AnonymBruker Skrevet 3. mars #21 Skrevet 3. mars Nei, er så glad for at mobilen er kommet for å bli. Bruker den til mye fra notater på farten, finne sanger som hadde vært helt umulig å finne uten mobilen og mye mer. Er så mange praktiske og gode apper. Bruker nesten ikke PC, gjør alt på mobilen. Har ingen plan om å bruke mobilen mindre. Dere som ønsker å gå analog får heller gjøre det og leve i den treige hengemyren det vil medføre, vi andre har det fantastisk med den tidsbruken vi velger å bruke på mobilen. Anonymkode: 343b8...be3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #22 Skrevet 4. mars Nei, ting er mye bedre og enklere nå om dagen. Ville aldri dratt tilbake i tid. Sånn generelt blir verden bedre og bedre for hvert år som går. Anonymkode: 7ecc2...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #23 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 22.08): Tenker ofte på det, hvordan mobilen på så mange måter har blitt en tidstyv. Prøver aktivt å begrense meg selv bl.a minimalt med tid på sosiale medier, leser kun et par (seriøse) nettaviser for å få med nyheter, ellers de mest nødvendige ting, og ellers prøver å legge den et stykke unna der jeg er (på fritiden altså). Men når alle andre rundt en sitter nærmest som limt til telefonen, man får ikke skikkelig kontakt lenger, kjennes som at det er for mye motstand rett og slett til å endre folks vaner, det er utrolig synd. Kommer vi kanskje til et punkt etterhvert hvor flere våkner opp, og stopper denne syke utviklingen? Vi sløser jo bort så mye av livet vårt, eller? Anonymkode: 86c7c...ec9 Savner aller mest tiden uten sosiale medier. En ting er at de ikke er bra for hver enkelt av oss, verre er at de er farlige. Vi ser jo nå hvordan vonde krefter herjer på sosiale medier. Anonymkode: b30b0...3fb 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #24 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 22.13): Nei. Vi sparer jo mye tid også. Med tanke på all informasjon man finner i løpet av sekunder, istedenfor å eksempelvis måtte kjøpe en reisehåndbok eller et kart når man er ute på farten. Tenk bare på hvor tungvint det var å få tak i noe som en togtabell. Men folk som ikke klarer å kikke opp fra mobilen når noen snakker til dem, er så klart et problem. Alt kommer an på hvordan man bruker mobilen. Anonymkode: aeea3...5d7 Men MÅ du ha informasjon på sekundet? Det er greit å jobbe litt for å finne informasjon og Anonymkode: a65e5...0be 3
Million Skrevet 4. mars #25 Skrevet 4. mars Nei, jeg savner ikke tiden før mobiltelefoner. Da man jo måtte være hjemme og holde seg der, for å kunne nås og for kunne motta en beskjed eller en samtale. Ingen fikk tak i deg om du var ute av huset, med mindre du hadde gitt de som var hjemme ettertrykkelig beskjed om at du skulle til "kusine Anne" der de hadde fasttelefon. Nå kan man nås hvor som helst nesten (unntatt i fly), og få de mer eller mindre viktige beskjedene mens man er underveis til eller fra eller hvor som helst. Før kunne man ikke ringe familiemedlemmet som var på vei til butikken for å handle, for å si at "jeg glemte å skrive opp den og den tingen, som er viktige i matretten vi skal lage i kveld, kjøp med det". Eller for å ringe sin mann på vei til hytta og si at "Lille Ole-gutten vår har falt og brukket beinet, kan du snu og komme hjem igjen?" Det ER UTROLIG LETTVINT OG PRAKTISK å kunne ringe folk og faktisk få tak i dem når det trengs. Man kan også når som helst slå opp på noe man lurer på svaret på, via internett på mobilen. Overalt kan svaret finnes på sekunder. Før kunne man ikke det, man måtte vente til man var hos noen med et godt utvalg leksikon - da kanskje man fant svaret. Eller man fant aldri ut av det, faktisk. Jeg greier å holde meg unna sosiale medier når jeg er i selskap med venner og andre som jeg snakker med. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #26 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men MÅ du ha informasjon på sekundet? Det er greit å jobbe litt for å finne informasjon og Anonymkode: a65e5...0be Det er ofte veldig praktisk, og uansett bedre å få informasjon raskt enn langsomt. Joda, jeg kan gå hjem og slå opp i leksikon istedenfor å finne svaret på mobilen, men er glad jeg ikke trenger det mer. Anonymkode: aeea3...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #27 Skrevet 5. mars Jeg savner konsentrasjonsevnen min!!!!!!!! Anonymkode: 1f49f...419 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #28 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg savner konsentrasjonsevnen min!!!!!!!! Anonymkode: 1f49f...419 Absolutt. Det har gått veldig ut over lesing. Det er flere år siden sist jeg leste en bok. Anonymkode: 1079e...b64
NatNat Skrevet 5. mars #29 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 22.13): Nei. Vi sparer jo mye tid også. Med tanke på all informasjon man finner i løpet av sekunder, istedenfor å eksempelvis måtte kjøpe en reisehåndbok eller et kart når man er ute på farten. Tenk bare på hvor tungvint det var å få tak i noe som en togtabell. Men folk som ikke klarer å kikke opp fra mobilen når noen snakker til dem, er så klart et problem. Alt kommer an på hvordan man bruker mobilen. Anonymkode: aeea3...5d7 informasjon ??!! kansje den type informasjon du snakker om, ja. Men viten, evne til å lese en lang artikkel, etc.. dette forsvant med smart tel !!! Jeg skriver dette på min laptop, hadde aldri giddet å skrive eller lese på en tlf. Alle som har begge vet hvor mye lettere det er å få info om alt mulig fra en stor skjerm med tastatur. Takk til tlf, folk har mistet fullstendig evne til å konsentrere på noe mer enn 1 minutt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #30 Skrevet 5. mars NatNat skrev (21 minutter siden): informasjon ??!! kansje den type informasjon du snakker om, ja. Men viten, evne til å lese en lang artikkel, etc.. dette forsvant med smart tel !!! Jeg skriver dette på min laptop, hadde aldri giddet å skrive eller lese på en tlf. Alle som har begge vet hvor mye lettere det er å få info om alt mulig fra en stor skjerm med tastatur. Takk til tlf, folk har mistet fullstendig evne til å konsentrere på noe mer enn 1 minutt. Bare fordi du føler det slik kan du ikke si det gjelder alle. Jeg bruker bare telefonen omtrent. Skjeldent jeg bruker PC. Bruker word på mobilen, skriver mye i notater, og ja leser både E bøker og annet (lange artikler som du refererer til) på mobilen. Jeg bruker PC til å skrive eksamen og slike ting men har også skrevet noen setninger her og der på mobilen mens jeg har vært på farten. Så at du ikke gidder noe betyr ikke det at andre mennesker ikke gidder dette. Anonymkode: 343b8...be3 1
NatNat Skrevet 5. mars #31 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Bare fordi du føler det slik kan du ikke si det gjelder alle. Jeg bruker bare telefonen omtrent. Skjeldent jeg bruker PC. Bruker word på mobilen, skriver mye i notater, og ja leser både E bøker og annet (lange artikler som du refererer til) på mobilen. Jeg bruker PC til å skrive eksamen og slike ting men har også skrevet noen setninger her og der på mobilen mens jeg har vært på farten. Så at du ikke gidder noe betyr ikke det at andre mennesker ikke gidder dette. Anonymkode: 343b8...be3 jeg bare forstår ikke hvordan man kan lese E-bøker på en bitte liten skjerm. Jeg blir nesten "claustrofobic"... I tillegg, det er mye lettere å finne info, lenker, åpne lenker, bookmarke sider, etc.. på pc.
AnonymBruker Skrevet 5. mars #32 Skrevet 5. mars Jeg lengter tilbake til tid uten smarttelefon, livet var enklere. Savner tida med kun hustlf , da kunne man snakke sammen. Og trengte man info så gikk man ut av huset og letet det opp på biblioteket. Man kom seg ut og traff folk og ikke slik som den tragiske tida vi lever i nå da man kun prater via skjerm Anonymkode: a65e5...0be 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå