeg er 56. Jeg jobber på apotek så det er mye ståing og gåing. Som ikke akkurat gjør det bedre, noen ganger klarer jeg omtrent ikke å bøye meg etter en dag for det er så stivt i hofteområdet etter dagens jobb. Flere som har opplevd det? Hva gjorde dere? Anonymkode: 9a3b4...780 Gå til lege og få tatt røntgen. Det er langt fra sikkert at dette må opereres, og operasjon kommer du ikke til over natta for å få utført. Anonymkode: 86e04...9df 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:06 #4 Del Skrevet mandag kl 08:06 Veldig dramatisk av deg å tenke operasjon med en eneste gang. Ventelistene til operasjoner er jo ikke akkurat korte i dette landet heller 😅 gå til legen. Sannsynligvis blir du henvist til en fysioterapeut i første omgang. Muligens noe muskulært som kan medisineres. 🤷🏻♀️ umulig å si. Dessuten så er det jo bare å nevne det med fast stilling osv til fastlegen din. Alt handler om kommunikasjon. Anonymkode: 6f227...380 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:33 #5 Del Skrevet mandag kl 08:33 Ting tar tid her i landet og veien til eventuell operasjon kan være lang. Første punkt på listen: gå til legen og finne ut hva problemet kommer av. Du får ofte beskjed om smertelindring, bruk av varme/kulde, smertekremer, og andre kremer som kan hjelpe. Så henvises det gjerne til fysioterapi og/ eller ortoped. Prøve ut spesial såler/fotseng/spesialsko. Så må en holde på med det for å se om det blir bedring. En kan oppleve at legen gir medisiner (som feks vimovo) for å dempe eventuelle betennelser. Så kan det hende turen går videre mot mr/nevrolog/andre spesialister. Det er en lang reise og ofte finner man noe som fungerer før operasjon må til. Anonymkode: 0ed23...6cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:17 #6 Del Skrevet mandag kl 12:17 Takk for svar. Da høres det ut som dette vil ta tid, jeg bare gikk ut fra folk jeg kjenner som har opplevd det samme. Men tenker og at jeg kan vente til jeg blir fast ansatt. Ja operasjon er bare det jeg har hørt andre prate om. Ikke noe jeg har tatt for gitt. Ser den kan misforstås. Anonymkode: 9a3b4...780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:29 #7 Del Skrevet mandag kl 12:29 Det er mange som får betennelse i slimposen i hofta og det er skikkelig vondt. trapper er pyton. Det må nok røntgen/MR for og konstantere det. Slitasje gjør og vondt. Er det betennelse så prøver man som regel med kortison. Jo lenger du går ubehandlet verre blir det pga du går feil. Anonymkode: a62e0...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:29 #8 Del Skrevet mandag kl 12:29 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar. Da høres det ut som dette vil ta tid, jeg bare gikk ut fra folk jeg kjenner som har opplevd det samme. Men tenker og at jeg kan vente til jeg blir fast ansatt. Ja operasjon er bare det jeg har hørt andre prate om. Ikke noe jeg har tatt for gitt. Ser den kan misforstås. Anonymkode: 9a3b4...780 Jeg hadde problemer med å ligge på siden i veldig lang tid. Det verket hver gang jeg lå på siden, liksom inni hofteleddskulen. Ved en tilfeldighet brukte jeg Naproxen (betennelsesdempende medisin) i noen dager på rad for noe annet, og da merket jeg at brått ble hoftesmertene mye bedre! Så jeg fortsatte å bruke naproxen en god stund til, og til slutt ble hoftesmertene helt borte, og nå kan jeg ligge på siden uten problemer. Ingen hoftesmerter i det hele tatt lenger. Forteller dette fordi jeg også "malte fanden på veggen" og trodde det var noe alvorlige greier. Og så viste det seg å være betennelse bare, som ble kurert med betennelsesdempende medisin. Kan godt hende dine plager også lar seg kurere på en relativt enkel måte! Så opp med hodet, gå til legen. Finn ut av det. Anonymkode: a4726...5b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:38 #9 Del Skrevet mandag kl 12:38 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for svar. Da høres det ut som dette vil ta tid, jeg bare gikk ut fra folk jeg kjenner som har opplevd det samme. Men tenker og at jeg kan vente til jeg blir fast ansatt. Ja operasjon er bare det jeg har hørt andre prate om. Ikke noe jeg har tatt for gitt. Ser den kan misforstås. Anonymkode: 9a3b4...780 Jeg tenker at du kan begynne å nøste oppi hva det kan være og ikke være. Om du ser på det jeg skriver om fysio, ortoped, medisiner og kremer er ingenting av dette farlig og ofte noe en må prøve ut over lengre tid. Du får ikke bonuspoeng for å pines, første steg er snakk med legen din. Anonymkode: 0ed23...6cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:16 #10 Del Skrevet mandag kl 13:16 Helsen er viktigere enn jobben. Gå til legen først, og finn ut hva problemet er. Mulig alt kan fikses med betennelsesdempende, kortisonsprøyte, fysioterapi m.m. Da kan du føle deg mye bedre på kort tid, i stede for å gå månedsvis til før du oppsøker hjelp (pga fast jobb fra juli) I verste fall kan det være at ingen av tiltakene du prøver hjelper, da kan du bli gående noen måneder for å vente på MR, så et halvt år til for på å vente på operasjon. I så tilfelle har du jo allerede vært fast ansatt i minst et halvår. Om du ikke søker hjelp så kan du gjøre problemet værre, og det ønsker du ikke. Anonymkode: 43329...040 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:59 #11 Del Skrevet mandag kl 16:59 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helsen er viktigere enn jobben. Gå til legen først, og finn ut hva problemet er. Mulig alt kan fikses med betennelsesdempende, kortisonsprøyte, fysioterapi m.m. Da kan du føle deg mye bedre på kort tid, i stede for å gå månedsvis til før du oppsøker hjelp (pga fast jobb fra juli) I verste fall kan det være at ingen av tiltakene du prøver hjelper, da kan du bli gående noen måneder for å vente på MR, så et halvt år til for på å vente på operasjon. I så tilfelle har du jo allerede vært fast ansatt i minst et halvår. Om du ikke søker hjelp så kan du gjøre problemet værre, og det ønsker du ikke. Anonymkode: 43329...040 Takk for svar det hørtes fornuftig ut. Anonymkode: 9a3b4...780 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet mandag kl 18:11 #12 Del Skrevet mandag kl 18:11 Jeg har kronisk slimpose betennelse i begge hofter og det er ganske vondt, kan ikke ligge på siden lenge før det verker. Det som hjelper meg er behandling hos naprapat, tøying og styrketrening. Men kom deg til lege i første omgang å be om MR. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 7.22): Den er vond å ligge med om natta. Og jeg blir støl i kors ryggen når jeg har sittet en stund så jeg får denne vaggingen når jeg skal starte å gå, før det går seg til. Den er vond å gå oppoverbakke/trapper, og hardt underlag. Jeg har vondt på akkurat samme måten som deg akkurat nå! JEg skal en tur til fysioterapeut etter jobb i morgen og høre om de vet hva det er. Anonymkode: a4ec5...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 13.29): Det er mange som får betennelse i slimposen i hofta og det er skikkelig vondt. trapper er pyton. Det må nok røntgen/MR for og konstantere det. Slitasje gjør og vondt. Er det betennelse så prøver man som regel med kortison. Jo lenger du går ubehandlet verre blir det pga du går feil. Anonymkode: a62e0...021 Dette hadde jeg, og det var så vondt at jeg trodde jeg hadde fått en prolaps, for smertene strålte også nedover beinet. Jeg hadde en erfaren lege som stilte diagnose uten mr/røntgen, og han traff riktig med kortisonsprøyte på andre forsøk, og da ble jeg helt bra igjen. Jeg var aldri sykmeldt. Som annen sier, kan du prøve betennelsesdempende, jeg vil tro det gir en pekepinn på hva som feiler deg. Anonymkode: 9ddb4...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå