AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Tenker ofte på det, hvordan mobilen på så mange måter har blitt en tidstyv. Prøver aktivt å begrense meg selv bl.a minimalt med tid på sosiale medier, leser kun et par (seriøse) nettaviser for å få med nyheter, ellers de mest nødvendige ting, og ellers prøver å legge den et stykke unna der jeg er (på fritiden altså). Men når alle andre rundt en sitter nærmest som limt til telefonen, man får ikke skikkelig kontakt lenger, kjennes som at det er for mye motstand rett og slett til å endre folks vaner, det er utrolig synd. Kommer vi kanskje til et punkt etterhvert hvor flere våkner opp, og stopper denne syke utviklingen? Vi sløser jo bort så mye av livet vårt, eller? Anonymkode: 86c7c...ec9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Nei. Vi sparer jo mye tid også. Med tanke på all informasjon man finner i løpet av sekunder, istedenfor å eksempelvis måtte kjøpe en reisehåndbok eller et kart når man er ute på farten. Tenk bare på hvor tungvint det var å få tak i noe som en togtabell. Men folk som ikke klarer å kikke opp fra mobilen når noen snakker til dem, er så klart et problem. Alt kommer an på hvordan man bruker mobilen. Anonymkode: aeea3...5d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Nei. Men jeg savner den tiden da Facebook var en morsom plass å lese folks oppdateringer på. Ingen reklame, ingen algoritmer, og det tok ikke så lang tid før man kom dit at det ikke var mere nytt å lese i feeden. Er dritlei Facebook og føler meg fanget der. Skulle ønske alle jeg kjenner kunne ha flyttet over til Hudd og holdt kontakten der istedet. Da hadde jeg lett slettet facebook-kontoen min. Anonymkode: eade7...56b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden Nei, jeg liker hvor enkelt og lett ting foregår nå. Jeg elsker 2025. Vil ikke tilbake til 1980/90 årene. Jeg elsker at jeg kan betale regninger hvor som helst og når som helst og ikke trenger å ta en dag fri fra jobben omtrent for å fysisk gå i banken og betale noe. Jeg liker at jeg kan bestille ting (alt fra teater konserter, ferie reiser eller klær) fra så og si hele verden fra sofaen. Jeg liker streaming og at jeg bestemmer hva jeg skal se og når jeg skal se det, at vi ikke må velge mellom NRK sin pausefisk eller... vel NRK sin pausefisk. Jeg liker at jeg kan lytte på Podcast og lære ting jeg har en interesse for og ikke bare må forholde meg til det som er på NRK sin radiokanal til enhver tid. Jeg elsker at når jeg har en ræva dag kan jeg gå inn på Instagram og finne så mye som gir meg glede og latter, så mye svart humor som gjør enhver bedriten dag bedre. Jeg elsker YouTube, musikkutvalg, jeg liker at jeg kan finne ny musikk enkelt og høre på det hvor som helst. Jeg elsker at jeg lett kan finne mye ny inspirasjon til hva som helst på Instagram eller pinterest eller andre kanaler, alt fra nye oppskrifter og mat å lage på bål til gode øvelser for vargusnerven og å roe det parasympatiske nervesystemet. Jeg liker vipps, og skyss sin reiseplanlegger, jeg liker fitbit, og helsenorge appen, jeg elsker å ha kalkulator i lommen, eller et helt fantastisk bra kamera medmegoveralt. Jeg liker ytringsfriheten jeg så lett finner på mobilen. Alt er så enkelt, så bra. Også er det selvfølgelig noe negative konsekvenser med Internett og således mobilen. Eller skal vi heller si mennesker? Så en dokumentarfilm i går på NRK om konspirasjonsteorier og om 4 mødre som så lett fikk hele livet sitt ødelagt fordi noen fucket så til de grader med livene deres og beskylte de for å være pedofile satanister som spiste babyer og hvor enkelt det er å virkelig ødelegge andres liv ved hjelp av Internett. Og hvor massive konsekvenser det kan få. På mange måter har internett bidratt til at mennesker kan vise sine verste sider av seg selv. Akkurat det var nok bedre på 80 tallet. Men mobilen, valgfriheten, tidsbesparelsen, dette verktøyet som bringer med seg en enkel hverdag den digger jeg og vil virkelig ikke tilbake til en tid uten. Men selvfølgelig: vi kan bruke en hammer til mye bra og vi kan også slå ihjel og bruke den til tortur. Hvordan vi bruker hammeren har jo noe å si for utfallet av situasjonen. Det er forskjell på å barbere seg og kutte av seg hode. Vi kan bruke some til å følge andre med positive eller negative virkninger for oss selv. Vi kan bruke Internett til å ødelegge eller til noe godt og vi kan bruke mobilen til mye bra og være glad for den hjelpen, funksjonen og livet vi har pga den men en må jo også være klar over dens begrensninger. Men én må ikke skylde på verktøyet for at noen bruker det feil. Det er jo ikke hammeren sin skyld at noen brukte en hammer til å slå noen ihjel med. Det er en balanse både med mobilen og den digitale verden som med alt annet i livene våre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden Hver gang jeg må høre på andres samtaler, filmer og musikk på offentlig transport... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nei. Vi sparer jo mye tid også. Med tanke på all informasjon man finner i løpet av sekunder, istedenfor å eksempelvis måtte kjøpe en reisehåndbok eller et kart når man er ute på farten. Tenk bare på hvor tungvint det var å få tak i noe som en togtabell. Men folk som ikke klarer å kikke opp fra mobilen når noen snakker til dem, er så klart et problem. Alt kommer an på hvordan man bruker mobilen. Anonymkode: aeea3...5d7 Men vi hadde ikke trengt så mye informasjon, om vi ikke hadde hatt telefonen. Vi overdriver fullstendig med faktainnhenting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Tiden før mobil. Lete etter en rød telefonkiosk i flere timer, før man finner ut man ikke har mynter. Finne noen med telefon, slik at man kunne ringe hjem og si man er med noen hjem etter skolen. Løpe til nærmeste hus for å få de til å ringe ambulanse fordibrn eller anna fyllik traff en lyktestolpe.. jupp livet var bedre. Og, du vet? Man får faktisk mobiler man kan ringe med. Null sosiale medier. Kun ringe og sende sms. Ingen som tvinger deg til å ha smarttelefon. Anonymkode: acefd...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden skreppamedleppa skrev (17 minutter siden): Jeg elsker at jeg kan betale regninger hvor som helst og når som helst og ikke trenger å ta en dag fri fra jobben omtrent for å fysisk gå i banken og betale noe. Jeg liker at jeg kan bestille ting (alt fra teater konserter, ferie reiser eller klær) fra så og si hele verden fra sofaen. Jeg liker streaming og at jeg bestemmer hva jeg skal se og når jeg skal se det, at vi ikke må velge mellom NRK sin pausefisk eller... vel NRK sin pausefisk. Jepp. Jeg tror folk har en tendens til å romantisere fortiden og ikke huske hvor tungvint ting faktisk var. lajlaj skrev (12 minutter siden): Men vi hadde ikke trengt så mye informasjon, om vi ikke hadde hatt telefonen. Vi overdriver fullstendig med faktainnhenting. Jo, vi trengte den samme informasjonen før, den var bare mye mer tungvint å innhente. Anonymkode: aeea3...5d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jepp. Jeg tror folk har en tendens til å romantisere fortiden og ikke huske hvor tungvint ting faktisk var. Jo, vi trengte den samme informasjonen før, den var bare mye mer tungvint å innhente. Anonymkode: aeea3...5d7 Vi MÅTTE ikke sjekke været hele tiden, nettbanken, lese oss opp på nyheter i realtid. Nyheter og været fikk man på 30 minutter på kvelden. Banksaldoen hadde du oversikt over i lommeboka og kunne se i bankboka eller fikk utskrift i posten. Du måtte ikke google alt du lurte på, du snakket med venner og bekjente om det var noe du tenkte på, eller så var det ikke så jævla viktig å ha svaret på alt. Du brukte ikke 1 time om dagen til å sitte og MENE noe med fremmede folk på nett, som folk gjør i dag. Mente du noe sterkt så formulerte du ett innlegg til lokalavisa kanskje hvert skuddår. Du satt ikke og brukte dagen din på å krangle med andre mennesker du ikke kjente. Vi lever i en informasjonsflod. Og vi søker oss til den. Så nei, vi trengte ikke samme informasjonen før, eller den var mye enklere tilgjengelig. Endret 11 timer siden av lajlaj 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Og, du vet? Man får faktisk mobiler man kan ringe med. Null sosiale medier. Kun ringe og sende sms. Ingen som tvinger deg til å ha smarttelefon. Anonymkode: acefd...f25 Jeg mistenker at det var nettopp smarttelefoner TS snakket om uten at det nødvendigvis var spesifisert... AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jepp. Jeg tror folk har en tendens til å romantisere fortiden og ikke huske hvor tungvint ting faktisk var. Anonymkode: aeea3...5d7 En del ting har blitt enklere, ja, med internett. Jf kommentaren øverst så er det også mulig å få tilgang til internett ved hjelp av andre innretninger enn en som ligger limt i hånda 24/7.... AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jo, vi trengte den samme informasjonen før, den var bare mye mer tungvint å innhente. Anonymkode: aeea3...5d7 Sikker på det? Trenger du virkelig å vite at tante Kari har bakt sjokoladekake i dag om du allikevel ikke hadde planer om å besøke henne? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden Nja. Men problemet er at jeg bruker mobile til absolutt ALT. Som gjør det i parodi umulig å legge den vekk. Anonymkode: 1f49f...419 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden (endret) JA ! I hverfall tida før smart tel. Det var ok med de første som kom, de ble brukt for å ringe, sende sms, perfekt. Praktisk. Det er da det burde ha stoppet. Endret 1 time siden av NatNat 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Det er mye som har blitt enklere med mobiltelefon. Men det er så mye negativt med telefonen at jeg er fristet til å si at jeg savner tiden før. Største problemet er tiden den stjeler. Mange som vokser opp i dag husker ikke så mye fra ungdommen lenger. Anonymkode: 1079e...b64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nja. Men problemet er at jeg bruker mobile til absolutt ALT. Som gjør det i parodi umulig å legge den vekk. Anonymkode: 1f49f...419 Og så denne helvetes autokorrekturen. Det skal stå i praksis, ikke i parodi. Anonymkode: 1f49f...419 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden Lett å tenke at alle før var så sosiale. Men sannheten er at folk satt med papiraviser, magasiner, blader, bøker, tv-spill, håndholdte spill, så lineær tv, leste tekst -tv, prata i en av telefonene i huset mm. Ja, folk leste tom på melkekartongen.... Anonymkode: c1799...448 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå