Gå til innhold

Tradisjoner

Anbefalte innlegg

Gjest Simira
Skrevet

Jeg har lett på foraer og en drøss med websider og bøker om skikk og bruk, men har funnet svært lite stoff om enkelte tradisjoner.

Det hele bunner i en diskusjon med en venninne om betydningen av enkelte ting.

Den hvite kjolen - 'Moderne Vi-har-penger'-tradisjon fra USA på midten av 1900-tallet, tilsvarende men 200 år eldre fra Europa, eller symbol på brudens renhet (fra hvor?)?

Sløret - Et annet symbol på brudens renhet, beskyttelse fra 'det onde øyet', eller for å skjule brudens ansikt og utseende for brudgommen (fra den gang de knapt hadde møttes før giftermål og bruden var en handelsvare)?

Far gir bort bruden - 'Brudehandel', eller overførsel av brud mellom familier? Hvor vanlig er dette i dag, forøvrig?

Har disse tradisjonene helt andre betydninger som jeg ikke har lest noe om?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

For hundre år siden var det vel vanlig med svart brudekjole i Norge..........

Mest fordi at man bare fikk kjole en gang og den skulle passe til alle anledninger.......

Gjest Gjest
Skrevet

Det varierte med stand, tror jeg. På 1800-tallet, i likhet med deler av nord-Europa, brukte mer velstående familier hvite kjoler for å vise sin rikdom, med en kjole som man bare brukte en gang (litt usikker på tiden, men jeg tror det var rundt 1800).

Jeg glemte kanskje å si at jeg er mest interessert i tradisjonenes opprinnelse. Gjennom tiden har de fått flere betydninger i ulike samfunn.

Gjest gjest1
Skrevet

Ta deg ein tur på nærmaste bibliotek, eg reknar med at dei kan hjelpe deg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...