Gå til innhold

Hvorfor slette noen fra sosiale medier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Opplevd dette med to stykker. Begge menn, som jeg har gått i klasse med på ungdomsskole. Treffer på de ca 1 gang i året, og syns det blir kleint når de plutselig har fjernet meg. De har heller ikke fjernet meg alle plasser, han ene fjernet meg som venn på Facebook, vet ikke når da jeg så dette tilfeldig men har han på Snapchat. Han andre sluttet plutselig å følge meg på Instagram men beholder meg alle andre steder.

Hva er grunnen til at man gjør dette? Tenker ikke dem også at det bare blir kleint og rart om den de fjerner merker det? Skjønner det jo til en viss grad siden vi snakker så og si aldri men vi møter jo av og til på hverandre. Har også folk jeg ikke snakker med men gidder liksom ikke ta meg bryet med å fjerne dem heller. 

Vil legge til at jeg aldri har hatt noe romantisk eller seksuell relasjon til noen av disse, heller ingen dramatikk. Syns bare det var rart 

Anonymkode: 586d4...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sletter folk jevnt og trutt jeg. Har ingenting i mot de, og hilser på de når vi treffes - har bare ikke behov for at folk jeg ikke har noen relasjon med i det daglige skal ha tilgang til f.eks instagram. Sletter også folk som aldri gidder å hilse på butikken - tenker at om de ikke kan si hei, hvorfor skal de da ha tilgang til å ha oversikt over livet mitt ? Så kanskje har de bare ryddet. Hadde ikke tenkt det var no big deal. Er der krise får du legge de til på nytt 😅

Anonymkode: 5965e...d66

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er rare og opptatt av å slette venner iblant, ta en opprydding på en måte. Rimelig teit om man kommer til å møte på hverandre i ettertid, har felles venner osv. Mye bedre å bare la være å følge istedenfor å fjerne, mens å fjerne vitner om lav sosial intelligens. Skal veldig mye til for at jeg skal slette noen.

Husker at jeg slettet en kar for mange år siden fordi han meldte meg inn i grupper mot min vilje, og da nyttet det ikke å ta det opp med ham heller. Da har man en legitim grunn til å fjerne fra vennelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ofte tenkt det samme. På fb er det jo feks ganske mye en kan endre i instillinget av hva man ønsker andre skal se og hvem  som kan se det. Så om man ønsker å være mer privat trenger man bare gi status og status og/eller bilde tilgang til et lite knippe mennesker i livet ditt. Da syns jeg det fort kan tolkes litt sårt å bli slettet som venn.

Jeg har vel til sammen sikkert 15-20 stk som har slettet meg. Noen av dem har jeg feks gått på skole med og vi hilser alltid om vi møtes. Da syntes jeg det ble klient etter de slettet meg ja. Føles falsk med smilende hei da.

Klarer ikke å se hvorfor de slettet meg, men jeg deler svært lite av meg selv på fb. Kanskje 1-2 ganger i øre tog legger aldri ut bilder. Så kanskje de ikke ser poenget med å,ha meg der og rydder meg vekk. Kanskje de tror jeg har filtrert ut dem og ikke vil dele med deg. Jeg vet ikke. Det er likevel let tå tenke at de ikke liker meg. Sånne tanker kommer ekstra lett om man har erfaring med å bli mobbet/utestengt i barndommen.

Har forresten to kolleger som også har slettet meg som venn kom heg på nå. Syns det er ubehagelig på jobb, men hun ene har ihvertfall sluttet. Hun andre smiler og prater jo til meg som før.  Hun er venn med omtrent alle på jobb utenom meg..

Anonymkode: 9e102...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meta.... som opererer med facebook og instagram ect... Sender jo varsler til alle om alle andre.... 

Kanskje de var blitt lei av å se på din "strikke bonanza" eller noe annet.... Kanskje de bruker facebook men ikke snapchat.... Derfor ble du fjernet på den ene men ikke den andre...?

Du har kanskje 500 bekjente på facebook, men bare 2 reelle venner.... Hvorfor er det uforskammet å slette de man ikke omgås?

Hvorfor tror du at de misliker deg, bare fordi dere ikke er venner på facebook?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det enda rarere er å være så opptatt av hvordan andre bruker sosiale medier. Om du synes det er kleint å omgås noen en gang i året fordi de slettet deg på sosiale medier, så har du mulighet for litt eksponeringstrening når du treffer de. Så lærer du deg hvordan man gjør det, det vil ikke være første og siste gang noen sletter deg.

Grunnene kan være mange, alt fra de ønsker å en mer privat FB konto (de vil poste mer om familien sin) til at du er irriterende med politiske standpunkt de ikke deler.

Anonymkode: cc1c6...7bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 1.00):

Sletter folk jevnt og trutt jeg. Har ingenting i mot de, og hilser på de når vi treffes - har bare ikke behov for at folk jeg ikke har noen relasjon med i det daglige skal ha tilgang til f.eks instagram. Sletter også folk som aldri gidder å hilse på butikken - tenker at om de ikke kan si hei, hvorfor skal de da ha tilgang til å ha oversikt over livet mitt ? Så kanskje har de bare ryddet. Hadde ikke tenkt det var no big deal. Er der krise får du legge de til på nytt 😅

Litt rart om de sletter bare fra en ting da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 0.50):

Opplevd dette med to stykker. Begge menn, som jeg har gått i klasse med på ungdomsskole. Treffer på de ca 1 gang i året, og syns det blir kleint når de plutselig har fjernet meg. De har heller ikke fjernet meg alle plasser, han ene fjernet meg som venn på Facebook, vet ikke når da jeg så dette tilfeldig men har han på Snapchat. Han andre sluttet plutselig å følge meg på Instagram men beholder meg alle andre steder.

Anonymkode: 586d4...f05

Har jo lest innlegg her inne fra begge kjønn hvor de faktisk ikke tolererer at partneren har venner av motsatt kjønn. Trist, men sant. 

Anonymkode: a14ef...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem jeg har på sosiale media eller ikke handler bare om meg og hvordan jeg vil bruke plattformen, det er ikke noe spesifikt til de jeg sletter. Kjenner du deg redd, fordi du ikke vet hvor du har dem liksom? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Litt rart om de sletter bare fra en ting da. 

Kanskje det er den ene tingen de er veldig aktiv på, så de ikke tenker på det andre. 

Anonymkode: fae4b...b05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at mine sosiale medier er MINE, og jeg vil ikke måtte "stå til rette" for valgene jeg gjør der. Jeg rydder og sletter som jeg vil, folk som er irrelevante for meg og mitt liv blir kanskje slettet. På samme måte som folk står fritt til å slette meg hvis de føler for det. Jeg har ingenting med det, alle står fritt til å selv styre sine sosiale media. Det er så uviktig at jeg ikke gidder å spekulere på det, grunnene kan være så mange.

Anonymkode: e4530...30b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje det er den ene tingen de er veldig aktiv på, så de ikke tenker på det andre. 

Anonymkode: fae4b...b05

Nettopp. Jeg behandler snapchat, facebook og insta på veldig forskjellige måter. På snap har jeg KUN mine nærmeste, folk jeg har daglig kontakt med. På face har jeg litt større sfære, folk jeg har gått på skole med, folk som kommer fra samme sted som meg, gamle kolleger, utvidet familie etc. På instagram er jeg mye friere og har følgere som jeg ikke engang vet hvem er.

Anonymkode: e4530...30b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sletter av og til folk som jeg ikke snakker med lenger som jeg heller ikke har vært venner med, altså bekjente som jeg ikke kjenner. For eksempel venn av en venn som jeg så på fest en gang for 10 år siden, oppdager at jeg har han som venn, så sletter jeg han hvis jeg har en opprydning. Ellers så sletter jeg folk som kommenterer innleggene mine på en irriterende eller ufin måte. 

Kan hende de mennene har en veldig sjalu dame som ikke vil han skal ha mange jentevenner på sosiale medier.

Anonymkode: 0023b...322

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (På 3.3.2025 den 1.17):

Folk er rare og opptatt av å slette venner iblant, ta en opprydding på en måte. Rimelig teit om man kommer til å møte på hverandre i ettertid, har felles venner osv. Mye bedre å bare la være å følge istedenfor å fjerne, mens å fjerne vitner om lav sosial intelligens. Skal veldig mye til for at jeg skal slette noen.

Husker at jeg slettet en kar for mange år siden fordi han meldte meg inn i grupper mot min vilje, og da nyttet det ikke å ta det opp med ham heller. Da har man en legitim grunn til å fjerne fra vennelista.

Atte hæ? 😄 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ryddet opp i lista på FB mange ganger- ikke no personlig- liker å holde den under 100 kontakter.

Så om det er blitt for mange bekjente så sletter jeg🤓

Anonymkode: 56f15...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slettet alle utenom familie og helt nære venner. Egentlig ønsker jeg å slette hele Facebook, men de gamle tantene mine bruker den flittig, og det er forventet at jeg følger med. Sletter den når dessertgenerasjonen dør ut. 

Anonymkode: d79cf...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 1.00):

Men hvorfor har du lagt dem til da? 

Anonymkode: f2d89...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor har du lagt dem til da? 

Anonymkode: f2d89...731

Er alle relasjonene dine helt statiske livet igjennom? Vennskap endrer seg ikke, kollegaer slutter ikke, det er ingen samlivsbrudd i omgangskretsen eller livsendringer som gjør at man mister kontakten? Hvordan du bruker sosiale medier har heller ikke endret seg de siste 20 årene?

Min venneliste reflekterer i stor grad livet mitt som det til enhver tid er, den er ikke et arkiv over alle jeg en gang har hatt en relasjon til. Da jeg sluttet i jobben under litt vanskelige omstendigheter for noen år siden, slettet jeg 40+ mennesker på en gang, fordi det var den beste måten for meg å håndtere det på. Jeg bruker sosiale medier etter mine behov og ønsker, det er derfor jeg har det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå kan en ikke skjule vennelister mer så det slettes over lav sko hehe

Anonymkode: c8a40...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (På 3.3.2025 den 1.17):

Jeg møter mennesker jeg ikke har på facebook hver eneste dag. Det går helt fint.

Jeg er venner med folk som ikke har en Facebook konto. Tenk å ikke ha Facebook? Må være lav intelligens 😅

Anonymkode: d79cf...7af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...